actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2015, 08:16
Rowdy.V*n den Bosch Rowdy.V*n den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 22
Vervolging niet-gelovigen neemt wereldwijd toe

De vervolging van niet-gelovigen is het voorbije jaar toegenomen. Dat blijkt uit het derde Freedom of Thought-rapport van de internationale koepel van humanisten (IHEU), dat vervolgingen van atheďsten, niet-religieuzen en humanisten wereldwijd in kaart brengt.
Een aantal vervolgingen die in het rapport besproken worden, kregen al weerklank in de media. Zo waren er de brutale moorden op vier humanistische bloggers en een seculiere uitgever in Bangladesh, die met een machete gedood werden, of de vervolging in Saudi-Arabië van de seculiere blogger Raif Badawi. Maar het rapport belicht ook minder bekende gevallen, onder meer in Egypte, waar een student die op Facebook had gezegd dat hij atheďst is, een jaar dwangarbeid kreeg. Een andere atheďstische studente kreeg er drie jaar cel voor het beledigen van religie.

‘Vorig jaar registreerden we een stijging van haatdragende taal en retoriek. Verschillende presidenten verkondigden dat het humanisme en liberalisme een bedreiging vormen voor hun staat en keurden wetten goed waarin het atheďsme als terrorisme gebrandmerkt wordt. Dit jaar zien we dat deze retoriek is overgegaan naar effectieve vervolging met straffen’, zegt Andrew Copson, voorzitter van IHEU.

België hoort in het rapport tot het kransje landen waar mensen vrij en gelijk behandeld worden op levensbeschouwelijk vlak. Al meldt het rapport dat de subsidies voor de erkende levensbeschouwingen proportioneel ongelijk verdeeld worden: de katholieke Kerk ontvangt het merendeel van de subsidies.

Het rapport besluit dat de internationale wereld zal moeten erkennen dat zich identificeren en zich uitspreken als niet-religieuze een basisrecht is. Het feit dat er steeds meer mensen zijn die dit recht opeisen, is niet een signaal van moreel verval, maar wel van een goed werkende en vrije maatschappij.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151210_02014119

Eigen mening: Ik vind dat je op vlak van geloof vrij bent, dat je mag kiezen waarin je gelooft. Daarbij dan ook dat je daar geen straf voor kunt krijgen want het is jou geloof en van niemand anders. Dat je één jaar dwangarbeid krijgt gewoon omdat je zegt dat je een atheďst bent gaat er wel over. Bij ons is het al normaal dat je je eigen geloof en mening hebt en ik vind dat ze dat wereldwijd moeten doen of dat gaat lukken is een ander verhaal. Er zijn ook veel oorlogen omdat er verschil is in geloof en dat zal altijd wel zo blijven vrees ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2015, 08:45
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik vind het niet kunnen dat iemand omwille van zijn geloof gestraft wordt. Iedereen mag geloven in wie of wat hij wil. Als er een persoon niet wilt geloven is dit voor mij ook goed. Ik ben wel van mening dat niet iedereen mag zeggen wat hij of zij wil. Dit kan voor hevige discussies zorgen, die kan escaleren.
Religie wordt al genoeg gebruikt om oorlog of discussie te voeren. Dit is niet waar godsdienst voor staat, maar dat vergeten heel veel mensen.
Met oorlog en geweld bereiken we niets. Het enige waartoe dit kan leiden is het nastreven van eigen idealen en worden we een egocentrische samenleving (als we dit al maar niet zijn).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.