actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2016, 23:40
Lennerd.V*ulemans Lennerd.V*ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 26
Federale regering lanceert voordelige formule met oog op hoger pensioen

Federale regering lanceert voordelige formule met oog op hoger pensioen
Vandaag om 10:43 door vtvn | Bron: BELGA

Er komt vanaf maart 2017 een erg interessante overgangsperiode van drie jaar voor het afkopen van de studiejaren, met het oog op een hoger pensioen. Iedereen, ook vijftigplussers die hun pensioen naderen, zullen in de regeling kunnen stappen. Het kabinet van minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine heeft berichtgeving van De Morgen bevestigd.
Vandaag kunnen werknemers uit de privésector tot tien jaar na hun afstuderen hun studiejaren ‘afkopen’, zodat die meetellen voor hun pensioen. Voor ambtenaren is dat zelfs gratis.
De regering wil dat systeem harmoniseren. Vanaf 2020 geldt nog één systeem voor ambtenaren, werknemers uit de privésector en zelfstandigen: de eerste tien jaar na het afstuderen kan men afkopen aan 1.500 euro per diplomajaar, daarna wordt het veel duurder.
Interessante overgangsperiode
Maar er komt een erg interessante overgangsperiode van drie jaar, die ingaat in maart 2017. Alle werknemers - ongeacht hun leeftijd - zullen hun studiejaren kunnen opkopen aan 1.500 euro per diplomajaar. Bovendien geldt in 2017 en 2018 een korting van tien procent én is de bijdrage fiscaal aftrekbaar. Dat zal in ruil 250 euro extra pensioen opleveren per afgekocht studiejaar voor een alleenstaande en 310 euro voor een gezinspensioen.
Concreet: wie aan korting vier studiejaren afkoopt, betaalt 5.400 euro. Dat levert dus jaarlijks duizend euro extra pensioen op (vier maal 250 euro). Bovendien fiscaal aftrekbaar. “Na drie jaar pensioen is men al uit de kosten”, bevestigt men bij Bacquelaine.






MOTIVATIE:
Mijn pensioen, ik voel me er op dit moment niet echt toe aangetrokken. Het lijkt voor mij nog de ver van mijn bed show. Maar als je de radio of tv aanzet, hoor je toch vaak dat ze het over het pensioen in het algemeen hebben. Het lijkt me dan toch weleens aangewezen om hierover na te denken. Zeker als de regering met een voorstel komt om studenten nu al te betrekken met hun pensioen. Het idee bestaat erin dat je als student tijdens je studie, of daarna je pensioen jaarlijks kan afkopen. Dit geeft later recht op een kleine verhoging van je pensioen, geeft nu ook al een fiscaal voordeel, maar naar mijn gevoel doet de regering dit ook zeker om extra inkomsten te genereren op korte termijn. Ik zou dit kunnen doen voor 1500 euro per studiejaar. Voor de meeste pas afgestudeerde jongeren, die niet over de nodige middelen beschikken, is dit niet echt een prioriteit. Wellicht zullen ze na de studie en bij het beginnen van een professionele loopbaan er wel aan denken.

Bron: GVA door vtvn ‘Federale regering lanceert voordelige formule met oog op hoger pensioen’ http://www.gva.be/cnt/dmf20161207_0...-hoger-pensioen geraadpleegd op 07/12/2016
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.