actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Wat moet de internationale gemeenschap doen i.v.m. Syrië?
Militair ingrijpen. 2 40.00%
Niets, dat is niet onze taak. 0 0%
Andere... 3 60.00%
Stemmers: 5. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2012, 21:34
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Question Syrië - Jouw mening?

Ik denk dat ik weinig toelichting moet geven over waarom ik deze vraag stel. Hoewel ik tot in het diepste van mijn hart tegen geweld ben, kan ik er niet omheen dat ik bij het zien van beelden in Syrië steeds sterker met de vraag geconfronteerd wordt: Moeten we militair ingrijpen?

Ik weet dat er internationaal misschien geen eensgezindheid is, maar ik hoor graag jullie meningen. Niet zozeer naar haalbaarheid, maar wel naar wenselijkheid.

Kan oorlog een oplossing zijn? Of is oorlog per definitie slechter dan de situatie nu? Denken wij gewoon dat we het allemaal beter weten? Moeten ze het zelf maar uitvechten? Moeten wij het leven van de onschuldige burgers verdedigen? Is het onze wereldburgerplicht om in te grijpen? Of is het ons recht niet om onze wil op te dringen? ... Graag jullie antwoorden!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2012, 23:43
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Panorama is hier net afgelopen en ik ben hier echt niet goed van. In het begin hoor je daar wel veel over in het nieuws, maar nu ik de beelden echt gezien heb ben ik echt diep geschokt! Hoe kan een mens nu een ander mens zo folteren? Onbegrijpelijk en echt schokwekkend om te zien! Hoe we dit allemaal moeten oplossen daar ben ik eerlijk gezegd niet zo goed in thuis om hierop een suggestie te geven. Militaire steun lijkt volgens mij toch één van de betere opties. De wereld moet ingrijpen bij zulke dingen, dit kan gewoon niet meer... Ik ben hier eerlijk gezegd echt stil van geworden...

Hoe zit deze wereld hier in elkaar? Is er dan geen enkel menselijk geweten meer?
Tragisch, echt tragisch...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th March 2012, 00:38
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Militair ingrijpen is ook zo makkelijk gezegd. Wij stellen het ons altijd voor zoals het einde van WOII. "Den Amerikaan" komt binnengestormd, schiet de slechteriken dood en bevrijdt de bevolking. Vervolgens barst er een groot volksfeest uit in de straat en de dag is gered. Hoera!

We vergeten echter wel dat we het hier niet hebben over een oorlog tussen naties. Het is een burgeroorlog die per definitie al veel ingewikkelder is dan een landenoorlog. Wanneer is het bovenstaande voor het laatst gebeurd? Vietnam? Irak I? Afghanistan? Irak II? Libië? Ik herinner mij dat de Amerikanen daar binnenstromen, alles ERGER maken voor de bevolking en dan het land in chaos laten, omdat de Amerikaanse burger de oorlog in kwestie beu is. En militair ingrijpen gaat weer op hetzelfde neerkomen deze keer.

Natuurlijk moet er IETS gebeuren. Waarom de regering niet bevechten waar het echt pijn doet? In de portefeuille. Geldkranen dicht, bankrekeningen in Zwitserland geblokkeerd. Het staatsinkomen verpulveren. Die soldaten vechten voor de regering, omdat ze betaald worden hoor. Kogels en wapens kosten geld. Neem ze de wapens af zodat de veel grotere bevolking terug kan vechten met gelijke wapens. Lijkt mij een beter idee dan binnenvallen en meer collateral damage aanrichten dan wat anders. Of is mijn scenario niet realistisch?

Is het misschien niet realistisch, omdat een oorlogje alweer geld opbrengt? Als soldaten beginnen te schieten dan ziet de bankrekening van een of andere rijke wapenproducent er weer wat beter uit. Vergeet dat vooral niet.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th March 2012, 04:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ben bij de uitzending van Pano deze avond geswitcht naar een ander kanaal op het moment dat die martelpraktijken in beeld werden gebracht (gelukkig op het eind van de uitzending)... Walgelijk gewoon, zo iemand die onder het mom van een uniform een 'fellow-human' compleet in elkaar trapt, bah! Maar een buitenlandse troepenmacht er op afsturen is nauwelijks een optie: het verleden bewijst tragisch genoeg dat de locals er amper baat bij vinden (cf. opinie Jens). Dus ja, boycot tegen alles wat nog maar naar Syrisch ruikt (tot en met vliegtuigmaatschappijen, maar publiceer eerst de namen van de petroleummaatschappijen die daar nog belangen hebben en zich van voormelde maatregel afkeren!), Zwitserse toestanden stante pede bevriezen, en vooral: financieel hulp geven aan de buurlanden die momenteel massaal vluchtelingen en opposanten moeten opvangen, Turkije in de eerste plaats... En niet te vergeten: Bashir-Al-Assad als persona non grata laten verklaren door de E.U. (om mee te beginnen), vervolgens in beschuldiging laten stellen door het Internationaal Strafhof, en alle landen die nog wel bereid zijn om voornoemd embargo tegen te werken, hier effectief op af te rekenen, bv. door het terugsturen van hun E.U.-ambassadeurs...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.