actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2015, 21:01
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Navo zet missie in Afghanistan ook in 2016 voort


De Navo gaat de missie ‘Resolute Support’, om de Afghaanse veiligheidsdiensten te trainen, assisteren en adviseren, ook in 2016 voortzetten. Het aantal manschappen dat daarvoor wordt ingezet blijft met zowat 12.000 personen nagenoeg onveranderd, zo liet secretaris-generaal Jens Stoltenberg van de Navo weten, na afloop van een vergadering van de ministers van Buitenlandse Zaken van de 28 lidstaten. Eerder waren er nochtans plannen voor een afbouw van de missie.


Missie ‘Resolute Support’ voorziet in ‘essentiële opleiding, advies en bijstand voor de Afghaanse veiligheidsdiensten en voor de Afghaanse defensie en veiligheidsinstellingen’, luidde het bij de Navo.

Volgens Stoltenberg is de militaire alliantie in het Aziatische land aanwezig om te verhinderen dat Afghanistan een schuilplaats wordt voor internationale terroristen. ‘Dat is ook in ons eigen belang.’ Onder de zowat 12.000 Navo-soldaten in het land zijn er een 60-tal Belgen.

De Navo is sinds 2003 aanwezig in Afghanistan: eerst met de offensieve missie Isaf, sinds begin dit jaar met een missie die de opleiding van de Afghaanse veiligheidstroepen als doel heeft. Resolute Support zou na eind 2016 omgevormd worden tot een ‘missie met civiele en militaire aanwezigheid’.

De Navo meldt nog dat ze tot in 2016 militair aanwezig zal zijn in de regio’s. Eerder was een geleidelijke terugtrekking naar Kaboel vooropgesteld.

Een 20-tal landen, waaronder België, besliste maandag reeds om in 2016 militair aanwezig te zijn in Noord-Afghanistan, aan de zijde van het Duitse leger. Nu zijn er een 60-tal Belgen actief.

Het aandeel Amerikaanse soldaten, momenteel 9.800 man, zal verminderd worden, aldus nog de Navo.

Bron: De standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151201_01999247

Mijn mening: Ik vind het goed dat de Navo aanwezig blijft in Afghanistan om de lokale veiligheidstroepen te ondersteunen en opleiden. Landen als Afghanistan zijn minder ontwikkelde landen waardoor ik het toch belangrijk vind dat wij ze als meer ontwikkelde landen blijven helpen en ondersteunen. De Afghaanse veiligheidstroepen opleiden kan ook wel risico's met zich meebrengen denk ik, zo heeft Amerika in het verleden ook al landen bevoorraad met wapens die achteraf bekeken tegen hun werden gebruikt. Al vind ik dit wel de juiste zet van de Navo, zichzelf wegtrekken uit dit gebied zou voor chaos zorgen want dit land is volgens mij zeker nog niet klaar om op eigen voeten te staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.