actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2013, 12:02
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Weyts houdt vast aan confederalisme

Te nemen of te laten zijn de confederale plannen van de N-VA niet, zegt ondervoorzitter Ben Weyts in een interview met De Standaard. Maar hij legt de lat toch erg hoog voor een sociaal-economische herstelregering. ‘De andere partijen moeten wel zeggen dat ze op zijn minst het confederalisme willen.’
De confederale toekomstplannen van de N-VA deden de voorbije week heel wat stof opwaaien. Geen enkele partij lijkt bereid om mee te stappen in de voorstellen van de partij. ‘In het partijprogramma van CD&V staat het confederalisme nochtans ook ingeschreven en niemand vraagt of dat uitvoerbaar is’, zegt De Wever zaterdag in een interview met Het Nieuwsblad. ‘En binnen Open VLD staat Maggie De Block nog altijd achter het principe. Ik denk dat het confederalisme in de sterren geschreven staat.’

30 procent

De Wever beseft dat de partij uitmuntend zal moeten scoren om in een regering te kunnen stappen. Hij mikt bij de verkiezingen van volgend jaar dan ook op 30 procent. ‘Als we dat niet halen, belanden we in de oppositie’, zegt De Wever. ‘En dan is de kans groot dat het land verder moet met Di Rupo.’

De Wever geeft ook toe dat zijn confederalisme niet heilig is. ‘Belangrijker is dat we snel een herstelregering kunnen vormen. Dat kun je niet koppelen aan het confederalisme. Daarvoor is een omslag van jaren nodig, wellicht zelfs een vol decennium.’

Hardere taal

Hardere taal klinkt bij ondervoorzitter Ben Weyts. Aan De Standaard zegt Weyts dat hij in 2014 een sociaal-economische regering op de been wil brengen. ‘En die moet wat betreft confederalisme goed weten waar ze naartoe wil.’ De andere partijen in die regering moeten ‘op zijn minst’ zeggen dat ze het confederalisme willen.

‘Het kan niet dat de ene partij zegt dat ze confederalisme wil en dat een andere partij zegt: dat zien we nog wel.’

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131102_00820376
DS 2 november 2013

Mijn mening:
Ik vind de uitspraak van meneer Weyts dat: 'De andere partijen in de regering op zijn minst moeten zeggen dat ze het confederalisme willen' niet doordacht. Tenslotte is het onmogelijk om allemaal eensgezind te zijn over hetzelfde onderwerp. Want er zal altijd wel een partij zijn die er anders over denkt. De ambitie van meneer Weyts is volgens mij dan ook veel te hoog gegrepen. Bart de Wever heeft daarentegen in mijn ogen een meer nuchtere houding aangenomen. Hij beseft dat het confederalisme niet voor overmorgen zal zijn.
Als ik kijk naar mijn persoonlijke houding tegenover het confederalisme. Dan vind ik dat deze een splitsing van België in de hand werkt. Er komt geen premier meer, de sociale zekerheid wordt gesplitst, Brussel moet kiezen ... De solidariteit tussen Vlaanderen en Wallonië zou men behouden, maar iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen inkomsten en uitgaven. Ik ben dan ook helemaal geen voorstander voor dit nieuw België dat de NV.A voor ogen heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.