actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2013, 14:19
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Tobback: "Er mag niet aan spaarboekje geraakt worden"

Minister van Financiën Koen Geens pleit ervoor het fiscale voordeel op spaarboekjes geleidelijk te verlagen of af te schaffen. Dat zegt hij vandaag in een interview met De Standaard. Op de Belgische spaarboekjes staat zo'n 240 miljard euro, maar dat geld brengt de economie weinig op. Sp.a-voorzitter Bruno Tobback is duidelijk: er mag niet aan de spaarboekjes geraakt worden. Ook Gwendolyn Rutten verzet zich tegen het voorstel van Geens.

Bruno Tobback: "Voor de sp.a mag niet aan de spaarrekening geraakt worden".
Momenteel moet men geen belastingen betalen op de eerste 1.880 euro rente op een spaarboekje. Zo blijft massaal veel geld op spaarboekjes staan. Via een aanpassing van het fiscale voordeel zou volgens Geens meer spaargeld van de gezinnen naar de economie kunnen vloeien.

"Het spaargeld dat nu bij de banken op een spaarboekje wordt gestort, wordt fiscaal te veel gesubsidieerd", zegt Geens. "We zouden de vrijstelling van roerende voorheffing op het spaarboekje kunnen afschaffen en de roerende voorheffing voor het volledige klassieke spaarboekje naar 15 procent kunnen brengen."

Geens zit daarmee op dezelfde lijn als gouverneur Luc Coene van de Nationale Bank, die ook vindt dat er in ruil meer fiscale voordelen moeten bestaan voor financiële langetermijnproducten zoals obligaties. De regering wacht op een advies van de Nationale Bank, die tegen de zomer een definitief rapport moet afleveren over de hervorming van de financiële sector.

In afwachting buigt de regering zich deze maand alvast over een wetsontwerp om volksleningen te lanceren. Ook die moeten spaargeld in de economie pompen. Geens gaat ervan uit dat de volksleningen in november op de markt zullen komen.

In het interview relativeerde Geens tenslotte de dreiging van een Europese boete wegens het Belgische begrotingstekort. Ervan uitgaande dat er niet retroactief een boete wordt opgelegd, zou de sanctie volgens Geens beperkt kunnen blijven tot de blokkering van 255 miljoen euro. De minister maakt zich echter sterk dat het niet zover zal komen.

Rutten: "Fiscaal voordeel beknotten? Geen sprake van"
Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten verzet zich tegen het voorstel van minister. "Geen sprake van", zegt ze op Twitter. Volgens de voorzitster van de Vlaamse liberalen is niet de spaarder het probleem, maar het instabiele fiscale klimaat. "Fiscaal voordeel voor de spaarder beknotten? Geen sprake van. Punt. Probleem is instabiel fiscaal klimaat, niet de spaarder", zegt Rutten op Twitter.

Bruno Tobback: "Niet aan de spaarrekening raken"
Ook voor sp.a-voorzitter Bruno Tobback mag er niet aan het spaarboekje geraakt worden. "Dat hebben we al anderhalf jaar geleden bij de regeringsvorming gezegd. "De minister van Financiën jaagt andermaal de foute mensen schrik aan, en stelt de foute mensen gerust", vindt Tobback. De sp.a-voorzitter meent dat er nog genoeg onbelaste vermogenswinsten zijn die de minister van Financiën kan aanpakken. Maar minister Geens reageert daar dan op dat een vermogensbelasting wel erg moeilijk zal zijn. Voor Tobback kan er evenwel niet aan de spaarrekening, die een veilig product is, geraakt worden.

Bron: De Morgen
Datum: 11/5/2013


Eigen mening
Ik vind dit een vrij onduidelijk artikel. Ik ben nu tegen dit voorstel omdat ik schrik heb dat er uiteindelijk situaties gaan gebeuren als in Cyprus. Volksleningen vind ik eerlijk gezegd een vrij dom idee. Ik vind dit eerder een boete voor de mensen die veilig willen spelen door hun geld op een spaarboekje te zetten dan een beloning. Blijf gewoon van het geld van de burgers af en neem wat geld Joke Schauvliege af. Zij heeft er toch teveel (aangezien de musicals enorm goed gesubsidieerd worden).
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2013, 20:35
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Geens wil belasting op spaarboekjes

Er is heel wat kritiek tegen het voorstel van minister van Financiën Koen Geens. Net zoals de Nationale Bank wil hij het fiscaal voordeel van spaarboekjes afschaffen. Geens wil zo de spaarrekeningen ontmoedigen, zodat dat geld terugvloeit naar de economie. Maar zowel Open-VLD als sp.a zijn tegen het voorstel.

Filmpje: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130511_00576668

Vandaag om 19:29 door VMMa | Bron: VMMA
bron : www.destandaard.be

eigen mening
Bij de aankondiging dat er misschien belasting zal komen op ons spaarboekje , wat dus nog helemaal niet zeker is, stijgeren de meesten mensen. "Het is gewoon diefstal", vinden ze. Wel ik vind dat ze gelijk hebben. We mogen natuurlijk nog niet te hard vooruitlopen op de zaken maar dit zou pas tot een regelrechte crisis leiden. Ik vind dat mevrouw Rutten helemaal gelijk heeft wanneer ze zegt dat dit onze economie eerder ten nadelen komt. Want de meeste mensen zullen hun spaarrekeningen leeg halen en misschien maar weer gewoon "veilig" onder de matras opbergen. Wel om heel eerlijk te zijn, ik zou denk ik ook zo reageren. We hebben al nauwlijks rente op onze spaarrekingen en dan zouden ze hierop ook nog eens belastingen willen hefffen. Kijk naar Cyprus tot welke ellende heeft dit wel niet geleid, zulke zaken willen we hier toch zeker wel vermijden of niet? Ik denk dat de spanningen nog hoog zullen oplopen en om nog meer spanningen te vermijden zou de regering beter op zoek gaan naar andere besparingsmiddelen en de spaarder liever gerust laten.

Laatst aangepast door jana.lambrechts : 11th May 2013 om 20:55.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.