actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2017, 14:22
Floor.C*oonen Floor.C*oonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 75
Drie Afrikaanse landen testen vanaf 2018 het eerste malariavaccin

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/d...accin-bdb32069/, 24-04-17

Het eerste vaccin ooit tegen malaria zal in 2018 ingevoerd worden in Ghana, Kenia en Malawi. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gezegd. Het proefprogramma wordt getest bij meer dan 750.000 kinderen.

Het eerste vaccin ooit tegen malaria zal in 2018 ingevoerd worden in Ghana, Kenia en Malawi. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gezegd. Het proefprogramma wordt getest bij meer dan 750.000 kinderen.

Het RTS,S-vaccin traint het immuunsysteem om de malariaparasiet aan te vallen. De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat het vaccin tienduizenden levens kan redden. Het vaccin moet vier keer gegeven worden: een keer per maand gedurende drie maanden, en dan nog een keer anderhalf jaar later. Het proefprogramma wordt getest bij meer dan 750.000 kinderen tussen de vijf en zeventien maanden.

Ghana, Kenia en Malawi werden gekozen omdat ze al uitgebreide programma's hebben om malaria aan te pakken, waaronder het gebruik van bednetten. Toch komen er in de landen nog veel gevallen van malaria voor.

In klinische studies bleek het vaccin slechts gedeeltelijk effectief te zijn, en daarnaast is het ook de vraag of zo'n vaccinatieprogramma haalbaar is in gebieden waar de toegang tot gezondheidszorg beperkt is. Zowel de veiligheid als de effectiviteit zal beoordeeld worden tijdens de testen.

Het vaccin wordt gefinancierd door heel wat organisaties, waaronder de Wereldgezondheidsorganisatie en Gavi, een wereldwijd partnerschap dat zich inzet voor het vergroten van de toegang tot immunisatie in arme landen. "Het eerste malariavaccin ter wereld is een echte prestatie die al 30 jaar in de pijplijn zat", zegt Seth Berkley, CEO van Gavi. "De aankondiging van vandaag is een belangrijke stap om dit vaccin in de toekomst op wereldwijde schaal beschikbaar te maken", aldus nog Berkley.
Ongeveer 430.000 mensen komen jaarlijks om het leven door malaria, waarvan de overgrote meerderheid van hen baby's en jonge kinderen in Sub-Sahara-Afrika. Wereldwijde inspanningen in de afgelopen 15 jaar hebben het aantal malariadoden doen zakken met 62 procent.

Mijn mening:
Dit is natuurlijk een grote stap in de medische wereld. Het is natuurlijk een erg goede start van het proces tegen Malaria. Wel lijkt het proces me nog zeker niet afgerond. De vaccinatie hoeft erg goed te worden opgevolgd om het te doen slagen. Daarnaast is er nog geen zekerheid omdat het middel slechts gedeeltelijk effectief blijkt te zijn. Mij lijkt het het grootste probleem dat men die mensen wel 3x/jaar hoeft te bereiken. Ik vraag me af hoe men dit zal organiseren in zoveel landen.

Maar laten we afsluiten met iets positief: het is toch al een grote stap vooruit!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2017, 21:48
jens.s*olders jens.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herentals
Posts: 75
Dit is inderdaad een grote stap vooruit in de medische wereld.
Ik denk dat we nog lang geen volledige oplossing hebben voor het malariavirus, maar dit is toch een stap in de goede richting.
Zoals Floor al aanhaalde zijn er enkele problemen zoals het bereiken van de mensen en het feit dat het vaccin nog niet volledig op punt staat.
Ik denk toch dat dit een zeer goede evolutie is aangezien je op een gegeven moment gewoon actie moet beginnen ondernemen.
Na deze testen kunnen ze verder werken aan het vaccin, en kunnen ze het malariavirus hopelijk snel de wereld uitdrijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.