actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2011, 08:52
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Supermarkten houden prijzen kunstmatig hoog in België

Supermarkten houden prijzen kunstmatig hoog in België


Citaat:
De voedselprijzen worden in ons land kunstmatig hoog gehouden. Dat is de belangrijkste conclusie uit het jaarverslag 2010 van het Prijzenobservatorium, dat een aantal kranten konden inkijken.

De inflatie lag het voorbije jaar in België in vergelijking met de buurlanden een pak hoger: 2,3 procent tegenover gemiddeld 1,4 procent in de buurlanden.

Op basis van gedetailleerd onderzoek naar een reeks producten blijkt dat warenhuizen de prijzen van levensmiddelen kunstmatig hoog houden. Als de grondstoffenprijzen stijgen, wordt dat doorgerekend in producten als chocola, koffie en melk. Maar als ze dalen, worden de prijzen niet aangepast. "Bij dalende grondstoffenprijzen zijn er dus aanwijzingen dat zowel de voedingsindustrie als de detailhandel de brutomarges vergroot", luidt het.

Monitoring
Het Prijzenobservatorium is van mening dat de prijzen voor voedingsmiddelen "systematisch moeten worden opgevolgd". "Een monitoring is meer dan ooit aan de orde", citeert De Tijd.

Minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) kondigt maatregelen aan. Zo heeft de Raad voor de Mededinging een sectoronderzoek geopend naar de voedselprijzen in de supermarkten en naar eventuele prijsafspraken in de grootdistributie. (belga/mvl)


Bron: De morgen online, vrijdag 4 maart 2011, 06u32

Eigen mening:

Ik vind het opmerkelijk dat er zo een groot verschil is bij de inflatie en de buurlanden.
Eigenlijk zou dit verschil helemaal niet groot mogen zijn. Het is niet logisch dat de prijzen van levensmiddelen kunstmatig hoog gehouden worden. De controle van buitenaf hierop zou veel uitgebreider moeten zijn, bijvoorbeeld niet enkel een jaarverslag maken op het einde van het jaar. Als het nu zou gaan om producten die niet levensnoodzakelijk zijn, zoals luxeproducten, zou ik het misschien nog begrijpen.

Het zou een vaste verplichting moeten zijn dat de prijzen systematisch worden aangepast, met een sanctie als men hier geen rekening mee houdt. Ik denk dat er op die manier al veel geld naar de voedingsindustrie is gegaan.
Veel mensen hebben het nu al moeilijk om nu al rond te komen, en als dan nu blijkt dat ze eigenlijk te veel betalen, is dit geen leuke ontdekking. Ik schat dat er niet meteen verbeteringen zal komen, de inflatie zal hoog blijven.
Ik schat dat de grondstofprijzen zullen blijven stijgen en de prijzen van de levensmiddelen dus ook hoog zullen blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.