actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Muntjes van 1 en 2 eurocent afschaffen?
Ja, beter afschaffen 25 60.98%
Nee, laten zoals het is 16 39.02%
Stemmers: 41. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th September 2013, 15:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Schaf muntjes van 1 en 2 eurocent af'

'Schaf muntjes van 1 en 2 eurocent af'


De organisatie voor zelfstandige ondernemers Unizo vraagt om de kleinste euromuntjes van 1 en 2 cent af te schaffen. 'De kleine euromuntjes kosten handelaars, consumenten én belastingbetalers tijd en geld', aldus Unizo.



Unizo deed een rondvraag bij 278 ondernemers over hoe zij staan tegenover cash geld en elektronisch betalen. Vier op de vijf ondernemers zouden ook zonder wettelijke verplichting cash geld blijven aanvaarden. Een op de zes zou cash geld weigeren, op voorwaarde dat elektronisch betalen goedkoper wordt.

Slechts drie procent zou cash geld resoluut uit zijn zaak bannen, zo blijkt uit de Unizo-enquête. Van wie antwoordde cash geld te zullen weigeren, doet een op de twee dat omwille van veiligheidsredenen. Twee op de vijf ondernemers zouden het doen om minder rompslomp te hebben, zoals het tellen van het geld of het geld naar de bank brengen.


Elektronisch betalen

Nog uit de enquête blijkt dat meer dan zeven op de tien ondernemers hun consumenten altijd de mogelijkheid bieden om elektronisch te betalen. Een op de acht aanvaardt elektronisch betalen pas vanaf een bepaald bedrag. Bij net geen een op de zes is elektronisch betalen onmogelijk.

'Elektronisch betalen is inderdaad sneller, veiliger en geeft minder rompslomp. Maar de kosten voor de handelaars zijn nog altijd te hoog', zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. De ondernemersorganisatie pleit ervoor om investeringen in elektronisch betalen fiscaal aftrekbaar te maken.


DSBiz, 08-09-2013
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th September 2013, 13:56
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik vind de 1- en 2-eurocenten afschaffen helemaal geen slecht idee. Deze centjes kosten meer om geproduceerd te worden dan dat ze waard zijn en de bevolking is ze liever kwijt dan rijk.

Ik heb zelf vakantiewerk gedaan in twee winkels waar de artikelen altijd €-.99 waren. Als de mensen aan de kassa kwamen, moest ik dus heel vaak geld teruggeven in de vorm van 1- en 2-centjes. De meeste oude mensen zeggen me dan dat ze dit geld opzij houden voor de kleinkinderen omdat die altijd wel blij zijn met centjes (ongeacht de waarde) en anderen zeggen dan weer dat ik het mag bijhouden omdat ze er toch niks mee kunnen doen.

Ik woon aan de grens met Nederland waardoor onze inkopen ook snel daar worden gedaan en het is zoveel gemakkelijker om gewoon elke keer afgerond het geld terug te krijgen. Ons maakt het niet uit of dit nu twee cent naar boven is of twee cent naar beneden (de twee centjes die je er anders voor terugkrijgt liggen dan toch ergens in huis rond te slingeren). Dus ik zou zeggen, hoe sneller, hoe liever!

Voor de rest van het artikel ben ik niet genoeg mee van de voor- en de nadelen van het enkel elektronisch betalen waardoor ik hier ook niet echt een goede mening over heb. Voor mij is met gewoon contant geld betalen ook goed genoeg zolang mijn portefeuille maar niet volsteekt met kleingeld!
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th September 2013, 21:32
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Allemaal goed en wel, ik ben volledig akkoord met deze afschaffing.

MAAR: probeer uw centjes maar eens kwijt te raken? De banken nemen deze niet meer aan!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd September 2013, 16:26
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Wat? Nemen ze die niet meer aan? Dat is en blijft toch geld zeker, waarom zouden ze die niet aanpakken? Is het misschien mogelijk om een bron te voorzien voor die stelling, want dat vind ik nogal moeilijk te geloven.

Ik ben trouwens helemaal voor de afschaffing. De enige momenten dat ik in contact kom met 1 en 2 -eurocentjes is wanneer ik geld terugkrijg. Nooit zal ik met zo'n 'rosse rommel' betalen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd September 2013, 20:58
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Afschaffing kleine centjes

Er bestaat veel discussie over dit onderwerp. Ikzelf zit ook met twijfels. Als de kleinste centjes afgeschaft worden, is het makkelijker om in de winkel het exacte bedrag te kunnen betalen. Men zit dan niet meer met een hoop wisselgeld thuis. Voor de kassiersters is dit ook makkelijker, want dan is het makkelijker om wisselgeld te geven als er nog wisselgeld gegeven moet worden.

Aan de andere kant zal dit er weer voor zorgen dat alles duurder wordt. op het eerste zicht lijkt dit niet erg, want het gaat nu eenmaal 'maar' over kleine centjes. Alles zal uiteraard naar boven afgerond worden. Het leven wordt sowieso steeds duurder, als men de kleinste centjes afschaft zal dit zeker bijdragen aan de prijsstijgingen. Als de prijzen steeds met enkele centjes stijgen, zal dit na verloop van tijd toch tegenvallen. Prijzen stijgen vlugger dan de meeste mensen denken.

Wat betreft de betaling via een bankkaart heb ik wel een duidelijk standpunt. Ik ben hier zeker geen voorstander van. Ik gebruik mijn bankkaart enkel voor betalingen die met school te maken hebben. Alle andere dingen betaal ik gewoonlijk cash.
Wanneer je betaalt met een bankkaart weet een heel aantal mensen in welke winkel je voor welke prijs iets gekocht hebt. Dit vind ik niet fijn. Het idee dat iemand mij in het oog houdt als het gaat om mijn aankopen vind ik maar een eng idee.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd September 2013, 14:26
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
De mens is lui van aard en dat merk je ook in dit geval. Net als M*thi al zei, doet men steeds minder moeite om naar die kleine dingen te gaan zoeken om mee te betalen. Je wil de anderen al niet graag ophouden en dan is het natuurlijk gemakkelijk om zelf gewoon een briefje in de handen van de kassier te stoppen. Het is zijn/haar job en niet de jouwe om te staan tellen in een winkel.

Zoals reeds gezegd is, worden de productiekosten te duur. Dit vind ik zeker een goede reden om de eentjes en tweetjes af te schaffen. Enkel elektronisch betalen lijkt me dan ook weer niet de juiste oplossing. Dit kost vaak veel voor de winkels heb ik al ondervonden in de zaak van mijn moeder ... en geef toe dat de echte centen nog wel hun charmes hebben.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 24th September 2013, 12:25
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Afschaffen? NO!

Of dat het afschaffen van de 1 & 2 eurocentjes een goed idee zou zijn?
Ik denk van niet!
Denk maar aan het principe in Nederland. Wanneer iets 299,98 euro kost, betaal je 300 euro (en krijg je dus geen wisselgeld). Hier gaan ze er volgens mij nog een schepje bovenop doen! De prijzen verhogen en dan nog eens afronden naar boven.
Bij deze mijn gedacht dat het geen goed idee zou zijn (al zou bij de afschaffing mijn portefeuille niet zo rap doorscheuren!).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.