actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Moeten moslims kunnen bidden op het werk?
Nee, laten zoals het nu is 25 50.00%
Geval per geval bekijken 14 28.00%
Ja 11 22.00%
Stemmers: 50. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th September 2008, 01:49
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question 'Laat moslims bidden op het werk'

'Laat moslims bidden op het werk'


BRUSSEL - Onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) doen drie opvallende voorstellen die moeten leiden tot een betere integratie van moslims.



Een team van de Vrije Universiteit Brussel ging in de Amerikaanse stad Detroit onderzoeken waarom de integratie van moslims daar beter lukt dan hier. Ze kwamen terug met drie opvallende voorstellen.

Eerste aanbeveling: laat moslims zichtbaar zijn in de samenleving en laat hen altijd en overal hun hoofddoek dragen. 'In Detroit zetten ze grote ogen op wanneer we over onze hoofddoekendiscussie vertellen', zegt onderzoekster Hannelore Goeman. 'Ginds is dat geen discussiethema. De moslimgemeenschap is er zichtbaar aanwezig, onder meer met een eigen festival en een eigen museum.'

Volgens de onderzoekers zou het ook goed zijn als onze werkgevers zich wat meer aanpasten aan de moslimgebruiken. Door bijvoorbeeld gebedsmomenten op de werkvloer toe te laten en moskeebezoek op vrijdag. Richard Lewis, vorser aan de VUB: 'Als de moslimwerknemer nadien die niet-productieve tijd voor zijn werkgever weer inhaalt, is er toch niets aan de hand?'

Lewis erkent dat godsdienstbeleving in Detroit anders is dan bij ons. 'Daar gelooft de meerderheid van de bevolking in een of andere god. Daarom heeft de baas er sneller begrip voor dat zijn werkvolk tijd vraagt voor de geloofsbelevenis.'

De derde aanbeveling gaat over onderwijs. 'In Canada krijgen moslimkinderen in de eerste jaren van hun schoolopleiding hun lessen deels in het Arabisch. Dat zou ook hier moeten. Op die manier lopen de kinderen veel minder leerachterstand op. Let wel: die lessen in het Arabisch moeten uitdovend zijn. Bijvoorbeeld alleen maar in de eerste twee studiejaren.'

'We doen deze aanbevelingen omdat we zien dat de integratie in Detroit veel beter lukt dan in Brussel', zegt Hannelore Goeman. 'Die stad heeft de grootste immigratie van moslims in de Verenigde Staten, net zoals Brussel bij ons. Maar in Detroit klimmen moslims sneller op de maatschappelijke ladder. 45 procent gaat naar de universiteit. Bij ons één procent. Al moet wel gezegd dat de Amerikaanse moslims uit de betere landen uit het Midden-Oosten komen. Ze emigreren ook met het idee voor altijd in Amerika te blijven. Onze moslims zien hun migratie vaak als tijdelijk en ook dat remt de integratie.'

De Brusselse minister van Onderwijs, Guy Vanhengel (Open VLD), maakt alvast kanttekeningen bij de voorstellen. Hij vindt dat de suggestie om kinderen de eerste twee leerjaren ook in het Arabisch les te geven, voorbij gaat aan het feit dat de Brusselse taalsituatie veel complexer is dan die in de Verenigde Staten. Daar spreekt iedereen Engels en is het volgens hem dus niet zo noodzakelijk dat moslimkinderen snel andere talen leren.

'Als ze er één taal bij kennen - Engels in dat geval - is het genoeg', zegt hij.

'Bij ons zit je al met het gegeven van het tweetalige Brussel en de razendsnelle opkomst van het Engels. Om hier goed geïntegreerd te raken, moet je dus al drie talen bovenop kennen. Daar begin je het best zo snel mogelijk mee. Komt daarbij dat de Amerikaanse selectie van migranten veel strenger is dan bij ons.'

Over het idee moslims zichtbaar te laten zijn en hen altijd een hoofddoek te laten dragen, zegt Vanhengel: 'Ik ben bereid dat principe te aanvaarden op het moment dat ik er voor honderd procent van overtuigd ben dat al die Brusselse meisjes uit vrije wil de hoofddoek dragen.'

'Maar dat is zo niet. In heel veel gevallen wordt de hoofddoek hen opgedrongen door de omgeving. Ik heb nogal wat contacten in Rabat, de hoofdstad van Marokko, waar veel Brusselse allochtonen vandaan komen. In Marokko zie je steeds meer vrouwen in topfuncties. Telkens als ik er ben, valt het me weer op dat toch maar weinig van die vrouwen een hoofddoek dragen.'

www.vub.ac.be.



DS, 12-09-2008 (Paul Demeyer)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th September 2008, 12:39
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th September 2008, 21:49
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Laat moslims bidden

Ik verschiet ervan! Zoveel die ‘neen’ stemmen, bijna de helft! Ongelofelijk! Ik vind dat we aanvaardbaarder en verdraagzamer moeten zijn. Als mensen zich goed voelen in ons land, zullen ze ook veel opener staan, en zullen immigranten veel sneller geïntegreerd zijn. Zo zullen wij ook hen sneller leren accepteren. Laat iedereen een hoofddoek dragen die er één wil dragen, laat ze de keuze. Wij dragen toch ook wat wij willen? En wat betreft de bidmomenten vind ik dat dit moet kunnen. Hoe dikwijls neemt men wel geen koffie- of toiletpauze? Laat mensen die een andere bidgewoonte hebben ook een korte pauze nemen. Aanvaard deze mensen, ze doen hun best om een plaats in onze samenleving te verwerven. In het artikel staat ook duidelijk vermeld dat ze de verloren tijd inhalen. Toch helemaal niks mis mee dan? Laten we allemaal verdraagzamer zijn tegenover andere culturen. Als deze verdraagzaamheid er zou zijn, dan zou er minder racisme zijn, minder ruzies en dan zouden vreemdelingen in ons land ook beter de kans krijgen om verder te studeren. Die 1% mag serieus omhoog gaan vind ik. Geef iedereen in ons land gelijke kansen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th September 2008, 20:51
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
Ze kunnen toch bidden tijdens de middagpauzes ?
Ik ben ervan overtuigd dat er ook veel katholieke mensen zijn, die ook dagelijks bidden. Deze mensen krijgen op het werk ook geen 5-10 minuten vrij om te bidden (of toch in de meeste gevallen niet).
Ik werk zelf bij in de horeca en ik kan mij niet voorstellen dat er een garcon, of iemand van in de keuken op een drukke moment of tijdens de opkuis gaat bidden terwijl de minder gelovige hard mogen werken om hun centjes te verdienen.
Volgens mij is dit een kwestie van aanpassing, hoe erg het ook mag zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th September 2008, 15:38
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Iedereen gelijk

Waarom zouden moslims hier aparte tijd voor krijgen en andere gelovigen niet?
Misschien dat dit in hun moederland wel voorzien is, maar ze hebben gekozen om te emigreren naar ons land en zouden hierbij ook onze gewoonten aanvaard moeten hebben. Iedereen gelijk, vind ik persoonlijk.
Iedereen moet keuzes in het leven maken en daar hangen vaak minder leuke
gevolgen aan vast. En zoals ook al gezegd.. je kan daar altijd je pauze voor gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th October 2008, 11:41
Van Baekel Tim Van Baekel Tim is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: meerhout
Posts: 24
Citaat:
Orgineel gepost door Eveline.Vanderheijden
Ik verschiet ervan! Zoveel die ‘neen’ stemmen, bijna de helft! Ongelofelijk! Ik vind dat we aanvaardbaarder en verdraagzamer moeten zijn. Als mensen zich goed voelen in ons land, zullen ze ook veel opener staan, en zullen immigranten veel sneller geïntegreerd zijn. Zo zullen wij ook hen sneller leren accepteren. Laat iedereen een hoofddoek dragen die er één wil dragen, laat ze de keuze. Wij dragen toch ook wat wij willen? En wat betreft de bidmomenten vind ik dat dit moet kunnen. Hoe dikwijls neemt men wel geen koffie- of toiletpauze? Laat mensen die een andere bidgewoonte hebben ook een korte pauze nemen. Aanvaard deze mensen, ze doen hun best om een plaats in onze samenleving te verwerven. In het artikel staat ook duidelijk vermeld dat ze de verloren tijd inhalen. Toch helemaal niks mis mee dan? Laten we allemaal verdraagzamer zijn tegenover andere culturen. Als deze verdraagzaamheid er zou zijn, dan zou er minder racisme zijn, minder ruzies en dan zouden vreemdelingen in ons land ook beter de kans krijgen om verder te studeren. Die 1% mag serieus omhoog gaan vind ik. Geef iedereen in ons land gelijke kansen.

Dat ze dan bidden wanneer de rest hun koffie drinkt, maar om daar echt een extra pauze voor in te lassen?
En dan nog iets: je zegt dat als deze mensen zich goed voelen in ons land, gaan ze zich op de duur misschien té goed voelen, en op de duur willen ze meer en meer, het zijn zij toch die naar hier komen wonen? Hebben wij gevraagd om hun naar hier te laten komen? En begin nu niet over de tijden van de mijnen, want toen leefden we nog niet.
De dag van vandaag komen nog steeds allochtonen (dus ook moslims) naar België wonen, en daar vraagt niemand om. Zij zijn het die naar hier willen komen wonen, dus vind ik dat zij zich moeten aanpassen aan onze manier van leven, en niet andersom.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 31st December 2008, 13:31
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Citaat:
Orgineel gepost door Van Baekel Tim
Hebben wij gevraagd om hun naar hier te laten komen? En begin nu niet over de tijden van de mijnen, want toen leefden we nog niet.
De dag van vandaag komen nog steeds allochtonen (dus ook moslims) naar België wonen, en daar vraagt niemand om.


Kunnen we niet een beetje verdraagzaam zijn? Want als België problemen heeft, met een oorlog zit? Als je zou moeten vluchten naar een ander land, zou je dan niet blij zijn als er andere mensen zijn die verdraagzaam zijn?

Ik volg je mening van de koffiepauzes. We kunnen niet voor iedereen alle wensen nakomen. Maar we kunnen het voor iedereen wel aanvaardbaar en aangenaam maken. Laat moslims met hun koffietje gaan bidden, heb je daar iets op tegen? Er zijn volgens mij op het werk voldoende pauzes mogelijk (die anderen gebruiken voor hun koffietje te drinken, en moslims kunnen gebruiken om te bidden).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.