actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2015, 07:59
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Scholen lopen storm voor lessen techniek

Scholen lopen storm voor lessen techniek

Meer wetenschap en techniek in de eerste graad, het lijkt een hype in het Vlaamse onderwijs. Zeker in aso-scholen. Experts vinden het wat snel en ondoordacht gaan. Minister Crevits belooft een en ander vorm te geven.

Een eerste graad met een optie STEM (science, technology, engineering and mathematics) is bijzonder populair. Scholen met een aso-aanbod spelen het uit als een alternatief voor Latijn. Volgens een raming van het kabinet van de minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), zijn er al een vijftigtal scholen mee bezig.

De scholen werken hun pakket uit in de uren die ze vrij kunnen invullen. Het kan gaan om programmeren of lessen robotica. Of meer in het algemeen om ‘probleemoplossend denken’. Een officieel gehalte heeft het nog niet. Dat is een van de kritische noten die klinken, ook bij de koepels. Het STEM-platform, waarin experts uit het bedrijfsleven en de academische wereld zetelen, is blij met de vele initiatieven, maar waarschuwt ook. ‘Het gaat allemaal erg snel en we moeten oppassen dat dit niet tot ondoordachtheid leidt’, zegt platformlid Marian Verhelst, docent ingenieurswetenschappen aan de KU Leuven.

Minister Crevits, voorstander van meer STEM op school, kent die bezorgdheid. ‘Uit een recent overleg leerde ik dat de meeste scholen er wel degelijk planmatig mee bezig zijn. We moeten wel aandacht hebben voor de kwaliteitsbewaking en de opleiding en bijscholing van de leerkrachten. Ik zal een voorstel indienen hoe we STEM in de toekomst verder vorm kunnen geven.’

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 5 mei 2015)

Mening
Ik vind het zowel een goed initiatief als een minder goed initiatief.
Ik vind het een goed initiatief omdat scholen vooruit willen en meewillen met technologie vandaag de dag. Scholen spelen zo in op de noden van leerlingen waar ze in het dagdagelijkse leven mee geconfronteerd worden.
Ik vind het een minder goed initiatief omdat we de richtingen weer gaan indelen in vakjes. Het gaat in dit artikel om aso-scholen, waarom bieden zo zo'n onderwerpen niet aan in tso-scholen of bso-scholen? In de eerste graad is iedereen, bij wijze van spreken, gelijk voor de wet? Toch gaat men weer het verschil voelbaar willen maken met STEM.
Ik wil positief afsluiten en zeggen dat ik voorstander ben, MAAR enkel als ze dit ook gaan toepassen in tso-scholen en bso-scholen.

Laatst aangepast door L*ura.present : 5th May 2015 om 08:06.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.