actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd August 2014, 15:45
JolienBalemans JolienBalemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2013
Locatie: Poederlee
Posts: 29
Australisch koppel laat downbaby achter

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140802_01201766

Artikel:
Campagnevoerders vragen duidelijkere regels nadat een Thaise draagmoeder met een baby met het syndroom van Down is achtergebleven. De Australische ouders namen alleen het gezonde tweelingzusje mee. Het jongetje van zes maanden heeft ook dringend een hartoperatie nodig.

Het Australische echtpaar had de vrouw zo’n 10.000 euro betaald om draagmoeder te zijn. Pattaramon Chanbua bleek echter zwanger van een tweeling, en toen bleek dat een van de baby’s het downsyndroom had, vroeg het Australische koppel om een abortus. De vrouw weigerde, omdat zoiets indruist tegen haar boeddhistische geloofsovertuiging.

Nadat de tweeling was geboren, nam het Australische echtpaar alleen het gezonde meisje mee. De 21-jarige draagmoeder heeft al twee kinderen en heeft niet de middelen om de hartoperatie te betalen.

De Thaise krant Thairath publiceerde het verhaal van Gammy vorige week. Daarop volgde een onlinecampagne om geld in te zamelen om de baby te behandelen. Honderden mensen hebben samen al meer dan 130.000 euro gestort. De hulporganisatie Hands Across the Water, die de inzamelactie startte, wil de baby naar een privéziekenhuis brengen.

De Thaise draagmoeder zegt dat ze voor de jongen wil zorgen. 'Waarom moet hij al deze ontberingen ondergaan? Ik hou van hem...Ik beschouw hem als mijn kind.'

De Australische premier Tony Abbott betreurt de zaak. 'Het illustreert de valkuilen in deze zaken, denk ik. Het is een erg triest verhaal en ik kan me moeilijk inbeelden dat een kind zo in de steek wordt gelaten.'

In Australië mogen draagmoeders niet betaald worden op medische en andere redelijke kosten na. Daarom zoeken vele koppels in het buitenland naar een draagmoeder. De belangengroep Surrogacy Australia hoopt dat de zaak-Gammy tot een betere regelgeving leidt.

'Onze grootste angst is dat Australië het internationaal draagmoederschap gaat verbieden', zegt directeur Rachel Kunde. 'We hopen dat de regering draagmoeders in Australië toegankelijker maakt.'

Mijn mening:
Ik kan begrijpen dat de niet biologische moeder het kindje met downsyndroom achterlaat, ik ga zelf al een paar jaar met personen met een handicap op vakantie en doorheen het jaar verzorg ik ook momenten waar we samen komen om te sporten. Door deze ervaringen leerde ik dat deze personen veel meer aandacht nodig hebben en dan kan ik het enerzijds begrijpen dat als je als moeder financieel niet goed voorstaat, dat je niet voor je kind wilt zorgen. Je wit dus eigenlijk het beste voor je kind maar dit komt helaas niet zo over voor de rest van de wereld. Wat volgens mij ook meespeelt is dat dit kind niet je eigen vlees en bloed is, als het kindje wel hun baby is, zouden ze misschien een andere keuze maken.

Anderzijds gaat er ook een golf van verontwaardiging in mij over, een baby met dit syndroom heeft net zoveel recht op leven en op een warm gezin met liefde van de ouders en eventueel zusjes en andere familieleden ookal is dit je niet-biologisch kind.

Vervolgens vind ik het bijzonder knap van de natuurlijke moeder dat ze haar eigen kind gaat opvoeden. Normaal als je je opgeeft als draagmoeder, ga je van de veronderstelling dat je afscheid neemt van het kind als het geboren word en vaak kiezen deze moeders ervoor om geen kind te willen maar willen ze andere gezinnen die geen kinderen kunnen krijgen, toch de kans geven op een baby.

Net zoals de belangengroep Surrogacy Australia hoop ik ook dat de regelgeving omtrent het draagmoederschap wordt aangepast. Men moet een oplossing zoeken voor de draagmoeders in Australië waardoor men niet altijd naar andere landen een vrouw gaat zoeken om een kind te baren.

De campagne om geld in te zamelen geeft een mooi beeld weer van de mentaliteit over de hele wereld. Ik vind het hartverwarmend om te horen dat er zoveel mensen spontaan geld willen doneren zodat dit kind toch zijn hartoperatie kan ondergaan. Zo leert het kind ineens dat er goede mensen zijn in de wereld, die voor je klaar staan, maar dat er ook mensen zijn die wegvluchten voor het onbekende.


Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.