actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2014, 10:28
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
Paus vraagt vergiffenis voor seksueel misbruik door priesters

Paus vraagt vergiffenis voor seksueel misbruik door priesters

Paus Franciscus heeft vergiffenis gevraagd voor het seksueel misbruik van kinderen door geestelijken. Hij omschrijft het misbruik als "een morele beschadiging, uitgevoerd door de mannen van de Kerk" en belooft dat er sancties zullen opgelegd worden. Waarnemers noemen zijn uitspraken de scherpste tot nu in de zaak van het misbruik in de Kerk.


Vorige maand verdedigde de paus de Rooms-Katholieke Kerk nog na een kritisch rapport van het Comité voor de Rechten van het Kind van de VN. "De Katholieke Kerk is misschien de enige publieke instelling die op een doorzichtige en verantwoordelijke manier gereageerd heeft. Niemand heeft meer gedaan. En nochtans is de Kerk de enige die aangevallen wordt", zei Franciscus toen. Het rapport verweet het Vaticaan onder meer dat het de kerkelijke onderzoeken geheim had gehouden.


"We blijven dit probleem op een ernstige manier aanpakken", benadrukte de paus nu tijdens een ontmoeting met een katholieke niet-gouvernementele organisatie die zich inzet voor kinderen. "We moeten nog strenger zijn." Hij zei ook dat hij "zich genoodzaakt voelde om persoonlijk vergiffenis te vragen voor de schade die sommige priesters veroorzaakt hebben door kinderen te misbruiken".

Vorig jaar richtte de paus een commissie op om de hulp voor kinderen die misbruikt zijn door geestelijken beter te organiseren. Eerder dit jaar verstrengde hij ook de wetten van het Vaticaan omtrent kindermisbruik en de bestraffing ervan.

Bron: De redactie
Datum: 11/04/2014

Eigen mening:

Ik vind het heel netjes van de paus dat hij zelf al het kwade op zich neemt en zo vergiffenis vraagt voor de priesters die kinderen seksueel misbruikt hebben. Zeker omdat hij hiervoor deze feiten precies wat verdedigde... Hiervoor heeft hij ook al enkele mooie en grote stappen genomen om dat alles een soort van op te lossen. Hij heeft een commissie opgericht om kinderen die misbruikt zijn door priesters beter op te vangen en te helpen. Alleen daardoor laat hij al zien dat hij een groot hart heeft en dit ook wilt tonen. Daarnaast verstrengde hij de wetten omtrent kindermisbuik en werd de bestraffing ervan ook zwaarder. Het is goed dat de paus zich nu verweerd tegen dit kindermisbruik van enkele priesters. Zo gaat er meer schot in de zaak komen denk ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2014, 17:30
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Dit is schrijnend. Men erkent het seksuele misbruik maar de slachtoffers staan nog altijd in de kou. Vele priesters komen er ongestraft mee weg en dit is al enkele jaren aan de gang. Buiten er wat over praten en af en toe een 'sorry' gebeurt er werkelijk niets. Dat vind ik vreselijk. Trouwens, als je weet hoeveel misbruik er in de kerk is vastgesteld stel je ook ernstige vragen over waarom dit bij geestelijken zoveel voorkomt. De geestelijken die werkelijk schuldig zijn als kindermisbruiker moeten zwaar gestraft worden door een rechtbank en met aangepaste straffen en dienen onmiddellijk uit het ambt te worden gezet.
Men is veel te laks in die dingen en nogmaals; wat met de slachtoffers? Die laat men in de kou staan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2014, 17:26
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik vind het erg, heel erg. Ik was van het gedacht dat de nieuwe paus een nieuwe wind door de Kerk jaagde. Met dit artikel is mijn vertrouwen in de Kerk weer helemaal ingestort. (Niet dat dat er eigenlijk was.) Priesters die dit doen, moesten ze onmiddellijk ontzetten uit hun positie en opsluiten voor de rest van hun dagen. Dit is hetzelfde wat zij doen met die kinderen. Zij zullen nooit van dit trauma verlost zijn, dan vind ik het maar meer dan terecht dat ze deze priesters hetzelfde aandoen. Desnoods zelfs nog strenger!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2014, 18:15
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Allereerst heeft de paus goede stappen genomen. Een commissie oprichten om de hulp vlotter te doen verlopen. Top! De regels en wetten verstrengen. Top! Maar om vergiffenis vragen vind ik er te veel aan. Over vergiffenis kan hier in mijn ogen niet gevraagd worden. Ik vind het zelfs een beetje "spottend". Het geeft het gevoel dat de daden geminimaliseerd worden. Kijk nu toch eens naar de reden van die seksuele frustratie. Geestelijken mogen geen vrouw en kinderen hebben. Wie heeft deze absurde uitspraak ooit toch gedaan? Sta geestelijken toe een gezin te stichten en er zullen weinig of geen voorvallen opduiken binnen vijftig jaar. Dit zal de kerk ook veel populairder maken en ervoor zorgen dat meer jongeren terug voor dat beroep kiezen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th May 2014, 18:29
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Ik denk dat veel van de slachtoffers hebben gewacht op dergelijke klare taal. Maar het is niet de paus alleen dat om vergissing moet vragen. De priesters die zich daadwerkelijk met dergelijke wanpraktijken hebben bezig gehouden dienen nog steeds gestraft te worden. Het is niet omdat ze een hoge functie hebben binnen de kerk dat deze een mindere straf moeten krijgen.
Maar doordat dergelijke zaken verjaren, is dit wel het geval. Hier kan ik met mijn verstand niet goed bij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.