actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2008, 11:06
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
’Ik dacht altijd dat jullie vrede wilden’

’Ik dacht altijd dat jullie vrede wilden’


De Israëlische troepen zijn uit het noorden van Gaza weggetrokken. Zidan verloor zijn dochters in een strijd die de zijne niet is.



„We konden de dag niet van de nacht onderscheiden”, vertelt Ahmed Dardoena, inwoner van Djabalja in het noorden van de Gazastrook. De Israëlische militairen hadden zijn huis uitverkoren tot verblijfplaats. Drie dagen lang zaten hij en zijn negen kinderen opgesloten in een kamer. „Alle geluiden van de explosies, het geschiet, het gegil van de soldaten en het gegil van mijn kinderen die naar de wc wilden en wilden eten, klinken nog door in mijn oren.”

Zijn lot is nog vele malen beter dan dat van Zidan, die twee dochters verloor en juist in de Israëlische krant Ha’aretz zijn ontroostbare pijn uit. Jarenlang heeft hij gewerkt als stukadoor in het Israëlische stadje Rechovot. Zijn broer werkte als vrijwilliger bij het Rode kruis in een ziekenhuis in Asjkelon, hetzelfde ziekenhuis waar dit weekeinde de raketten van Hamas op gericht waren. „Ik dacht altijd dat jullie vrede wilden”, zegt Zidan tegen de Israëlische verslaggever. „Maar wat hebben jullie gedaan, wat hebben jullie gedaan! Jullie hebben mijn beide meisjes afgeslacht.” De verkoolde lijken van zijn beide dochters waren afgelopen zaterdag keer op keer op Al-Jazeera en op de televisie van Hamas te zien.

Gisterochtend trokken de Israëlische troepen zich terug uit het noorden van Gaza. De actie had zijn doel bereikt, verkondigde Israël. Premier Olmert voegde daar meteen aan toe dat de terugtocht niet betekende dat Israël zijn militaire acties in Gaza zou verminderen. Israël beraadt zich over het vervolg en mogelijk een grotere invasie van de Gazastrook om een einde te maken aan de raketbeschietingen. Maar intussen hoopt het met de militaire actie een nieuw ’afschrikkingsevenwicht’ te hebben gecreëerd: raketten op Israël worden beantwoord met pijnlijke acties in Gaza. Volgens de mensenrechtenorganisatie Betselem zijn in vijf dagen strijd 106 Palestijnen gedood, onder wie 54 burgers (25 minderjarig).


Trouw, 04-03-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th March 2008, 20:38
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
onoplosbaar

Het is precies alsof beide partijen (Israël-Palestijnen) geen einde aan de problemen willen maken. Ze willen alles uit de kan halen en het woord compromis kennen ze er niet. Ik vind het echt kleine kinderen: de ene doe iets en de andere moet het 5 keer zo erg terug doen. Al zoveel jaren zijn er geregeld vredesconferenties,... maar uiteindelijk veegt men er zijn voeten aan. Israël bouwt een muur vlak door de Palestijnse gebieden. Mensen kunnen niet meer naar hun familie, naar hun velden, ... En zo zijn er nog tal van schrijnende voorstellen.
Ik ben echt heel pessimistisch op vlak van de 'palestijns-israëlische kwestie'. Ik denk niet dat ze er in 't kort al uitkomen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.