actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 17:37
Joël.vxngorp Joël.vxngorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Morkhoven
Posts: 27
Eens gepest, altijd gepest?

artikel: Eerder-gepeste drie keer zo veel kans opnieuw slachtoffer te worden dan nooit-gepeste
ARTIKEL | 8 DECEMBER, 2015 - 17:03

Wie als kind gepest werd op school, loopt een groot risico ook op het werk het slachtoffer te worden van pestgedrag.

Deense onderzoekers brachten in kaart wie het meest risico loopt om het slachtoffer te worden van pestkoppen. Ze analyseerden vragenlijsten die in 2004 en 2007 waren afgenomen bij ruim tweeduizend jongeren, geboren in 1989. Toen ze de eerste keer de vragenlijst invulden, waren ze 14 à 15 jaar oud. Drie jaar later combineerde 60% van hen leren en werken, 16% liep stage en 6% was begonnen met werken. De anderen waren werkloos.

Bij de jonge tieners zei ongeveer een op de tien geregeld het slachtoffer te zijn van pestgedrag. Drie jaar later was dat nog een op de twintig. Opvallend: bijna de helft van de jongeren die als 15-jarige werden gepest, waren drie jaar later nog steeds, of opnieuw, het slachtoffer van pestkoppen – zowel op school als op het werk. Die associatie bleef overeind als de onderzoekers corrigeerden voor andere risicofactoren die ze konden identificeren, zoals overgewicht, een laag zelfbeeld en een lage sociale klasse. Wie vroeger was gepest, zag zijn risico om opnieuw slachtoffer te worden verdriedubbelen ten opzichte van jongeren die zelden of nooit waren gepest.

Overbeschermde kinderen sneller slachtoffer
Vroege preventieprogramma’s op school zijn belangrijk, benadrukken onderzoeker Lars Peter Andersen (Danish Ramazzini Centre) en zijn collega’s in hun paper in het vakblad BMC Psychology. Maar ook als ouder kan je een belangrijke rol spelen. Want kinderen van overbeschermende ouders blijken sneller het slachtoffer van pesten te worden.

Pesten kan ernstige gevolgen hebben. Het kan psychologische problemen veroorzaken die erg lang kunnen aanslepen, zoals angsten, een laag zelfbeeld, depressie en zelfmoordneigingen. (lg)

Eigen mening: Ik vind het ongelooflijk erg dat mensen gepest worden omdat ze anders zijn. Ik snap niet dat je mensen kan pesten zonder redenen, en erger vind ik het zelfs dat mensen worden gepest voor hun uiterlijke kenmerken. Als je een beetje rond zoekt zie je dagelijks verhalen van mensen die zelfmoord plegen omdat ze gepest werden, en waarom, omdat ze een beetje dikker zijn? Niemand is perfect, dus ik vind niet dat men elkaar moet uitlachen om hun imperfecties. Doordat jongeren gepest worden verlaagt hun zelfbeeld. Een laag zelfbeeld verlaagt je kansen op successen, dus het heeft zeker een grotere invloed op je verdere leven. Ook is een laag zelfbeeld voor pesters één van de sappigste redenen om iemand te pesten. Als mensen nu eens wat vriendelijker en liever tegen elkaar zouden zijn, zou de wereld er een heel stuk beter uitzien.

Laatst aangepast door Joël.vxngorp : 8th December 2015 om 17:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2015, 23:40
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Het artikel verrast me eigenlijk niet zo. Volgens mij is het redelijk logisch dat mensen die vroeger gepest zijn, later opnieuw gaan gepest worden. Als je gepest wordt, is dit een neergaande spiraal waar je niet zo gemakkelijk uitkomt. Zelfs na x-aantal jaren zijn er hier nog altijd gevolgen van merkbaar. Zoals het niet zelfzeker overkomen. Als dit niet gebeurt, dan is die persoon veel "makkelijker" om te pesten dan iemand die wel recht in zijn schoenen staat. Dus volgens mij moet er ook meer gedaan worden aan de pestpreventie in de lagere en middelbare school, want het heeft veel gevolgen op de latere carrière van iemand.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2015, 09:47
Joël.vxngorp Joël.vxngorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Morkhoven
Posts: 27
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th December 2015, 09:53
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Eens gepest, altijd gepest?

Zoals het artikel en Romy reeds aangeven, is de rol die de school speelt van levensbelang. Ten eerste moet de school naar mijn mening werken rond pestpreventie. Het is belangrijk dat de ouders, een tweede groep die een belangrijke rol speelt in het pestbeleid, op de hoogte zijn van de activiteiten omtrent pesten in de school. Sinds enkele jaren gebeurt het pesten ook via de computer of sociale media. De school kan inzetten op een projectdag of dergelijke over dit fenomeen, cyberpesten.
De klastitularis heeft vaak het beste beeld over het pestgedrag binnen een klas. Zij/Hij heeft naar mijn mening de taak om hiervoor attent te zijn en zo snel mogelijk in te grijpen. Wanneer de pestperikelen snel aangepakt worden, kan de negatieve spiraal verbroken worden, wat het zelfbeeld en gemoedsrust van de leerling alleen maar ten goede komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.