actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2010, 17:35
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Restaurateur 'omzeilt' Rookverbod

Tafelen kan weer in de rook
RESTAURATEUR 'OMZEILT' ROOKVERBOD

BRUSSEL (BELGA, DS) - In Doornik is gisteren het eerste restaurant opengegaan waar weer mag worden gerookt. De Franse eigenaar slaagde er naar eigen zeggen in om het rookverbod te omzeilen.

Het etablissement heet niet toevallig Smoke Havanas. De eigenaar, de Fransman Dominique Alderweireld, is een amateur-sigarenroker. Het stoorde hem dat er nergens een plek is waar hij gezellig van zijn sigaren kan genieten en tegelijk kan tafelen. Dus begon hij zijn eigen zaak, met Frans-Italiaanse keuken, maar volledig ingericht in Cubaanse stijl.

Klanten die het wensen, kunnen in zijn restaurant uit een assortiment van Cubaanse sigaren kiezen die op de tafels worden uitgestald. 'De prijzen? Daarvoor moet u dan maar eens langskomen', klinkt het.

Alderweireld is ervan overtuigd dat zijn smoking restaurant het rookverbod niet overtreedt. Naar eigen zeggen bestudeerde hij de wetgeving van begin tot eind en stootte hij op twee gaten waarmee hij het rookverbod, dat sinds 1 januari 2007 in alle restaurants van kracht is, kan omzeilen.

Zo is zijn zaak in de eerste plaats een privéclub voor een rokersvereniging die ook 'de diensten van een restaurantbedrijf' aanbiedt. De tabakswet geldt niet voor privéclubs. Klanten die in Smoke Havanas willen tafelen, moeten lid zijn. Ze betalen eenmalig drie euro en krijgen een lidkaart.

Voorts rooit het restaurant het zonder personeelsleden. Volgens de wet mogen werknemers niet in de rook werken, omdat dat hun gezondheid kan schaden. Dat omzeilt Alderweireld door zonder personeel te werken.

De Fransman heeft slechts één vennoot. Het koken wordt uitbesteed. Voor de rest helpen de klanten zelf hun bord en glas wijn te serveren.

Het ministerie van Volksgezondheid is niet overtuigd door de uitleg van de eigenaar en zal binnenkort inspecteurs van het Federaal Voedselagentschap (FAVV) naar het etablissement sturen.

De overheid is van mening dat het restaurant niet echt een privéclub is en dat het zou concurreren met zaken in de regio die de rookwetgeving wel respecteren.

bron: www.destandaard.be

Eigen mening:
Dit is weer typisch Belgisch! Men maakt een wet en we zoeken een achterpoort om ze te omzeilen! Wat als ze dit gaan toelaten? Gaan we dan binnenkort allemaal een 'clubkaart' moeten hebben om nog ergens te kunnen gaan eten? Ik vind dat iedereen de wet maar moet naleven, ook al heb je een andere mening over het rookverbod. Ik veronderstel dat de wet er toch met een reden is gekomen. Ik vind het ook niet leuk als ik ergens ga eten dat mijn rokende tafelgenoten mij moeten verlaten om een sigaretje te gaan roken maar ik kan er wel zelf voor kiezen om wel of niet (mee) in de rook te gaan zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.