actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2016, 09:35
Quinten.B*oeckx Quinten.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: retie
Posts: 55
Om het halfuur de benen strekken tijdens de les? Aan de KU Leuven kan het

Professoren aan de KU Leuven mogen voortaan een student aanduiden die om het halfuur de les mag onderbreken. Om even de benen te strekken weliswaar. De "sta-secretaris" moet zo de zitmarathon in de aula te doorbreken. "Want een halfuur per dag bewegen kan de gezondheidsrisico's die met langdurig zitten gepaard gaan niet compenseren", legt professor en bewegingsexpert Jan Seghers uit.
De KU Leuven zet met de campagne "Unief actief" al langer in op de beweging en gezondheid van hun personeelsleden. Dit jaar worden ook de studenten nauw betrokken bij de sensibiliseringscampagne, meer bepaald met de benoeming van "sta-secretarissen". De universiteit wil studenten en personeelsleden zo wijzen op de gevaren van langdurig stilzitten.

Meer dan 8 uur per dag stilzitten brengt namelijk een sterk verhoogd gezondheidsrisico met zich mee. Zo heb je meer kans om bijvoorbeeld diabetes en cardiovasculaire ziektes te ontwikkelen. In principe zou u elke dertig minuten uw zitgedrag moeten onderbreken.

Het negatieve gezondheidseffect van langdurig zitten is overigens onafhankelijk van hoe fysiek actief je bent. "Er wordt aangeraden om per dag een halfuur te bewegen maar dat compenseert de gevolgen van langdurig zitten niet", legt Seghers uit. "Het is echt een en-en-verhaal."

Sta-secretaris

In het kader van de campagne kunnen professoren bij het begin van de les een "sta-secretaris" aanduiden. "Die student heeft zo de toestemming om elk halfuur even de les te onderbreken en recht te staan. De professor legt de les dan stil zodat alle studenten de benen kunnen strekken. "Een minuut rechtstaan brengt de doorbloeding opnieuw op gang", legt professor Jan Seghers uit.

"Na een uur is het goed om de studenten te stimuleren om nog iets extra te doen, zoals bijvoorbeeld de trap oplopen." Daar is ruimte voor tijdens de pauze. "Sommige professoren vragen ook aan de studenten om elk uur eens van plaats te veranderen."

Seghers hoopt dat de sta-secretaris een vaste waarde wordt binnen de lessen aan de universiteit. De kans dat dat gebeurt is reëel want het initiatief is alvast opgenomen in het beleidsplan van de vicerector.

Bron: De redactie, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2837044

Eigen mening: Ik vind dit een zeer goed initiatief. Ik vind het goed dat de professoren zich met de gezondheid van de studenten bezighouden. Ik hoop dat dit project niet enkel binnen het KU leuven blijft maar zich over heel België gaat verspreiden. Zowel in lagere, secundaire als hoge scholen. Zo gaan de leerlingen zich volgens mij ook beter kunnen concentreren. Het doet namelijk deugd om heel eventjes de benen te strekken!

Laatst aangepast door Quinten.B*oeckx : 6th December 2016 om 10:32.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2016, 11:44
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Om het halfuur de benen strekken tijdens de les? Aan de KU Leuven kan het

Net zoals Quinten vind ik dit een zeer goed initiatief dat zich hopelijk over heel België gaat verspreiden. De gezondheid van leerlingen/studenten is zeer belangrijk en heeft naar mijn mening een groot effect op hoe je presteert tijdens de les. Wanneer je te lang moet zitten, moe bent of honger hebt, dan ga je minder aandacht hebben voor wat er tijdens de les gezegd wordt. Je gaat minder goed meewerken, je gaat bepaalde zaken niet opnemen of je gaat beginnen te praten. Dit is natuurlijk ook niet leuk voor de persoon die voor de klas staat, maar dit kan je snel oplossen door de leerlingen/studenten even rust te geven. Zoals ze in het artikel zeggen, kan je ze even de tijd geven om hun benen te strekken. Je kan ze bijvoorbeeld ook even de tijd geven om naar buiten te gaan en wat frisse lucht op te snuiven of ze iets laten halen om te eten of te drinken. Wanneer je als leerkracht/docent hieromtrent goede afspraken maakt, denk ik dat dit zeker een positief effect kan hebben op het verloop van de les en de gezondheid van de leerlingen/studenten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.