actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2011, 10:47
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
19-jarige moet naar assisen voor hamermoord

Dader sloeg moeder van zijn vriendin het hoofd in
19-jarige moet naar assisen voor hamermoord

vrijdag 09 december 2011
Auteur: Steven De Bock

LEOPOLDSBURG - Dimitri L. (19) moet voor de Tongerse assisenjury verschijnen. Zo besliste de Antwerpse kamer van inbeschuldigingstelling gisteren. De jongeman uit Leopoldsburg wordt beschuldigd van de hamermoord op Gwenn Vangestel, de moeder van zijn 15-jarige vriendin.

Dimitri L. zal in de loop van volgend jaar in het Tongerse assisenhof terechtstaan voor moord. Volgens het openbaar ministerie heeft hij Gwenn Vangestel, de 35-jarige moeder van zijn vriendin Joy, in juli 2009 een vijftiental keer met een hamer op het hoofd geslagen. Dat gebeurde terwijl de vrouw, vermoedelijk verdoofd, zat te slapen in de woonkamer van haar appartement in Heppen, Leopoldsburg.

Vangestel had haar dochter verboden nog langer contact te hebben met Dimitri L., die een reputatie had als agressieveling en drugsgebruiker. Kort voor de moord had hij ook zijn eigen vader al eens met een hamer aangevallen, waarna hij al een tijdje opgesloten werd in een instelling. En ook na de moord in Heppen was hij nog niet gekalmeerd. In de jeugdinstelling waar hij aanvankelijk zat, ging hij een van de opvoeders te lijf.

Jeugdrechter

Ondanks de brutaliteit van de moord staat nu al vast dat Dimitri L. geen levenslange celstraf kan krijgen. De jongeman was nog maar 17 jaar op het moment van de moord. De jeugdrechter besliste hem 'uit handen' te geven, gezien de ernst van de feiten, waardoor hij als een volwassene kan worden berecht. Maar de wet bepaalt dat een dader in zo'n geval maximaal dertig jaar cel kan krijgen.

Dat is wel een pak meer dan de 15-jarige Joy, die volgens het gerecht mee verantwoordelijk is voor de moord. Het meisje was op het moment van de moord te jong om als volwassene te worden berecht. Voor haar gelden de regels van het jeugdrecht. Ze verblijft sinds juli 2009 in de jeugdinstelling in Beernem. Haar jeugdrechter heeft al beslist dat ze onder toezicht moet blijven tot haar 21ste verjaardag. Dan komt ze zeker weer op vrije voeten.

Schuld doorschuiven

De jeugdrechter heeft nog geen oordeel geveld over Joys schuld of onschuld. Daarvoor wordt volgens haar advocaat Roel Driessen gewacht op de uitspraak van de assisenjury over Dimitri L. Joy wordt wel als getuige opgeroepen. De twee schuiven de schuld al 2,5 jaar naar elkaar door. Zij zegt dat ze nooit had gedacht dat hij zijn dreigementen aan haar moeder ook echt zou uitvoeren. Hij zegt dat zij hem vroeg haar moeder te vermoorden.

Bron

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GL93JCROH

Commentaar

Het is een gruwelijk voorval dat zich twee jaar geleden afspeelde. Een zeventienjarige die een vrouw het hoofd inslaat met een hamer zet toch aan tot denken. Hoe ver heen de jongen was, die bekendstond als druggebruiker, weet ik niet. Maar dan nog is het brutaliteit van de feiten die hij pleegde - al dan niet onder invloed - verschrikkelijk.

Dat de moeder van Joy haar dochter verboden had om om te gaan met Dimitri L. vind ik niet meer dan logisch. Elke ouder die om zijn of haar kind geeft zou dezelfde keuze hebben gemaakt. Natuurlijk weet je niet in welke mate zij Dimitri L. heeft proberen zwart te maken bij haar dochter. Als iemand met een agressieprobleem en een drugsprobleem zulke verwijten te weten komt kunnen de stoppen blijkbaar snel doorslaan.

De maximumstraf die Dimitri L. kan krijgen is een celstraf van dertig jaar. Hopelijk krijgt hij deze straf waarna hij tijdens zijn straf kan nadenken over de feiten die hij pleegde en hoe hij tot nu toe geleefd heeft. Ik hoop dat hij in staat is om zijn fout(en) in te zien en dat hij op de juiste manier begeleid zal worden. Een goede begeleiding vind ik erg belangrijk aangezien de jongeman ooit toch terug in de maatschappij zal komen.

Ook Joy heeft een groot aandeel in de dood van haar moeder vind ik. Zij heeft Dimitri L. er mede toe aangezet om de moord te plegen en hiervoor wordt zij opgesloten in een jeugdinstelling tot haar eenentwintigste verjaardag. Ook voor haar is er dus tijd genoeg om te bezinnen.

Ik wil wel geloven in de goedheid van de mens, maar als ik over deze feiten nadenk vraag ik mij af of dat niet erg naïef is…
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2011, 13:43
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Ik vind het flauwekul dat ze de schuld al twee en een half jaar naar elkaar doorschuiven. In mijn ogen zij ze allebei schuldig!

Dimitri zegt dat Joy hem gevraagd had haar moeder te doden. Dit is het flauwste excuus dat ik al heb gehoord. Als ze mij morgen vragen om in een put te springen, doe ik dat ook niet!
Je kan er, volgens mij, niet omheen, de schuld ligt voor het grootste deel bij Dimitri.

Joy zegt dat ze nooit had gedacht dat hij zijn dreigementen waar ging maken. Als iemand tegen mij zegt dat ze een familielid willen vermoorden, dan verbreek ik direct alle contacten met deze persoon. Verder meent een druggebruiker meestal alles wat hij zegt. Onder invloed is deze man zichzelf niet en doet alles wat er maar in hem opkomt.

Ik denk dat ze allebei een straf verdienen, maar ook psychologische begeleiding. Deze mensen zijn nog jong dus de kans dat ze over een aantal jaren terug worden vrijgelaten in de maatschappij is reëel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.