actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2010, 17:32
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
Bulgaarse krant: "België, land waar Roma welkom zijn"

De website van de Bulgaarse krant Standart kopt vandaag met een opvallend nieuwsbericht: "Bulgaarse Roma welkom in België". Dat meldt de website van De Standaard. Het bericht bevat een quote van Vlaams minister voor Inburgering Geert Bourgeois, die vrijdag een Roma-plan voorstelde dat lokale besturen moet helpen bij de problemen rond Roma-groepen. Hij reageert geschokt op het artikel in de Bulgaarse krant. "Dat is een compleet verkeerde voorstelling van ons Roma-plan", zegt hij.

De Bulgaarse krant citeert als bron het Russische persagentschap RIA Novisti:
De regering van de "Belgische provincie" Vlaanderen heeft een sociaal plan en een strategie uitgewerkt om Bulgaarse en Roemeense Roma te integreren op het Belgische grondgebied, klinkt het.

Er wordt daarbij opgemerkt dat de Roma nooit eerder dergelijke toegang kregen tot België, ondanks het feit dat beide landen deel uitmaken van de EU.

Verkeerde voorstellling
"Vlaanderen wordt voorgesteld als een land van melk en honing, maar dat is een totaal verkeerde voorstelling van ons Roma-plan", reageert Bourgeois.

Vrijdag keurde de Vlaamse regering het Roma-plan goed als antwoord op de noodkreet van verschillende lokale besturen, die heel wat problemen hebben met Roma-groepen. Zo zullen Roemenen en Bulgaren voortaan ook toegelaten worden tot knelpuntberoepen, iets wat voorheen nog niet kon, om de werkloosheid in te dijken.

Vrees voor extra instroom
"Daarmee willen we absoluut niet de boodschap geven van 'kom maar af', integendeel", aldus Bourgeois, die vreest voor extra instroom. Hij zal ook de Bulgaarse en Russische pers contacteren om de foute berichtgeving recht te laten zetten.

Sp.a Parlementslid Jan Roegiers vindt dat Bourgeois en Vlaams minister-president Kris Peeters 'vandaag nog' de berichtgeving moeten laten rechtzetten. (belga/kh/edp)

bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...lkom-zijn.dhtml

Eigen mening: Jammer voor zowel de Vlaamse regering als voor de Roma, maar deze Bulgaarse krant heeft het een beetje verkeerd begrepen. Ik denk dat België sowies al als land van melk en honing werd gezien, omdat ons asielbeleid nogal vreemd in elkaar zit. Maar off dit daadwerkelijk tot een nieuwe toestroom asielzoekers zal leiden?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2010, 20:26
Isabel.Nys Isabel.Nys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2010
Locatie: Schilde
Posts: 20
Ik snap niet goed waarom iedereen naar België blijft komen. Maar wat ik vooral niet normaal vind is dat asielzoekers niet weggaan als ze afgewezen worden! Op die manier gaat het nooit in orde komen. Met het aantal asielzoekers dat België heeft op dit moment snap ik zeer goed waarom de regering problemen heeft met het plaatsen van die mensen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th December 2010, 00:23
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Ik vind deze reacties vrij kordaat en vrij direct.
Ik kan de frustraties van Isabel zeer goed begrijpen.
Ons land loopt vol met buitenlanders, overal kom je ze tegen. In eerste instantie heb ik er niets op tegen, maar als je nader bij gaat kijken ga je toch wel verschillende negatieve kanten ontdekken.
De meeste kunnen geen Nederlands, en erger, ze willen het ook niet kunnen. Hoe kan je dan met deze mensen communiceren?
Als je ze op één of andere manier wil helpen, zoals verschillende organisaties dat doen, kan het zijn dat ze na een tijd eisen beginnen te stellen. Zoals de hongerstaking van Afghaanse asielzoekers vorige week in Elsenen - Brussel. Zo ver mag het toch niet komen, dat buitenlanders hier eisen komen stellen en zeggen wat wij moeten doen. Terwijl ze hier eigenlijk niet mogen zijn. Op die manier begrijp ik die frustraties zeker en vast.
Maar als je het van de andere kant bekijkt, kan je hier toch een ander gevoel bij krijgen.
Als je zelf in een land woont waar heel veel problemen zijn. Dat kunnen economische, politieke, sociale, ... problemen zijn. En je hebt de kans om die problemen te ontvluchten, zou je dat zelf dan ook niet doen? En als je dan hoort dat je in België welkom bent en een goede toekomst te gemoed gaat, zou ik persoonlijk geen twee keer nadenken.
Het Roma-plan dat Bourgeois voorstelt met het aanvullen van knelpuntberoepen vind ik ronduit belachelijk. We zitten zelf met zo'n groot werkloosheidscijfer ten gevolgen van de economische crisis, en dan gaan we nog buitenlanders voor laten gaan op onze eigen bevolking. Dat vind ik absoluut niet kunnen.
De vrees voor extra instroming is wel terecht. Als er zo’n oproep gedaan wordt, zullen meerdere Bulgaren en Russen hun valies wel pakken.
Ik hoop dat Bourgeois en Peeters dit misverstand snel en duidelijk zullen rechtzetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.