actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 08:01
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Vlaamse scholen bannen Turks en Marokkaans

BRUSSEL - Acht op de tien kinderen die thuis Turks of Marokkaans spreken, krijgen strafstudie wanneer ze hun thuistaal op school gebruiken.

Een meerderheid, zo'n 65 procent, van de leerlingen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken, mag die taal in de les of tijdens de speeltijd niet gebruiken. Bij de kinderen van Turkse en Marokkaanse origine ligt dat percentage een stuk hoger, namelijk rond de tachtig procent. Dat stigma zou de lage slaagkansen van kinderen van Turkse en Marokkaanse origine kunnen verklaren.

Dat zijn de conclusies van een grootschalig onderzoeksproject van de universiteiten in Antwerpen, Gent en Leuven, dat vandaag op een studiedag wordt voorgesteld. De onderzoekers ondervroegen meer dan 11.000 leerlingen uit de tweede graad in het middelbaar. Ze interviewden ook directies, leerkrachten en ouders over thuistaal op school.

Leerkrachten treden vooral repressief op bij kinderen die op school Turks, Arabisch of Berbers spreken. ‘In veel scholen krijgen leerlingen die hun moedertaal spreken, strafstudie', zegt de Antwerpse project-coördinator Noel Clycq. ‘Maar het gaat ook verder dan dat. Een leerkracht vertelde bijvoorbeeld dat zijn leerlingen geld in een pot moeten steken, telkens ze betrapt worden op een Turks of Marokkaans gesprek. Maar ook kinderen die in het Nederlands racistische uitspraken doen, moeten geld in de pot steken. Het moet van twee kanten komen, zogezegd. Maar het signaal is nefast: Turks of Marokkaans spreken is even strafbaar als racistische uitspraken doen.'

Het stigma rond het Turks en Marokkaans weegt op hoe goed de leerlingen zich op school voelen, aldus de wetenschappers. Om de slaagkansen van kinderen met een migratieachtergrond te verhogen, pleiten de onderzoekers voor meer thuistaal op school.

Bron: De Standaard 04/12/2012
http://www.standaard.be/artikel/det...121203_00390535

Eigen mening: Het idee is naar mijn mening goed, de uitwerking iets minder. Als het werkelijk de kinderen hun slaagpercentage verhoogt op een positieve manier mag dit zeker toegepast worden. De leerkracht die zijn leerlingen geld in een pot laat steken voor de uitspraken die ze doen ben ik het niet mee eens. Turks en Marokkaans spreken wordt evenveel beboet als een racistische uitspraak, dus Turks of Marokkaans spreken wordt gelijk gesteld aan racisme?
Ik vind persoonlijk dat dat nogal overdreven is!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2012, 10:08
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ik vind dat er in de klassen Nederlands gesproken moet worden (behalve bij taalvakken natuurlijk). Het leren van de taal is een groot onderdeel van integratie. De leerlingen mogen een deel van hun eigen cultuur behouden, maar wanneer ze mee willen draaien in de maatschappij is het nodig dat ze ook onze cultuur en taal eigen maken. Marokkaans en Turks op de speelplaats vind ik een moeilijkere kwestie. Langst de ene kant vind ik dat we hiervoor moeten open staan, maar langst de andere kant: wat zeggen ze tegen elkaar?
Het voorbeeld in het artikel gaat echter te ver. Het spreken van Marokkaans of Turks gelijk bestraffen als racistische uitspraken is nefast voor de motivatie van de leerling. De intentie van de leerkracht is goed, maar het komt totaal verkeerd over.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.