actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2016, 19:10
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Raadkamer: ‘Politie mag woning van wie illegaal in het land is niet betreden zonder m

‘Het betreden van de woning om personen die illegaal in het land verblijven administratief aan te houden, is niet bij wet voorzien.’ Dat heeft de Gentse raadkamer geoordeeld in de zaak van een 39-jarige man. Minister Jambon gaf onlangs nog zijn goedkeuring voor het beleid.

De man moet volgens de raadkamer vrijgelaten worden, maar de Gentse afdeling van het parket Oost-Vlaanderen ging in beroep tegen de beslissing.

De man van Marokkaanse afkomst werd op 20 oktober opgepakt in opdracht van de dienst Vreemdelingenzaken, zegt zijn advocaat Abderrahim Lahlali. ‘Om 6 uur ‘s morgens hebben vier politiemannen de woning zonder toestemming betreden, met het oog op repatriëring. Mijn cliënt werd opgepakt en opgesloten in het gesloten centrum 127bis in Steenokkerzeel. Hij had twee regularisatieprocedures doorlopen maar heeft geen strafrechtelijk verleden, maar hij werd toch als een crimineel opgepakt. De raadkamer heeft nu zijn vrijlating bevolen.’


‘Stasi-praktijken’

‘Het beleid van de dienst Vreemdelingenzaken, van staatssecretaris Theo Francken gesteund door minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, wordt hiermee duidelijk onderuit gehaald’, zegt Lahlali, die de maatregelen als ‘Stasi-praktijken’ beschouwt. Volgens de verdediging kan de beslissing een ‘grote precedentenwaarde’ hebben voor andere gelijkaardige zaken, maar de Gentse kamer van inbeschuldigingstelling moet zich nog uitspreken over het beroep van het parket.

‘Illegaal verblijf is een voortdurend misdrijf, met als gevolg dat de woning 24 op 24 uur betreden kan worden zonder huiszoekingsbevel of toestemming van de inwoner’, zei minister Jambon in september nog.

Bron: DS, 14/11/2016

Eigen mening: Ik vind het niet kunnen dat politiemannen een woning betreden zonder toestemming als deze persoon geen gevaar vormt voor de maatschappij. Hij is hier inderdaad illegaal in het lang, maar ik vind het niet menselijk dat ze een woning binnenvallen om iemand op te pakken voor repatriëring. Ze moeten minstens een huiszoekingsbevel kunnen voorleggen of een aanhoudingsmandaat. Deze persoon kan inderdaad illegaal in het land zijn, wat een misdrijf is, maar deze personen zijn ook mensen. Ik vind het argument van minister Jambon onmenselijk.
In België hebben we regelmatig het probleem dat rechtszaken worden opgedoekt omwille van procedurefouten. Men moet duidelijk zien dat ze hier geen fouten maken, en dat gebeurt naar mijn mening wel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.