actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Burgerdienst voor jongeren goed idee?
Vooral doen! 13 81.25%
Toch niet zo opportuun 3 18.75%
Stemmers: 16. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st August 2011, 16:58
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Burgerdienst voor jongeren

Burgerdienst voor jongeren


BRUSSEL - Vijftien jongeren kunnen volgend jaar in Vlaanderen vrijwillige burgerdienst volgen. Dit jaar liep een pilootproject in Wallonië en Brussel.



'Vijf maanden heb ik burgerdienst gedaan', zegt de Franstalige Alexandre Wirtz (22). 'Ik heb me ingezet voor het festival Couleur Café in Brussel.'

'In de aanloop naar het festival moest ik mee voor de catering zorgen, zoals drank en eten aankopen, altijd met oog voor biologische en ecologische producten. Tijdens het festival stond ik in voor de veiligheid en netheid op de camping. Ik controleerde de toegangsbandjes en patrouilleerde 's nachts langs de tentjes om de festivalbezoekers aan te manen hun radio wat stiller te zetten, omdat het een stadsfestival is.'

'Door die ervaring heb ik niet alleen veel andere jongeren ontmoet. Ik zie ook weer een toekomst voor mezelf. Daarvoor zat ik niet goed in mijn vel. Ik heb alleen een diploma middelbaar onderwijs, in de bouw. Door familiale problemen heb ik mijn bachelorstudie vroegtijdig stopgezet. Ik zat zes maanden werkloos thuis. Dat leidde tot spanningen. Toen zag ik het aanbod om een burgerdienst te volgen. Ik heb nu weer meer zelfvertrouwen gekregen. Ik ben nog niet klaar om weer voltijds te gaan studeren, maar ik zou graag gaan voor technicus-regisseur, misschien in het deeltijds onderwijs.'


Tien euro per dag

Zoals Alexandre volgden dit jaar 32 jongeren in Wallonië en Brussel burgerdienst. Het initiatief komt van het (federale) Platform Jongeren voor de Samenleving. Dat ijvert al enkele jaren voor het oprichten van een burgerdienst in België, voor alle jongeren van 18 tot 25 jaar, zoals dat in sommige andere landen al bestaat.

In ons land bestaat daar nog geen wettelijk kader voor. Maar door te lobbyen en sensibiliseren wil het platform dat wel bereiken.

Het verschil met traditioneel vrijwilligerswerk, zoals af en toe eens tappen in het jeugdhuis, is dat een jongere zich met een burgerdienst voor een langere periode, minstens zes maanden, en voltijds engageert voor de samenleving. De burgerdienst moet beantwoorden aan 'reële maatschappelijke behoeften'.

In de praktijk gaat het vooral om werken met asielzoekers, gehandicapten, kinderen of voor de milieu-, natuur- en cultuursector. Professionele vaardigheden leren de jongeren er niet mee, wel sociale, zoals werken in groep en punctualiteit. Ze krijgen er ook tien euro per dag voor.

De Waalse minister van Leefmilieu, Philippe Henry (Ecolo), steunde het pilootproject vanuit zijn bevoegdheid. Nu komt het dus ook naar Vlaanderen. De Vlaamse minister van Jeugd, Pascal Smet (SP.A), geeft volgend jaar 39.000 euro aan het platform, waarmee in Vlaanderen 15 jongeren aan de slag zouden kunnen. Onder meer de Vlaamse Jeugdraad, het Steunpunt Jeugd, Oxfam, Kif Kif en het Minderhedenforum trekken aan de kar. Op termijn zou de vrijwillige burgerdienst onderdeel van het gewone beleid moeten worden.


DS, 31-08-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th September 2011, 00:06
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Fijn!

Dat ze beter een andere marketeer loslaten op dit project mag wel duidelijk zijn. Het woordje 'burgerdienst' klinkt alsof we terug het leger in moeten! Maar goed, dat neemt niet weg dat ik dit een erg goed initiatief vind.

Het sluit eigenlijk goed aan bij een onderdeel van hoe ik het onderwijssysteem zou aanpassen. Eén van mijn aanpassingen is een verplichte maatschappelijke stage in de 3de graad van het secundair onderwijs. Liefst nog voor de aso-richtingen. (Vermits er in het bso sowieso al stages zijn in de praktijk. Maar ook voor hen zou iets compleet anders wel interessant kunnen zijn.) Specifiek in het aso denk ik dat het voor velen een eye-opener zou kunnen zijn. Vaak zijn deze leerlingen toch echt heel gericht op studeren, schoolwerk en enkele hobby's, maar weten ze weinig van de 'echte wereld'. Leerlingen die al geengageerd zijn als bv. chiroleiders of animatoren op een speelplein... zouden op deze manier ook die kwaliteiten eens kunnen uiten in het onderwijs, want daar is op aso-niveau toch vaak te weinig oog voor.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.