actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2013, 10:40
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Canberra eerste Australische regio die homohuwelijk toelaat


Het Australisch Hoofdstedelijk Territorium heeft dinsdag het homohuwelijk wettelijk toegelaten. Canberra is daarmee de eerste Australische regio die toelaat dat mensen van hetzelfde geslacht met elkaar trouwen.


De meeste Australische deelstaten laten geregistreerd partnerschap tussen twee holebi’s toe, maar op federaal niveau is beslist dat het huwelijk enkele tussen een man en een vrouw kan plaatsvinden.

Toch heeft heeft het parlement van het territorium Canberra nu ingestemd met het homohuwelijk. Zowel de groenen als de sociaal-democraten schaarden zich achter dat principe, de liberalen stemden tegen.

Tegen het eind van het jaar zullen mensen van hetzelfde geslacht met elkaar in het huwelijksbootje kunnen stappen, zo kondigde Katy Gallagher, de minister-president van de regio, aan. Ook holebikoppels uit andere Australische regio’s krijgen volgens de nieuwe wet de mogelijkheid om in Canberra te trouwen.

Verwacht wordt dat de federale overheid de beslissing van Canberra zal aanvechten. De Australische parlementsleden hadden in september vorig jaar nog met een duidelijke meerderheid (98 tegen 42) het homohuwelijk verworpen. Ook de liberale Australische premier Tony Abbott verzet zich tegen het homohuwelijk, hoewel zijn zus onlangs bekendmaakte dat zij en haar vriendin zich verloofd hebben, zo merkt The Sydney Morning Herald fijntjes op.

Bron: www.standaard.be

Eigen mening:
Ik vind dit zeer positief nieuws! Vorig jaar heb ik mijn eindwerk gemaakt over homohuwelijken in de verschillende religies, en het viel mij toen op in hoeveel landen dit nog verboden is... Ik hoop dat Canberra hier een voorbeeld wordt voor andere Australische regio's. Hopelijk zal de federale overheid dze beslissing niet aanvechten. Het is toch ongelooflijk dat de premier zo openlijk tegen het homohuwelijk is, terwijl hij in de familie ook te maken heeft met homoseksualiteit?! Het Australische parlement heeft vorig jaar nog duidelijk tegen het homohuwelijk gestemd, wat jammer genoeg laat merken dat dit nog steeds een taboe is... Ik vind het dus fantastisch dat het in Canberra nu mogelijk is, en hoop dat andere regio's snel zullen volgen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.