actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2015, 21:39
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Vrouwen trekken voor het eerst naar stembus in Saoedi-Arabië

In Saoedi-Arabië zijn zaterdag de stembureaus geopend voor gemeenteraadsverkiezingen. Voor het eerst mogen ook de vrouwen in het uiterst conservatieve land aan de stembusgang deelnemen.

Vrouwen, aan wie in Saoedi-Arabië nog vele beperkingen worden opgelegd, mogen niet alleen hun stem uitbrengen, maar ze mochten ook opkomen als kandidaat bij de gemeenteraadsverkiezingen. 900 vrouwen stelden zich ook effectief kandidaat voor een zitje in een van de 284 gemeenteraden, die een eerder beperkte macht hebben, tegenover 6.000 mannen.

Mannen en vrouwen moeten wel nog apart gaan stemmen.

Saoedi-Arabië was het laatste land ter wereld waar vrouwen niet het recht hadden om op te komen bij verkiezingen of te gaan stemmen.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151212_02018375

Eigen mening:
Ik vind persoonlijk dat het hoog tijd was dat de vrouwen in de arabische wereld wat meer zeggenschap krijgen en zich ook mogen mengen in grote beslissingen voor hun gemeenschap. Vrouwen die niet mogen stemmen is een gewoonte van uit de middeleeuwen toen we vonden dat de vrouwen minderwaardig waren, voor de kinderen moesten zorgen en moesten koken. De arabische wereld moet afstappen van het feit dat ze vrouwen als een voorwerp bezien en hun onderdrukken, wie weet wat kunnen zij hun samenleving bijbrengen en een grote meerwaarde geven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2015, 17:45
b*itt.g b*itt.g is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Noorderwijk
Posts: 94
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen in Saoedi-Arabië, zou ik ten eerste eens graag willen weten waar in die zandwoestijn 284 gemeenten zijn... En in welke gemeente die paar verkozen vrouwen een zitje hebben gekregen. Ook stel ik me de vraag of deze vrouwen daar wel werkelijk iets te zeggen hebben. De inzet is goed, maar gaat het wel effect hebben, gaat er werkelijk iets veranderen? Volgens mij is dit alles maar een schijnvertoning, want Saoedi-Arabië (met zijn verdoken steun aan IS) wil, denk ik, gewoon zijn imago wat opfleuren. Voor een vrouwenemancipatie in de arabische wereld is er meer nodig dan zulke 'schijnvertoningen', neem een voorbeeld aan onze westerse wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.