actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2015, 15:04
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
China stapt over naar 'tweekindpolitiek'



China gaat de eenkindpolitiek, die in 1979 werd ingevoerd en inhoudt dat elk koppel maar één kind mag hebben, afschaffen. Dat meldt het Chinese persbureau Xinhua.

Tijdens de uiteenzetting van het vijfjarenplan, dat de plannen voor de Chinese economie voor de komende jaren schetst, heeft president Xi Jinping meegedeeld dat het land zal afstappen van de eenkindpolitiek, die het al meer dan dertig jaar voert.

De Communistische Partij bevestigt aan persagentschap Xinhua dat alle koppels in China binnenkort twee kinderen zullen mogen hebben.

De afschaffing van de eenkindpolitiek behoort tot ‘een groter kader waarin de economische groei gebalanceerder en trager zal verlopen’, aldus Jinping.

In kleine stapjes

De beslissing van de Chinese president volgt op een versoepeling van het eenkindbeleid van twee jaar geleden. Peking stond toen twee kinderen toe als de ouders zelf enig kind waren. De maatregel moest het onevenwicht tussen mannen en vrouwen bijstellen en de vergrijzing van de bevolking stoppen.

Bovendien introduceerde de regering de tweekindpolitiek al voorzichtig bij de Chinese bevolking door de afgelopen maanden mediaberichten te verspreiden die sociologische onderzoeken aanhalen waarbij koppels gelukkiger en gezonder zouden zijn als ze twee kinderen hebben.

China gaat de eenkindpolitiek, die in 1979 werd ingevoerd en inhoudt dat elk koppel maar één kind mag hebben, afschaffen. Dat meldt het Chinese persbureau Xinhua.

Tijdens de uiteenzetting van het vijfjarenplan, dat de plannen voor de Chinese economie voor de komende jaren schetst, heeft president Xi Jinping meegedeeld dat het land zal afstappen van de eenkindpolitiek, die het al meer dan dertig jaar voert.

De Communistische Partij bevestigt aan persagentschap Xinhua dat alle koppels in China binnenkort twee kinderen zullen mogen hebben.

De afschaffing van de eenkindpolitiek behoort tot ‘een groter kader waarin de economische groei gebalanceerder en trager zal verlopen’, aldus Jinping.


Overbevolking en vergrijzing

De eenkindpolitiek werd in 1979 ingevoerd om de explosieve bevolkingsgroei een halt toe te roepen. Zonder het strikte eenkindbeleid zouden nu naar schatting 300 miljoen meer mensen in China wonen.

De afgelopen jaren kreeg de maatregel echter steeds meer kritiek omdat de strikte kinderbeperking op lange termijn tot een sterk vergrijsde samenleving leidt. Zo voorspelden demografen dat een op de drie Chinezen ouder dan 65 zou zijn wanneer de eenkindpolitiek bleef voortduren.

Anno 2015 is een op de tien Chinese burgers ouder dan 65.


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151029_01944745 op 29/10/2015

Mening: Naar mijn mening is dit een zeer goede beslissing. Ik vind persoonlijk dat de eenkindpolitiek niet overeen komt met een bepaalde vrijheid. In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat namelijk dat iedereen recht heeft op een familie of gezin. Dit recht beperken vind ik absoluut niet goed. Hierdoor vind ik onder andere de eenkindpolitiek absurd, een tweekindpolitiek ik niet veel beter naar mijn mening. Toch is tweekindpolitiek al een stap dichter naar de vrijheid om te kiezen hoeveel kinderen je wilt. Naar mijn mening is het al wel een hele vooruitgang. Zeker omdat de regering nu weet dat de eenkindpolitiek gevolgen gaat hebben op hun economie. We zien dus duidelijk vooruitgang.

Laatst aangepast door stien.d*kinderen : 29th October 2015 om 15:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.