actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th January 2011, 14:38
Vincent Vincent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Sint-Job in't-Goor
Posts: 132
Charles Michel wil N-VA dumpen

Charles Michel (MR) wil graag dat de liberalen bij de onderhandelingen over de staatshervorming betrokken worden. Iets wat ook Open Vld wel ziet zitten. Michel heeft echter wel een specifieke wens: dat N-VA, de grootste partij in Vlaanderen, niet meer meedoet. Karel De Gucht (Open Vld) vertolkte gisteren een gelijkaardig standpunt, maar dat wordt niet gesteund door de Open Vld-leiding.

"Ik denk dat er moet gestopt worden gijzelaar te zijn van de N-VA", zegt hij in La Libre Belgique. "Ik pleit radicaal, duidelijk en precies, voor onderhandelingen over een staatshervorming. Maar die moet gerealiseerd worden met de liberalen en zonder N-VA."

"Geen akkoord mogelijk"
De minister van ontwikkelinjgssamenwerking stelt dat er geen akkoord mogelijk is als er onderhandeld wordt met de huidige zeven partijen. Volgens hem werden al extreem grote Franstalige toegevingen gedaan, "waarvan sommige onaanvaardbaar zijn in mijn ogen".

"Respect ipv beledigingen"
"Als er morgen onderhandelingen beginnen zonder N-VA, zullen die waarschijnlijk respectvoller zijn in de manier waarop gewerkt wordt en het vertrouwen hersteld wordt", zegt de liberale minister. "Want we bevinden ons echt op het niveau van de beledigingen."

Vlaamse eenheid
Volgens Michel hebben de drie andere Franstalige partijen (PS, cdH en Ecolo) ervoor gezorgd dat er een Vlaamse eenheid gecreëerd werd aan de onderhandelingstafel, doordat ze zich zelf verdeeld opstelden.

Ten slotte pleit Michel voor het respect voor minderheden - de Franstaligen in de faciliteitengemeenten - en zegt hij dat hij voorstander is van de uitbreiding van Brussel.

Open Vld
Open Vld wil ook meewerken aan de staatshervorming, maar dat kan volgens voorzitter Alexander De Croo ook vanuit de oppositie. De Vlaamse liberalen willen ook wel toetreden tot de regering, op voorwaarde dat ze kunnen meewegen op het sociaal-economische beleid. Voor De Croo en Open Vld moet N-VA mee aan de onderhandelingstafel blijven zitten. (belga/edp)

bron: HLN zaterdag 15/01/11

eigen mening:
Ik vind dit nogal een arrogante uitspraak, eerst steekt de NVA de hand uit naar de PS en nu komen er zulke uitspraken. NVA is niet zomaar de grootste partij van Vlaanderen maar tevens ook de grootste partij van België.
Als NVA in een nieuw cordon gestoken wordt ben ik bang voor de reacties van de Vlaamse kiezers. Als een rechtse partij te groot wordt steek je ze maar in een cordon sanitaire net als men deed met Vlaams Belang. Dit lost niets op en zal enkel de Vlaamse kiezers die écht pro Vlaams stemden (die in de overgrote meerderheid zijn, ook CD&V wil die grote staatshervorming) meer op hun systeem werken. Een regering moet gevormd worden met PS en NVA daarrond kan men andere partijen zoeken waarmee men een meerderheid kan vormen.
Steek NVA en Vlaams Belang samen in een cordon sanitaire, wat houdt hen dan tegen om samen te werken? Als dit zou gebeuren kan het wel eens gebeuren dat ze een meerderheid in Vlaanderen zouden kunnen bekomen in volgende verkiezingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.