actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2018, 18:21
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Binnenkort wordt fastfood studierichting in buitengewoon secundair onderwijs

Binnenkort wordt fastfood studierichting in buitengewoon secundair onderwijs

Vanaf volgend schooljaar kunnen jongeren in het buitengewoon secundair onderwijs (BuSO) de studierichting fastfood volgen. De opleiding komt er nadat de Vlaamse regering een voorstel van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) goedkeurde rond duaal leren.


Duaal leren houdt in dat jongeren vanaf 15 jaar leren op de werkvloer combineren met leren op de schoolbank, op die manier een beroeps- of onderwijskwalificatie halen en zo beter voorbereid worden voor de arbeidsmarkt. Het gaat om een volwaardige leerweg naast het voltijds secundair onderwijs. Het verschil is dat vaardigheden bij duaal leren voor het grootste deel op de werkvloer verworven worden.

Momenteel zijn er proeven met duaal leren in 21 studierichtingen in het project 'Schoolbank op de werkplek'. Hieraan nemen 480 leerlingen en 83 scholen deel, in nauwe samenwerking met ondernemingen en sectoren. Ook 30 leerlingen en 6 scholen uit het buitengewoon onderwijs nemen hier nu al aan deel, met de studierichting 'groenbeheer'.

Volgend jaar komt er met 'fastfood medewerker duaal' nog een studierichting bij in het BuSO. Dertig scholen uit het buitengewoon onderwijs zullen dan één van deze twee of beide studierichtingen aanbieden. Over deze richting zijn de onderwijsverstrekkers en de sector het eens geraakt om het aan te bieden in het proefproject.

Gerechten bereiden en schikken


In de opleiding 'medewerker fastfood' leren jongeren koude of warme gerechten, bijvoorbeeld belegde broodjes, salades, hamburgers, pizza's, frietjes en gefrituurde gerechten... bereiden en schikken door verschillende bestanddelen samen te brengen en af te werken. De medewerker fastfood staat in voor de verkoop van deze gerechten en de bediening van de klant, zorgt ook voor het klaarmaken van de zaal, van het buffet of van de toonbank, en ruimt af en maakt schoon.

Op de werkvloer leren de leerlingen niet alleen technische vaardigheden, maar ook andere competenties zoals klantgerichtheid, op tijd komen en omgaan met feedback.

Bron: Redactie, 4 mei 2018, De Morgen
Link: https://www.demorgen.be/binnenland/...rwijs-b0ba09e4/

Eigen mening: Toen ik de titel van dit artikel las, dacht ik eerlijk gezegd dat ik compleet verontwaardigd zou worden door dit artikel. Mijn hoofd dacht al aan de stimulatie van fast food bij jongeren die heel beïnvloedbaar zijn, de promotie van fast food in het algemeen et cetera. Ik moet echter toegeven dat ik bij het lezen van het artikel een compleet andere reactie heb ervaren. Ten eerste dacht ik dat fast food enkel ging over McDonald's, in de richting die wordt aangeboden gaat het echter ook over broodjeszaken, salades, pizza's... eigenlijk verschillende soorten snacks. Bovendien is de uitwerking compleet anders dan ik had verwacht. De leerlingen van het buitengewoon onderwijs leren de gerechten (klaar)maken, naar de zaal brengen, de keuken of toonbank mee in orde houden... het is dus een 'gevarieerde' opleiding voor hen die zeker niet draait om de promotie van fast food. Zij leren hier een hele hoop vaardigheden die ze op vele vlakken kunnen gebruiken en ze leren sociale vaardigheden met betrekking tot feedback, alleen maar positief in mijn ogen. Ik vind dit persoonlijk dan ook een zeer goed nieuw idee, duaal leren in het BuSO in het algemeen. Deze jongeren krijgen zo toch nog de kans om een beroep te leren en op de arbeidsmarkt mee te draaien in zeker zin. Naast de opleiding fast food, spreekt men ook over de opleiding groenbeheer. Ik ben eigenlijk geschrokken dat er nog maar twee volwaardige opleidingen duaal leren zijn voor jongeren in het BuSO. Dit lijkt mij een zeer geschikte doelgroep, een heel praktische opleiding waarbij ze de kneepjes van het vak effectief in het veld leren. Dit kan enkel een positieve afloop hebben zowel voor de jongere als voor de sector waarin ze tewerkgesteld zullen worden.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 4th May 2018 om 18:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.