actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2016, 13:40
Lotte.v*andendriessche Lotte.v*andendriessche is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 26
Rechter beslist: school mag kinderen verbieden tussendoortjes te eten

Een Brussels rechtbank heeft een kleuterschool in Ieper gelijk gegeven in een zaak die ouders van een kleuter hadden aangespannen tegen het verbod op tussendoortjes in de school. De ouders waren er niet mee akkoord dat hun vijfjarige dochter geen koek of of stuk fruit mag eten. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Kleuterschool De Minnetuin kreeg van de Brusselse kortgedingrechter gelijk: "Het belang van het kind is in deze zaak niet gelijk te stellen met de mening van ouders. De beslissing van de school is een algemene maatregel, genomen na voldoende overlegmomenten vooraf. De ouders van het kind bewijzen niet genoeg dat ze aan het overleg hebben deelgenomen."

De rechter was bovendien van oordeel dat een volledige maaltijd 's middags op school met soep, warm eten en dessers moest volstaan. Ook kreeg het kind voldoende tijd om alles op te eten. Een doktersattest waarin stond dat het kind een verhoogd metabolisme heeft, overtuigde de rechter niet. Het kind "lijdt medisch niet onder het feit dat ze 's middags geen koek of stuk fruit mag eten."

De advocaat van de ouders spreekt over een gevaarlijk precedent en vindt het niet de taak van een school om te bepalen of een kind iets mag eten of niet. De school zelf blijft achter zijn beslissing staan.

Bron: 15-12-16, 13.11u - Redactie - Bron: Het Nieuwsblad
http://www.demorgen.be/binnenland/r...-eten-be24f173/

Mening: Ik ben het er niet mee eens dat een school mag beslissen dat een kind geen tussendoortje mag eten. Als een kind honger heeft moet je het kind laten eten tijdens de pauzes,je gaat geen kind laten verhongeren tot wanneer het mag eten tijdens de middagpauze. Ook al is dit een volledige maaltijd. Als de school in het schoolreglement heeft staan dat de kinderen geen tussendoortjes mogen hebben, dan alleen mag de school dat verbieden. De ouders gaan daar dan mee akkoord als ze het schoolreglement ondertekenen. Studies wijzen uit dat men minimum om de 2 uur iets moeten eten. Dit moet niet veel zijn maar een klein tussendoortje, het beste is nog dat men een gezond tussendoortje moeten eten zoals bijvoorbeeld fruit.

Laatst aangepast door Lotte.v*andendriessche : 15th December 2016 om 13:56. Reden: Mening afwerken
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2016, 21:35
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Persoonlijk zie ik de meerwaarde van heel dit conflict niet echt in. De school gaat beslissen over de eetgewoonten van een leerling en ik denk niet dat dit correct is. Ouders moeten hier naar mijn mening zelf over oordelen en zij moeten zeggen of hun kind een extraatje krijgt of niet. Ik kan begrijpen dat men dit niet wil toestaan omdat men meer wil inspelen op de gezonde voeding, maar wanneer het kind een extra stukje fruit wil eten dan zie ik de fout hiervan niet echt in. Jammer eigenlijk dan men hier zo over moet discussiëren en dat zelfs de rechtbank aan de pas moest komen. Ik hoop niet dat dit een voorbeeld zal zijn voor andere scholen, want ik denk niet dat dit de juiste instelling is. Scholen moeten inderdaad proberen om hun leerlingen mee op te voeden, maar hier mogen ze niet in gaan overdrijven. De school moet zich focussen op schoolzaken en niet op het feit of hun leerlingen een tussendoortje eten of niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.