actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2012, 10:04
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Gehandicapte krijgt Noozo

Gehandicapte krijgt Noozo

• zaterdag 13 oktober 2012, 19u53
• Auteur: (g.teg.)

Personen met een handicap krijgen in Vlaanderen recht op Noozo: ‘Niets Over Ons Zonder Ons’. Gegarandeerde inspraak dus. Dat zegden Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en minister van Gelijke Kansen Pascal Smet (SP.A) toe aan 22 organisaties die een dossier daarover voorbereid hadden.
Het VN-verdrag voor personen met een handicap zegt dat hen actieve participatie moet worden geboden. Er heeft ooit een Vlaamse Hoge Raad voor Personen met een Handicap bestaan maar die sneuvelde in 1990. Sindsdien was er geen sectoroverschrijdend overlegorgaan meer.
Nog in deze regeerperiode (die loopt tot midden 2014) komt er een decreet dat een opvolger opricht; die zal elke maatregel van de Vlaamse regering tegen het licht kunnen houden om na te gaan of afdoende rekening is gehouden met de personen met een handicap.
Er kan en mag in de toekomst niets over ons beslist worden zonder dat we gehoord of betrokken zijn, luidt het bij de 22 organisaties.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Het is zeer positief dat er meer inspraak komt voor mensen met een handicap. Want het was wel jammer dat er geen overkoepelende raad meer was na 1990, toen de Vlaamse Hoge Raad voor Personen met een Handicap sneuvelde. Uiteindelijk verdient iedereen toch inspraak in maatregelen die betrekking hebben op hem of haar, hoewel dit in de praktijk zeker niet altijd het geval is (en in veel gevallen ook niet mogelijk).

Toch is het misschien iets te overdreven dat de opvolger bij ELKE maatregel van de Vlaamse regering zal kunnen nagaan of er voldoende rekening wordt gehouden met personen met een handicap. Niet elke maatregel van de Vlaamse regering heeft immers onmiddellijk invloed op personen met een handicap. Bovendien zou dat het maken van beslissingen enorm kunnen vertragen als de 22 organisaties de maatregel eerst onder de loep willen nemen om te zien of aan hun noden voldaan werd.
Ik vind het dus een goed maatregel maar ik hoop dus dat ze op een correcte manier gebruikt zal worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2012, 13:48
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Net als Cindy vind ik het ook goed dat er eindelijk inspraak komt voor personen met een handicap. Het is ontzettend erg dat er meer dan twintig jaar geen overkoepelend overlegorgaan bestond. Het is dus zeker een goed initiatief.
In het artikel lees ik dan wel twee verschillende nuances. Enerzijds KAN elke maatregel bekeken worden en anderzijds MAG er NIETS meer beslist worden, zonder dat ze betrokken zijn. Moet dan echt elk dossier langs het sectoroverschrijdend overlegorgaan passeren voor er iets beslist kan worden?
Het lijkt me goed om inspraak te krijgen, maar zeker niet elk dossier en elke beslissing moet bekeken worden. Door enkel relevante maatregelen na te gaan, kan een hoop papierwerk vermeden worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.