actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2011, 15:24
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Vlaams onderwijs vervrouwelijkt

Vlaams onderwijs vervrouwelijkt

Het onderwijs in Vlaanderen vervrouwelijkt. Zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs daalt het aantal mannelijke onderwijzers. En ook in de onderwijzersopleidingen zitten steeds minder mannen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Kathleen Deckx (sp.a) heeft opgevraagd bij Vlaams onderwijsminister en partijgenoot Pascal Smet.
Uit de cijfers van Smet blijkt duidelijk dat het aantal mannelijke onderwijzers blijft dalen. "In 2002 was 19,6 procent van de onderwijzers in het basisonderwijs man. In 2009 is dit aantal gezakt naar 15 procent", aldus Deckx. In het secundair onderwijs is er een gelijkaardige evolutie. Daar waren de mannelijke leerkrachten in 2002 nog goed voor 43 procent. In 2009 is dat nog slechts 39,6 procent.

Lager onderwijs
Bovendien lijkt de trend zich niet meteen te keren. Zo daalt ook het aantal mannen in de opleiding voor een professionele bachelor die uitzicht geeft op lesgeven in het basisonderwijs. In 2002 was 3,6 procent van de studenten die kozen voor de opleiding tot kleuteronderwijzer man. In 2010 was dit nog slechts 2,6 procent. Voor de opleiding tot lager onderwijzer daalde dit percentage van 19 naar 17,5 procent.

Leerkrachtentekort
Volgens Vlaams parlementslid Deckx zullen meer mannen voor een baan in het onderwijs moeten gaan kiezen om het leerkrachtentekort binnen de perken te houden. De huidige scheeftrekking is volgens Deckx geen goede zaak voor het onderwijs. "In het loopbaandebat voor leerkrachten dat minister Smet op dit ogenblik met de koepels en de vakbonden voert, zal er dan ook een antwoord moeten gevonden worden op de vraag hoe we meer mannen voor het onderwijs kunnen doen kiezen", aldus Deckx. (belga/sg)

www.hln.be

Eigen mening : ik denk dat dit een fenomeen is dat zich door de jaren heen ontwikkelde. Het woord kleuterleidster is meer bekend bij de mensen dan kleuterleider. Eigenlijk is het niet z'n goede zaak dat er minder en minder mannen voor het onderwijs kiezen omdat er toch een mengvorm moet zijn van mannen en vrouwen in het onderwijs. Ik denk dat dat voor de jongeren toch wel belangrijk is. Misschien dat jongens zich soms toch beter voelen bij een mannelijke leerkracht. Nu ik persoonlijk, zou het niet zo leuk vinden moest ik alleen maar vrouwelijke leerkrachten hebben. Maar het is nu al jaren zo dat de vrouwen meer vertegenwoordigd zijn. Ik vind het dan ook zeer goed wanneer ze toch een plan gaan proberen uit te werken om meer mannen voor het onderwijs te laten kiezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2011, 15:55
Christophe Christophe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Het is nu een paar jaar geleden sinds ik ben afgestudeerd maar ik kan mij inderdaad herinneren dat er minder mannelijke dan vrouwelijke leerkrachten waren. Ik was altijd blij als ik een man had als leerkracht.
Je kan het ook merken bij ons op school. In de lessen van Frans zijn we met vijftien: dertien meisjes en twee jongens. ook merk je het in het cafetaria gedeelte: steeds ben ik omringd door meisjes.
Het is toekomst gericht belangrijk om mannelijke leerkrachten te vinden. Mannen hebben in mijn ogen een ander blik op de manier van lesgeven. Ook voor de jongens die nog school gaan is het belangrijk. Ze kunnen zich uitgesloten voelen als ze vrouw na vrouw zien passeren.
Voor sommige vakken zoals bijvoorbeeld automechanica zou het vreemd zijn als er een vrouwelijke leerkracht dit gaf.
Mijn conclusie is eigenlijk heel simpel: er moeten meer mannen in het onderwijs komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.