actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2010, 15:23
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Fruit in vormpjes doet kinderen eten

Fruit in vormpjes doet kinderen eten
Onderzoekers roepen ouders op eten creatief te presenteren

Kinderen zullen twee keer zo snel groente en fruit eten als ze in vrolijke figuurtjes worden gesneden. Dat blijkt uit een test met Vlaamse en Nederlandse kinderen. 'Goed voor feestjes, te tijdrovend in het dagelijks leven', vindt voedingscoach Sonja Kimpen.
Het komt elke ouder wel bekend voor: een balorig kind dat weigert spruiten, witloof of prei binnen te spelen. Ten einde raad plet mama of papa de groente zodanig dat ze onzichtbaar vermengd wordt met aardappelen.

Onderzoekers van de universiteit van Maastricht prediken een andere aanpak, na een test met 94 kinderen uit Vlaanderen en Nederland. Die mochten kiezen tussen simpel gesneden blokjes fruit enerzijds en versierde appels, aardbeien, druiven en consorten anderzijds.

Gestresst

De conclusie is treffend: de kleintjes grepen dubbel zo snel naar de vrolijke varianten. Een watermeloen gleed zo binnen toen hij in de vorm van een egel was gesneden. De onderzoekers concluderen dat de aantrekkelijke presentatie kinderen positief beďnvloedt. Hetzelfde succes boek je ongetwijfeld bij groente.

Voedingscoach Sonja Kimpen begrijpt de redenering, maar maakt bedenkingen. 'Deze creativiteit is alleen geschikt voor verjaardagsfeesten. Hoe gestresst word je niet als je elke dag zulke fantasietjes moet snijden? En daarbij, je loopt het risico dat kinderen het eten alleen lusten als het in de vorm van een egel is bereid.'

Groente verstoppen onder aardappelen vindt Kimpen ook een slecht idee. 'Zo train je nooit de smaakpapillen.' Ze gelooft in een andere werkwijze: 'Je moet kinderen leren eten in kleuren en hen vertellen wat die met het lichaam doen. Zo is rood - tomaten en bessen bijvoorbeeld - goed voor hart- en bloedvaten. Blauw, zoals pruimen, bevordert de stoelgang. Het groen van bijvoorbeeld prei stimuleert het zenuwstelsel.'

Als je er een spelletje met kleuren van maakt, worden kinderen trots op zichzelf, aldus de voedingscoach. 'Zo van: vandaag heb ik rood en wit gegeten. Dan kun je zelfs moeilijke kleuren zoals het wit van witloof en artisjok - goed voor cholesterol en hart - verkocht krijgen. Je kunt de kinderen vervolgens belonen. Niet met snoep, wel met bijvoorbeeld een bezoek aan het zwembad. Zo zit de balans tussen voeding en beweging goed.'

Volharden

Voor het overige geeft Sonja Kimpen wanhopige ouders de raad om te volharden. 'Je lust wat je het vaakst eet. De ervaring leert dat je eerst vijf ŕ tien keer een bereiding moet proeven voor je ze begint te lusten. Bij spruitjes en andere bittere groente is er wellicht nog meer geduld nodig.'


Mijn mening:
Ik vind het schitterend dat er zulke onderzoeken gedaan worden. Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd in contact komen met verschillende soorten groenten en fruit.
Ik kan me wel vinden in de vormpjes, maar het is inderdaad heel wat werk. Het spelletje met de kleuren is ook een goed idee. Het werkt volgens mij wel motiverend voor de kinderen. Zeker als er dan misschien een soort van competitie tussen broers en zussen gehouden kan worden, en als de ouders zelf ook meedoen.
Hoe je het doet maakt voor mij niet uit eigenlijk, maar over het algemeen vind ik het gewoon wel heel belangrijk dat ouders kinderen motiveren om verschillende soorten groenten en fruit te proeven.

Bron
http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=GBK33M73F
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2010, 16:42
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Ik ga ermee akkoord dat je als ouder aandacht moet hebben voor gezonde en evenwichtige voeding.

Maar dat men dit onderzoek gedaan heeft vind ik eigenlijk gewoon belachelijk. Dit is toch logisch? Ik had je dat ook kunnen komen melden.
Dan hadden die onderzoekers zich met iets nuttig kunnen bezighouden.

Ieder kind is anders dus ieder kind heeft een andere aanpak nodig. Er zijn goede eters, slechte eters.
Bij sommige kinderen helpt het om een gezichtje te vormen met het eten. Anderen vinden het helemaal geweldig als er een paar diertjes naast hun bord kijken hoe flink hij/zij kan eten.

Hoe leuker het eten gepresenteerd wordt, hoe leuker het verhaal eromheen is, des te liever zullen ze eten... logisch toch?!

Het is ook zo dat ze liever eten als ze geholpen hebben bij de bereiding.
Ook dat is logisch! Van datgene wat je zelf gemaakt hebt, wil je toch ook eens proeven!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2010, 18:07
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik vind dit ronduit belachelijk. Kinderen moeten gewoon leren groenten en fruite te eten zoals iedereen. Met dit initiatief ga je ze alleen maar verwennen en de werkelijkheid verbloemen. Straks krijgen we volwassenen die enkel maar fruit in de vorm van een egel lusten... Neen, mijn kinderen zullen op een normale manier moeten leren gezonde voeding te eten, net zoals ik ook ben opgevoed.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th December 2010, 19:27
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Kinderen moeten gezond eten, dat is belangrijk. Maar zelf zou ik er niet altijd zoveel tijd in willen steken om figuurtjes te snijden in groeten en fruit. Maar het is leuk om af en toe eens te doen.
Maar ik vind dat kinderen in de eerst plaats moeten leren dat groenten en fruit gezond zijn en ook lekker kunnen zijn. Hoe raar ze er dan ook uitzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.