actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2014, 17:00
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Amerikaanse defensieminister Chuck Hagel stapt op

De Amerikaanse minister van Defensie Chuck Hagel zal op vraag van president Barack Obama ontslag nemen, zo melden Amerikaanse media.
De 68-jarige Hagel, een Vietnamveteraan en een voormalige senator, werd in 2013 minister van Defensie. Verwacht wordt dat hij in functie blijft tot zijn opvolger is aangeduid.

Volgens The New York Times stapt Hagel op te midden van een verschuiving in de militaire strategie tegen de terreurgroep Islamitische Staat. Met het ontslag wil het Witte Huis benadrukken dat nieuwe veiligheidsbedreigingen nieuwe vaardigheden vereist, klinkt het.

Hagel en Obama hebben naar verluidt het ontslag de voorbije weken besproken. Ze kwamen overeen dat ‘het tijd is voor een nieuwe leiding in het Pentagon’, zo zegt een Amerikaanse functionaris.

Hagel, de enige Republikeinse minister in de regering-Obama, stond altijd kritisch tegenover de oorlog in Irak. Hij verving Leon Panetta en moest de twee oorlogen in Irak en Afghanistan afbouwen.

Later vandaag zou het ontslag officieel aangekondigd worden. Het Witte Huis meldt dat Obama een mededeling zal doen.

Bron:
24/11/2014
De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141124_01392986
New York Times: http://www.nytimes.com/2014/11/25/u...e=homepage&_r=1

eigen mening:
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat we door de politieke strubbelingen in eigen land ons zicht niet verliezen op de globale politiek. De New York Times noemt Hagel het 'eerste slachtoffer' van de ineenstorting van Obama's democratische meerderheid in de senaat. Dit heeft er volgens mij wel mee te maken, maar de andere redeneringen lijken me veel waarschijnlijker. Volgens mij had Obama geen andere keuze dan Hagel te vervangen door iemand die inderdaad meer geschikt is om in te spelen op de huidige kwestie (Ebola, Islamitische Staat, etc.). Hagel lijkt mij persoonlijk meer een 'goede oude veteraan' met veel vertrouwen van het publiek. Nu er echter serieuze thema's op tafel liggen, zoals IS, is Hagel gewoon niet meer de man die actie kan ondernemen en scherp kan antwoorden op de vele vragen rond IS en andere oorlogen in Irak, Syrië, ... Ik ben benieuwd of het verlies van de meerderheid in de senaat nog meer gevolgen zal hebben voor Obama en het Witte Huis in de komende weken.
Via de link naar de New York Times krijg je een uitgebreider verslag over het aftreden van Chuck Hagel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.