actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2012, 11:00
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Videotestament trend op Facebook

Een testamentfilmpje versturen, vlak na je dood. Het kan sinds kort op Facebook met de applicatie ‘If I Die’. De gebruiker neemt op voorhand een filmpje op en geeft zijn drie meest dierbare vrienden de toelating om het na zijn overlijden te verspreiden.

Bijna 13.000 Facebook-gebruikers hebben de applicatie ‘If I Die’ al gedownload. Ze kunnen daarbij kiezen voor een video- of een tekstboodschap als testament. Ze geven daarna drie Facebookvrienden de mogelijkheid om het overlijden te bevestigen, als het zover is.

Op dat moment verschijnt het filmpje op de pagina van de overledene en kunnen alle vrienden het zien. De ontwikkelaar van ‘If I Die’ voert nog wel een extra controle uit door een e-mail te sturen naar de gebruiker, om valse meldingen tegen te gaan.

Online imago
“Het is zeker controversieel”, zegt Clo Willaerts, experte sociale media. “De app speelt in op de digitale erfenis die steeds meer Facebook-gebruikers willen achterlaten. Het is de drang om je online imago te blijven beheren. Ook als je dood bent.”

“Het is een evolutie die je niet meer kan tegenhouden”, zegt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves. “Zeker nu Facebook de tijdlijn of Timeline heeft geďntroduceerd. Die wil de hele levensloop van een gebruiker in kaart brengen. Dus ook de dood.”

Niet rechtsgeldig
Volgens notarissen is het Facebooktestament wel niet rechtsgeldig. De wet erkent immers enkel handgeschreven documenten of door een notaris opgestelde akten, die getekend zijn door twee getuigen.

Bron: Gva online, 13/03/2012
Motivatie

Gaat dit nu niet wat te ver? Mensen delen tegenwoordig al ALLES met hun facebook en andere vrienden( huwelijk, geboorte kind, verjaardagen, leuke gebeurtenissen, partnerproblemen,...). Is het dan nodig om ook nog je dood te delen met je facebookvrienden? Ik heb zelf ook facebook en vind het enorm gemakkelijk om contact te houden met mensen die je (niet) vaak ziet. Maar ik vind het absoluut niet nodig om je hele privéleven op facebook te gooien. Ik vraag me echt af tot wat het hele facebooktijdperk uiteindelijk gaat leiden. Wel vind ik het positief dat je facebooktestament niet rechtsgeldig is, stel je voor dat dit wel zo zou zijn waar gaat onze wereld dan naartoe? Naar een wereld waar mensen enkel nog met elkaar communiceren via facebook?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th March 2012, 21:40
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Ik ben het helemaal eens met Lien. Dit gaat te ver. Facebook dient, vind ik persoonlijk, om gemakkelijk te kunnen communiceren met vrienden, niet om een soort van testament op achter te laten. Het lijkt echt een trend om alles op het internet te zetten en te delen met de ganse wereld, maar er zijn wel grenzen. Natuurlijk kan je er wel zelf voor kiezen of je al dan niet zo'n boodschap maakt, maar ik vind het toch maar een rare applicatie en ik ga ze zelf ook zeker niet gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th March 2012, 12:24
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Dit artikel geeft duidelijk weer hoe snel de technologie evolueert. Een vijftal jaar geleden had nog niemand gehoord van Facebook, laat staan van Mark Zuckerberg. Nu vandaag kunnen we er niet meer over zwijgen. Alles wordt tegenwoordig via Facebook gedaan. Mensen chatten met elkaar, delen foto's, organiseren feestjes, spelen spelletjes... Ook als onderneming moet je volgen in de wereld van Facebook. Veel ondernemingen hebben dan ook een eigen Facebook pagina of op hun website een link naar Facebook. Het doel van Facebook is om zoveel mogelijk mensen lid te maken van Facebook en op het internet een kopie van je leven na te bootsen. Dit lukt hen volgens mijn mening zeer goed. De gekste en meest ondenkbare applicaties worden geďntroduceerd. Zoals onder andere de applicatie 'If I Die'. Wat mij dan opvalt is dat er enkelen zijn die dit overdreven vinden, maar vele anderen vinden dit leuk en downloaden dit. Met als gevolg de applicatie heeft succes, de makers van Facebook merken dit en gaan nog een stukje verder. Ze gaan nog meer applicaties ontwikkelen. De vraag is dan: Waar stopt het? Waar ligt de grens? Naar mijn mening moeten we naar onszelf kijken en ons de vraag stellen of we wel degelijk een kopie willen van ons leven op internet. Want de informatie die op internet staat kan je niet zomaar wissen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th March 2012, 16:12
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Zoals Lien al zei, delen mensen tegenwoordig inderdaad zeer veel, al dan niet persoonlijke, informatie via Facebook. Maar dat is toch hun eigen keuze? Facebook verplicht niemand om bepaalde informatie vrij te geven of te delen met talloze "vrienden". Je kiest nog altijd zelf wat je wel of niet van je privé-leven laat zien aan de rest van de wereld. Mensen moeten eens leren werken met de programma's die zij gebruiken. Zo zouden er al heel wat misverstanden en onterechte klachten verdwijnen.

Toegegeven, ik vind deze applicatie ook niet zo vanzelfsprekend en zal het waarschijnlijk niet gebruiken (zeg nooit nooit), maar ik vind het zeker niet "te ver gaan". Ik begrijp deze heisa dan ook niet aangezien Facebookgebruikers helemaal niet verplicht worden om hiervan gebruik te maken.

Uiteindelijk bestaat zo'n "internettestament" ook al veel langer. Het komt toch regelmatig voor dat iemand die bijvoorbeeld zelfmoord pleegt ergens op het internet een boodschap of videofragment heeft achtergelaten? Niets nieuws onder de zon dus, enkel maakt Facebook het nu iets makkelijker en toegangkelijker INDIEN JE ZELF WIL.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 14th March 2012 om 16:22.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th March 2012, 09:29
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Zeer verontrustend om te lezen. Ik kan begrijpen dat er sommige mensen zijn die de mensen die ze hebben gekend een laatste groet willen brengen als ze zouden sterven. Maar maakt zo'n filmpje het dan niet erger.
De mensen hebben je net verloren en zijn in rauw, maar kunnen dan via Facebook een sociale netwerksite, een testamentfilmpje bekijken. Ik vind dit persoonlijk geen goed initiatief van Facebook uit, mensen posten steeds meer van hun persoonlijk leven op die sites. Maar staan niet stil bij het effect dat dit kan hebben, er zijn steeds mensen die andere ideeën hebben dan enkel je statusupdates te lezen.
Natuurlijk is de keuze aan de persoon zelf of hij dit filmpje erop plaatst of niet, maar voor de nabestaanden is dit niet steeds iets positiefs, een persoonlijke brief die in intieme kring gelezen kan worden lijkt me beter dan een filmpje op een netwerksite.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th March 2012, 14:56
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Een laatste groet brengen via facebook aan familie en vrienden vind ik een stap te ver gaan. De meeste reacties op dit artikel lijken mijn mening te delen. Velen onder ons bezitten wel een facebook-account (waaronder ikzelf ook) en maken gebruik van enkele applicaties. Wij hebben facebook groot gemaakt. Wij zijn vele applicaties gaan gebruiken. Wij hebben onrechtstreeks een deel van onze privacy open en bloot op het internet gegooid. Facebook speelt in op onze noden en blijkbaar zijn er mensen die deze app noodzakelijk vinden of zijn gewoon nieuwsgierig en nemen toch een kijkje. De oorzaak ligt bij ons dat zulke applicaties tot stand komen. We kunnen ons enkel de vraag stellen dat we niet tegen onszelf moeten beschermd worden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 2nd May 2012, 09:51
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Dit vind ik er zwaar over gaan. Facebook dient, volgens mij, toch om contacten te houden met je vrienden en de mensen die je in het echte leven niet meer veel ziet. Moet je dan alles delen met de wereld? De nabestaande moeten op hun eigen manier kunnen rouwen, zij hebben echt geen nood aan zo'n filmpje op het internet. Ik vind dat Facebook wel moet opletten met wat voor soort applicaties ze online zetten want men kan wel met de gevoelens van mensen spelen op deze manier.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.