actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2017, 22:07
Linus Linus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2017
Locatie: nijlen
Posts: 23
Belg wil niet langer werken

Volgens hr-dienstverlener Securex zegt de grote meerderheid van de Belgische werknemers niet in staat te zijn te werken tot 67 jaar.

Vraag je werknemers hoe lang ze willen werken, dan kiest maar 8 procent voor 67 jaar of ouder. De overgrote meerderheid van de werknemers wil niet zo lang werken.

Dat besluit Securex uit een bevraging van 1.552 werknemers, zowel arbeiders als bedienden. Meer dan 60 procent van de Belgen wil tot maximaal 60 jaar werken, blijkt uit de resultaten.

De meeste werknemers achten zichzelf ook niet in staat om tot de vooropgestelde pensioenleeftijd van 67 jaar te werken, en zelfs 65 jaar zien ze als niet haalbaar. Zowel fysieke werkomstandigheden als mentale belasting op het werk zijn voor grote groepen Belgen redenen om niet langer te kunnen werken.

Toch weten de ondervraagden wel dat ze verwacht worden langer te werken. 41 procent gaat ervan uit tot 67 jaar of langer te moeten werken. Maar de werkelijke leeftijd waarop Belgen vandaag stoppen met werken, ligt op 61 jaar.

Securex hield de enquête voor het eerst in 2013. De cijfers zijn sindsdien nauwelijks veranderd. ‘Er wordt veel gepraat over langer werken, maar dat doet mensen niet meer zin krijgen om dat te doen’, zegt Hermina Van Coillie. ‘Het is op de werkvloer zelf dat er dingen moeten veranderen om mensen zinvol aan het werk te houden.’

Bron: De Standaard 7/12/2017
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171207_03229882

Mijn mening: Dit is nog steeds een "hot" item. Voor mij is dit onderwerp gelukkig nog wel een ver-van-mijn-bed-show, maar het feit dat er zoveel controverse is rond dit onderwerp zet mij wel wat aan het denken. Ik kan mij wel inbeelden dat mensen met een zwaar beroep zoals bv iemand die in shiften werkt deze job niet kan volhouden tot op een leeftijd van 67 jaar. Hetzelfde geldt voor mensen in de bouw. Sommige jobs in de bouwsector zijn minder zwaar geworden dan vroeger, maar een metselaar staat nog steeds 8 uur per dag in weer en wind. Voor mij is het dan ook heel begrijpelijk dat deze mensen dit niet zien zitten. Hetzelfde geldt voor mensen met een psychisch belastende job zoals in de zorgsector. Dit lijkt mij ook niet evident dat zij doorwerken tot hun 67 jaar. Heel begrijpelijk dus dat vele belgen protesteren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2017, 22:31
VeerleGrauwm*ns VeerleGrauwm*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 43
Ik denk dat we werken tot een latere leeftijd beter moeten aanprijzen. Vaak is men bang dat ze dezelfde werkdruk nog hebben op die leeftijd, dat het eentonig werken wordt of dat men het fysiek niet meer aankan. Het lijkt mij een goed idee om na te gaan denken hoe we het wel aantrekkelijk kunnen maken om langer te werken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan extra voordelen voor wie langer werkt dan wettelijk verplicht, een regeling voor deeltijds werken, … . Ik denk dat pensioen wel aantrekkelijk lijkt op die leeftijd, maar dat men na een aantal jaren toch eenzaam wordt door het verminderde sociale contact. Ik zelf zou liever een langere tijd deeltijds werken, dan vroeg stoppen en dan thuis zitten te verslijten. But then again, ik ben nog maar 25, dus misschien moet ik over 30 jaar nog maar eens een reactie posten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.