actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2015, 20:46
Joël.vxngorp Joël.vxngorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Morkhoven
Posts: 27
“Europese arbeidsmarkt kan toestroom vluchtelingen aan”

artikel: De arbeidsmarkt in Europa is in staat om de huidige toestroom van vluchtelingen te “absorberen”. Dat staat donderdag in een nota van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). De organisatie verwacht ook een “beperkt positief effect” van die stroom op de vraag.

De Oeso baseert zich op twee werkhypotheses over de toevloed aan vluchtelingen. De “voorzichtige” hypothese gaat uit van 680.000 bijkomende toetreders tot de Europese arbeidsmarkt tegen eind 2016, “of 0,3 procent van de actieve bevolking in de EU”. In de andere hypothese is er sprake van minder dan een miljoen nieuwkomers, of 0,4 procent van de actieve bevolking.

“De schattingen geven een idee van het progressieve, maar in zijn totaliteit eerder beperkte effect dat de aankomende vluchtelingen zullen hebben op de Europese arbeidsmarkt. Die heeft de capaciteit om een schok van zo’n omvang te absorberen”, aldus de Oeso.

De organisatie voegt wel toe dat een aantal factoren deze “positieve nota” kunnen beïnvloeden, zoals een concentratie van vluchtelingen in bepaalde landen, hun oververtegenwoordiging in bepaalde sectoren en het al dan niet terugkeren van afgewezen asielzoekers.

De Oeso verwacht voorts dat de algemene vraag in de Europese economieën met “0,1 tot 0,2 procent zal stijgen in 2016 en 2017”, ten gevolge van de bijkomende budgetten die in de lidstaten worden vrijgemaakt om de vluchtelingen op te vangen.

eigen mening: Dit lijkt me zeer sterk, mij is er altijd verteld geweest dat mensen tegenwoordig het moeilijk hebben met werk te vinden, en zeker werk in hun sector. Vluchtelingen gaan dat dan wel kunnen? Wel, als dat zo is, dat de Europese arbeidsmarkt een werkaanbod kan blijven geven aan zowel de allochtonen als de autochtonen, dan ben ik zeker voor migratie. Dan geloof ik wel dat dit een positieve invloed gaat hebben op de arbeidsmarkt. Toch ben ik er niet van overtuigd dat dat gaat lukken. Zeker om voor beiden werk te vinden in hun sector, het werk dat ze graag doen. Wanneer beiden dit niet kunnen zullen beiden hier ook minder gelukkig over zijn en zal je snel problemen zien ontstaan.

Bron: internet (http://www.gva.be/cnt/dmf20151112_0...uchtelingen-aan)
datum: 12/11/2015 om 20:25

Laatst aangepast door Joël.vxngorp : 12th November 2015 om 20:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2015, 14:40
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
“Europese arbeidsmarkt kan toestroom vluchtelingen aan”

Dit is kop van een artikel met een positief beeld over de vluchtelingentoestroom. In andere artikels worden vluchtelingen geregeld als een bedreiging op de arbeidsmarkt voor de inheemse bevolking beschouwd. Naar mijn mening kunnen vluchtelingen inderdaad een positief effect hebben op de arbeidsmarkt, zeker als we gaan kijken naar de invulling van vacatures voor knelpuntberoepen. Mits een goede opleiding en het snel aanleren van Nederlands, moet het mogelijk zijn om hen snel te doen integreren in de arbeidsmarkt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st December 2015, 19:01
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Eindelijk eens een positief artikel over vluchtelingen! Hoe lang is het niet geleden dat de vluchtelingen eens positief in de actualiteit zijn gekomen? Volgens mij kan ik de aantal keren zelfs op één hand tellen. Wanneer we kijken naar de arbeidsmarkt denk ik dat de vluchtelingen. Niet alleen zijn deze vluchtelingen dringend op zoek naar werk maar ze nemen ook al het werk aan! Beroepen die voor ons 'te min' zijn, willen deze mensen graag doen. De vluchtelingen zijn dus enorm bereid om zulke beroepen te doen. Dit heeft dus wel zeker ene positieve invloed op de arbeidsmarkt. Niet alleen daardoor maar onze vluchtelingen zijn ook enorm bereid om dingen aan te leren en hiervoor moeite te doen. Mits een goede opleiding zouden ze zelfs moeilijkere beroepen aankunnen wat opnieuw een positieve invloed heeft op de arbeidsmarkt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st December 2015, 23:37
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Hier ben ik het niet helemaal met eens. De arbeidsmarkt wordt nu al overspoeld met immigranten die voor een laag loon willen werken. Vooral de beroepen waarvoor je geen opleiding voor nodig hebt worden hierdoor in gevaar gebracht voor de gewone Belg. Al vind ik het wel een vervelend iets, want ik heb helemaal niets tegen de mensen die vluchten uit hun land en hier willen werken om een goed leven te leiden. Maar op een bepaald moment moet je kunnen zeggen dat het wel genoeg is geweest. Voor geschoolde mensen zal dit geen problemen geven, maar ik ben er zeker van dat de niet-geschoolden hier niet mee gediend zijn. Ik ken een aantal vrienden en vriendinnen die ervoor hebben gekozen om te stoppen met school en dus zonder een degelijk diploma de arbeidsmarkt zijn opgegaan. Zij hebben het vaak al moeilijk om een job te vinden en als deze vluchtelingen er nog bij komen gaat het er niet makkelijker op worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.