actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2010, 08:34
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Deense tv-zender schrapt satire over moslims

Deense tv-zender schrapt satire over moslims

Deense regering: "Zelfcensuur is een teken van angst"

Een tv-zender in Denemarken schrapt een komische reeks over moslims omdat ze bang is voor repercussies door terroristen. Dat melden Scandinavische media. De Deense regering reageert verbolgen.
Het Deense commercieel tv-station SBS plande met 'Cellen' een twaalfdelige satirische reeks over blunderende islamitische terroristen. Nu besluit ze evenwel om de reeks, die geschreven is door Omar Marzouk - een stand-up comedian van Egyptische oorsprong - niet op antenne te brengen.

"Commercieel niet opportuun"
"De internationale dreiging en de kans op een aanslag zijn te groot", rechtvaardigt communicatiemanager Jesper Jürgensen van SBS de beslissing. "Met de verhoogde terreurdreiging in een aantal landen, waaronder ook Denemarken, achten we het commercieel niet opportuun om de reeks uit te zenden."

Bij SBS wist men zich al een poosje geen raad met de reeks. Eerst veranderde men de naam van 'Terreurcellen' naar het neutralere 'Cellen', vervolgens verschoof men de planning van het programma naar een minder bekeken zender van de SBS-groep.

Woede om zelfcensuur
Het Deense parlement en de Deense regering hebben geen begrip voor de beslissing. Ze reageerden negatief op de schrapping en spreken van zelfcensuur. De Deense minister van Cultuur Per Stig Møller wil het hier niet bij laten. Hij dreigt ermee dat de zender alle programmasubsidies voor 'Cellen' moet terugbetalen indien ze haar plan doorzet om de serie te weren.

De minister wou geen commentaar geven op de reeks zelf omdat hij er nog geen beelden van zag, maar heeft wel een advies voor SBS klaar. "Deze zelfcensuur komt voort uit angst, en we mogen ons niet laden leiden door die angst", vindt hij. "Dan wint degene die intimideert, en verliest degene die geïntimideerd wordt."

Mohammed-cartoons
Het is niet de eerste keer dat gevoeligheden rond de islam in Denemarken conflicteren met de media. Vijf jaar geleden reageerde de internationale moslimwereld woedend nadat de Deense krant Jyllands-Poste twaalf cartoons over de profeet Mohammed publiceerde.

Wereldwijd kwamen zo'n 150 mensen om bij gewelddadige protesten, en Deense ambassades werden aangevallen. "Ik heb me toen ingezet voor het recht op vrijheid van meningsuiting, ik zal dat ook nu doen", zegt Møller, die destijds als minister van Buitenlandse Zaken in het oog van de storm stond. (hlnsydney/tw)
25/11/10 04u54

Bron: HLN

Eigen mening:
Ik begrijp wel dat de Deense tv-zender schrik heeft voor de reactie van moslimterroristen als ze deze reeks zullen uitzenden. Toch vind ik het erg dat vrije meningsuiting nog niet altijd toelaatbaar is. Het lijkt me ook niet zo goed om zomaar toe te geven aan dreigementen. Men moet wereldwijd een manier proberen te zoeken om terrorisme een halt toe te roepen zodat niemand zich nog bedreigd hoeft te voelen.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.