actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2013, 10:04
S*ef Bruyninckx S*ef Bruyninckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 33
Vrouwen trotseren rijverbod in Saoedi-Arabië

Vrouwen trotseren rijverbod in Saoedi-Arabië

Uit protest tegen het rijverbod hebben een aantal vrouwen in Saoedi-Arabië met de auto door de stad gereden en filmpjes daarvan op YouTube gepost.

In Saoedi-Arabië hebben enkele vrouwen zaterdag ostentatief tegen het voor hen geldende rijverbod geprotesteerd. Op YouTube postten ze filmpjes waarbij ze tonen hoe ze achter het stuur van hun wagen door steden in het land rijden.

Een groep activistes heeft tot de campagne van burgerlijke ongehoorzaamheid opgeroepen. Over arrestaties is voorlopig niks bekend. De autoriteiten hadden nochtans aangekondigd dat ze hard zouden optreden tegen inbreuken op het rijverbod. Ook het posten van filmpjes op het internet, die de campagne tegen het rijverbod ondersteunen, zal streng worden bestraft, luidde het.

Saoedi-Arabië is het enige land ter wereld waar de grondwet het aan vrouwen verbiedt met de auto te rijden. Dat geldt ook voor het toenemende aantal vrouwen die in het buitenland hun rijbewijs hebben behaald.

De conservatieve islamitische clerus heeft zich al uitgebroken tegen elke versoepeling van het rijverbod voor vrouwen. In Saoedi-Arabië is de staatsreligie het wahabisme, een bijzonder dogmatische variant van de soennitische islam.

Bron: Knack; http://www.knack.be/nieuws/wereld/v...mal-113264.html
Datum: 28 oktober 2013
Mijn mening: Ik begrijp niet dat deze regel nog kan bestaan in de eenentwintigste eeuw. Het feit dat vrouwen niet met de auto mogen rijden is gewoonweg discriminatie. Ondertussen is ook bekend dat veertien vrouwen zijn opgepakt en beboet voor deze actie. Ik herinner me nog het artikel over de homoseksuele toeristen die het land niet binnen mogen. Het artikel verscheen in verscheidene kranten begin oktober. Deze twee regels tonen aan dat het erg gesteld is met gelijke rechten van de mens in Saoedi-Arabië. In het land worden veel mensen nog altijd gediscrimineerd. Ik vind dat de Verenigde Naties iets moeten doen tegen de discriminaties die in dit land heersen. Vrouwen en mannen moeten gelijk zijn evenals heteroseksuele mensen als homoseksuele mensen. Gelijke kansen is een basisprincipe dat essentieel is in elk land op deze wereld en de landen die die kansen niet geven moeten gestraft worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.