actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th February 2013, 09:37
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Zwitserse Rode Kruis zal minder bloed leveren aan Griekenland door wanbetaling

Vanaf 2015 zal het Zwitserse Rode Kruis progressief minder bloed leveren aan Griekenland. Tegen 2020 wordt nog maar de helft van het huidige volume voorzien. Reden is dat Griekenland onbetaalde facturen opstapelt. Dat heeft Rudolf Schwabe, de directeur van het transfusiecentrum van het Rode Kruis, aan AFP bevestigd. Ook de krant Tages-Anzeiger berichtte al over de kwestie.
Terwijl Griekenland moeizaam het hoofd probeert te bieden aan omvangrijke besparingsplannen in het land, stapelen de schulden aan het Zwitserse Rode Kruis zich op. Het gaat niet om facturen voor de bloedleveringen zelf. Bloed biedt het Rode Kruis immers gratis aan. Maar de organisatie vraagt wel een vergoeding voor administratieve en logistieke kosten, en laboratoriumkosten. Athene heeft een openstaande schuld opgebouwd van 5 miljoen Zwitserse franken (4 miljoen euro) bij de hulporganisatie.

Volgens Schwabe was de beslissing moeilijk om te nemen. “Maar bij een deficit van vijf miljoen Zwitserse franken loopt onze organisatie gevaar”, betreurde hij. De beslissing was onafwendbaar, meende hij. Er is wel overleg met de Griekse autoriteiten aan voorafgegaan. Tegelijkertijd zal de Zwitserse organisatie Griekenland helpen om het bloeddonatieprogramma in eigen land uit te breiden.

Vandaag de dag exporteert het Zwitserse Rode Kruis jaarlijks 30.000 zakjes bloed, met een inhoud van 220 tot 300 milliliter, naar Griekenland. Het bloed wordt geput uit een reservebank. Het gaat om 10 procent van de reservehoeveelheid. Voor patiënten in Zwitserland hoefde de reserve tot nog toe niet aangesproken te worden.

Bron: www.standaard.be

Mening: Ik vind het echt jammer dat men een land dat het economisch gezien moeilijk heeft ook nog gaat ontnemen van medische voorzieningen. Alle mensen hebben het recht om bloed te krijgen en het is ook van levensbelang. Bloed krijgen is gratis, maar er zou wel een administratieve kost moeten worden betaald. Ik vraag me af hoeveel die kost wel niet moet bedragen als je weet dat Griekenland er momenteen 4 miljoen euro aan schulden heeft. Ik begrijp heus wel dat het Rode Kruis een kleine vergoeding wil om alle administratieve zaken te kunnen regelen, maar je gaat me niet wijsmaken dat het Rode Kruis zo'n groot bedrag verlangt. Het is en blijft een hulporganisatie en ik vind dat ze realistisch moeten zijn. De mensen in Griekenland hebben het al moeilijk genoeg om degelijke verzorging te krijgen. Ze hebben al zoveel financiële problemen. Daarbovenop komt nu ook nog eens het 'probleem' dat ze niet meer zoveel bloed gaan krijgen. Ik vind dat hier toch eens over moet worden nagedacht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.