actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2016, 06:12
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Buitenschoolse opvang tot drie keer duurder

Buitenschoolse opvang tot drie keer duurder

Door een beslissing van de Vlaamse regering dreigt de factuur voor buitenschoolse opvang onbetaalbaar te worden voor veel werkende ouders. Dat komt door het schrappen van het PWA-statuut waarmee veel begeleiders aan de slag zijn.

Nu betaalt een school nog gemiddeld 6,50 euro per uur voor iemand met zo'n PWA-statuut voor mensen die elders moeilijk aan de slag kunnen. Voor een contractueel stijgt die prijs tot gemiddeld 20 euro.

Scholen krijgen geen extra middelen voor het organiseren van opvang. Ook de werkingsmiddelen mogen niet gebruikt worden om de vrije tijd van leerlingen in te vullen. Daardoor dreigt de verdrievoudiging van de factuur volledig op de schouders van ouders terecht te komen.

Het Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft een aantal simulaties gemaakt van hoeveel duurder de factuur zou worden. In de scholengemeenschap basisscholen Poperinge betalen ouders bijvoorbeeld maximaal 35,56 euro, zuiver voor de tewerkstelling van de PWA’ers, dus zonder andere kosten als vervoer of een koekje of het gebruik van de faciliteiten. Bij een omvorming van het stelsel loopt die factuur op tot minstens 124,09 euro. Onvoorziene en extra kosten dus van 88,53 euro per maand, per kind.

Er zijn scholen die nu al een groter aandeel contractuelen hebben om de opvang te verzorgen. Daar zal de impact iets minder spectaculair maar nog steeds erg voelbaar zijn. Zo ziet de basisschool Pittem de door te rekenen kosten voor de inzet van de PWA’ers vlotjes stijgen van 48,87 euro naar 75,03 euro per maand.

Het kabinet van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) zegt dat het niet zijn taak om opvang te organiseren. 'Wij willen mensen naar kwaliteitsvol werk leiden, ze sterker maken. Daarom verdwijnt dat PWA-statuut’, aldus de woordvoerder, die wijst op alternatieven. Wijk-werk bijvoorbeeld, waarbij een werkloze onder begeleiding van de VDAB en in het kader van activatie tegen lagere loonkosten zes maanden in dienst kan komen. Dat kan nog eens met zes maanden verlengd worden. Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs heeft daar toch zijn bedenkingen bij. ‘Het personeel zal erg wisselen, waardoor de continuïteit en de kwaliteit van de opvang niet meer verzekerd zullen worden.’

Bron: De Standaard, 14/10/2016

Mening
Ik vind het erg dat het leven steeds duurder blijft worden voor de werkende mens. Ik stel me ook de vraag of de buitenschoolse opvang wel gaat blijven bestaan. Ik heb altijd het geluk gehad dat ik bij mijn grootouders terecht kon na school. Zou dit niet ook terug meer gaan gebeuren nu de buitenschoolse opvang meer gaat kosten? Hierbij verzeker ik al niet meer de garantie dat het gaat blijven bestaan. Ik denk dat het voor kinderen ook niet goed is dat er een continu verandering gaat zijn van werknemers. Zij zien hoogstwaarschijnlijk die mensen als vertrouwenspersoon.
Ik pleit voor het blijven bestaan van PWA's binnen het onderwijs. Net omdat de mensen werkeloos zijn en minder dan 150 uren werken is het beter voor de kinderen en de volwassenen zelf. Zo willen zij misschien na hun PWA - dienst opvoeder, leerkracht, verzorger of dergelijke worden.

Laatst aangepast door L*ura.present : 14th October 2016 om 06:21.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2016, 17:46
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Buitenschoolse opvang duurder

Net zoals Laura vind ik het zeer jammer dat de buitenschoolse opvang weeral duurder zal worden. Dat het voor veel werkende mensen moeilijk is om opvang te vinden voor hun kinderen, is algemeen geweten. Ik denk dat wanneer de buitenschools opvang duurder gaat worden veel mensen niet meer zullen weten waar ze hun kinderen tijdens vakanties en voor en na de schooluren moeten laten. Het is namelijk zo dat de factuur niet een beetje hoger wordt, deze wordt bijna driemaal zo duur. Zoals Laura aanhaalt is het inderdaad mogelijk om de grootouders in te schakelen, maar ik ben er zeker van dat dit niet bij iedereen mogelijk zal zijn. Langs de andere kant begrijp ik wel waarom men het PWA-statuut wil afschaffen. Het is inderdaad zo dat iedereen recht heeft op kwaliteitsvol werk, maar is het dan met die PWA-statuut echt zo slecht? Ik ben alvast benieuwd wat er uiteindelijk zal beslissen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.