actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2013, 08:06
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Maak kankerbehandeling selectief

Maak kankerbehandeling selectief

Als de nieuwe kankergeneesmiddelen 50.000 euro en meer kosten, wordt die zorg stilaan onbetaalbaar. De Vlaamse Liga tegen Kanker pleit zelf voor selectiviteit.

De Liga vreest dat de behandeling van haar leden onbetaalbaar wordt en in het gedrang komt. Bij de nieuwste kankergeneesmiddelen zijn er die 50.000 tot 80.000 euro per jaar kosten. Als dat doorgaat, stijgen de uitgaven voor kankerbehandeling naar 2,5 tot 5 miljard euro. Dat is 10 tot 20 procent van het hele budget van de ziekteverzekering. Dat kan natuurlijk niet, erkent de Vlaamse Liga tegen Kanker. Zij zette 45 experts aan het werk die 44 maatregelen uitwerkten om de behandeling van kanker betaalbaar te houden.

De opvallendste rode draad daarin is delicaat: selectiviteit.

VLK-voorzitter Jean-Jacques Cassiman: ‘De druk is enorm. Elke week komen nieuwe kankergeneesmiddelen op de markt. Alles terugbetalen en alles blijven doen wat we al deden, gaat gewoon niet. We worden gedwongen tot selectiviteit.’

Is dat haalbaar en doenbaar? Ja, zegt de VLK. Vier voorbeelden.

De meeste nieuwe kankergeneesmiddelen werken maar voor precies afgelijnde groepen patiënten. Dat moet men rigoureus respecteren. De oude methode om ‘alle’ patiënten dezelfde behandeling te laten ondergaan en af te wachten of ze werkt, moeten we schrappen.

De experts menen dat de overheid criteria moet uitwerken voor de selectie van die patiënten; men mag de moeilijkste keuzen niet afwentelen op de individuele arts en de individuele patiënt.

Selectiviteit is ook nodig voor de bestaande behandelingen. Wat gisteren de beste behandeling was, is dat vandaag niet meer. Verouderde geneesmiddelen moeten veel sneller geschrapt worden.

Selectiviteit is ook nodig in de ziekenhuizen. Niet elke kliniek moet elke behandeling aanbieden

Men moet ten slotte ook stoppen met de therapeutische hardnekkigheid en de zinloze behandelingen.

Bron: De Standaard, woensdag 2013/10/30


Mening

Ik vind dat de titel van dit artikel zeer vreselijk klinkt, al snap ik wel wat ze bedoelen in het artikel. Ik denk dat het belangrijk is dat we de behandelingen duidelijk verdelen, niet alle behandelingen werken tegen alle soorten kanker. Ook denk ik dat het belangrijk is dat er vanuit de overheid regels worden gemaakt. Ik denk dat wanneer je de derde keer hervalt, het zeer moeilijk wordt om je al dan niet te laten behandelen. Ikzelf ken iemand die nu voor de vierde keer hervallen is. Deze persoon zou zelf liever nu nog gewoon genieten van het leven en niet meer behandelt worden. De familie koos er een beetje anders voor en hebben de persoon gedwongen om nog 1 keer chemo te laten doen. Wanneer deze chemo werkt, dan gaat deze persoon toch door met de behandeling. Wanneer ik met deze persoon sprak over haar ziekte zei ze dat ze liever geen chemische troep meer in haar lichaam wou. Deze persoon had ook meegedaan aan een medisch experiment van nieuwe pilletjes, maar deze sloegen niet aan dus is alles verder gaan uitzaaien. Ik snap eigenlijk wel dat ze geen chemische troep meer in haar lichaam wil en daarom is het misschien goed dat er selectieve wetten komen voor wanneer je het niet meer hoeft te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.