actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2018, 14:33
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
Basisschool moet meteen aandacht hebben voor elke problematische afwezigheid

De lagere scholen moeten aandacht hebben voor elke problematische afwezigheid van een leerling, ook 'vanaf 'slechts' een halve dag'. Dat schrijft de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) in een advies over het stijgend aantal problematische afwezigheden in het lager onderwijs.

Tot schooljaar 2015-2016 nam het aantal kinderen die minstens 30 halve dagen problematisch afwezig waren in het lager onderwijs toe. 'Uit de meest recente cijfers van 2016-2017 blijkt een (voorlopige? ) stagnatie. Dat schooljaar ging het om 3.004 leerlingen (of 0,7 procent van de leerplichtige leerlingen in het basisonderwijs).' Volgens de VLOR liggen vaak andere oorzaken dan in het secundair aan de basis van het schoolverzuim.

De oorzaak ligt vaak bij de ouders. 'Dit oudergemotiveerd schoolverzuim kent vele vormen en vraagt om een genuanceerde kijk, zonder ouders te culpabiliseren', klinkt het. 'Soms gaat het om gezinnen in armoede of ouders (denk aan anderstalige nieuwkomers) die het onderwijssysteem onvoldoende kennen. Sommige kinderen blijven thuis omdat ze gezonde of zieke familieleden gezelschap moeten houden, moeten passen op jongere broertjes/zusjes, huishoudelijke taken moeten doen.

Ook luxeverzuim (vlak voor een vakantie) is een voorbeeld. Er zijn ook ouders die zelf negatieve schoolervaringen hebben gekend.' De adviesraad vraagt nu een meer structurele, professionele aanpak, specifiek voor het lager onderwijs. 'Vanaf vijf halve dagen problematische afwezigheden moet de school voldoen aan een aantal door de overheid opgelegde voorwaarden, zoals de melding aan het CLB en het opstellen van een begeleidingsdossier. Dit mag niet voorbij gaan aan de essentie, namelijk dat de school aandacht moet hebben voor elke problematische afwezigheid van een leerling (vanaf 'slechts' een halve dag) en hiervoor inspanningen levert binnen een breder beleid van leerlingenbegeleiding.'

De VLOR pleit hier voor 'zo eenvoudig en efficiënt mogelijke administratieve processen' om zo de administratieve last voor de scholen beperkt te houden. Voorts raadt de adviesraad de overheid ook aan in te zetten op een betere dataverzameling en - ontsluiting omtrent de problematiek; een stabiel, professioneel schoolteam; sterke partners buiten onderwijs; en de kansen van het flankerend onderwijsbeleid.

Bron: Knack, 20/04/'18
https://www.knack.be/nieuws/belgie/...al-1137905.html

Eigen mening: Ik ben het ermee eens dat basisscholen meteen aandacht moeten hebben voor elke problematische afwezigheid van leerlingen. Dat het aantal kinderen die minstens 30 halve dagen afwezig zijn per schooljaar in de basisschool, baart me eerlijk gezegd zorgen. Ik wil niet veralgemenend of denigrerend overkomen, maar ik denk dat dit probleem zich vaak voordoet bij kinderen waarvan de ouders uit een "slecht" milieu komen, in armoede leven, het schoolsysteem niet voldoende begrijpen of zelf slechte schoolervaringen hebben. Ik kan niet omschrijven hoe jammer ik dit vind voor de kinderen in kwestie. De positieve effecten van het onderwijs mogen echt niet genegeerd of geminimaliseerd worden. Als je jong bent, leer je enorm veel bij. Op school krijgt elk kind leerkansen, de kans om zichzelf te zijn en zeer veel bij te leren. Met "veel" bijleren bedoel ik niet enkel leerstof, maar ook sociale contacten leggen, kritisch kijken naar bepaalde zaken, zichzelf ontplooien. Naar mijn mening zijn deze dingen cruciaal om je te kunnen ontwikkelen.

Dus JA, we moeten meteen aandacht hebben voor problematische afwezigheden. We moeten kinderen zo veel mogelijk op school laten zijn, zodat ze ook eens weg zijn uit hun (eventuele) probleemsituatie thuis. Als leerkracht in spe kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk naar school gaan is. Ik hoop dat er van deze problematiek in de nabije toekomst geen sprake meer zal zijn.

Laatst aangepast door Silke.H*oyberghs : 20th April 2018 om 14:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.