actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2017, 20:02
Jutte.d*bruyn Jutte.d*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Oostmalle
Posts: 40
Helft Belgen niet in staat te rijden in winterweer

Een op de twee Belgen vindt zichzelf ongeschikt om te rijden in nat herfst- en winterweer. Dat blijkt uit een enquête van mobiliteitsorganisatie Touring bij meer dan duizend mensen.
Tijdens de wintermaanden ontvangt de alarmcentrale van Touring gemiddeld 75 oproepen voor ongevallen per dag. De organisatie peilde daarom naar de attitude van automobilisten om te rijden in winterse omstandigheden. "De resultaten zijn onrustwekkend", zegt Danny Smagghe van Touring.
"Terwijl 90 procent zegt zijn rijstijl aan te passen aan de omstandigheden, verklaart slechts de helft van de voertuigbestuurders over voldoende kennis en de juiste reflexen te beschikken om veilig te rijden bij winters weer."

Slippen
De antwoorden van de deelnemers aan de enquête doen volgens Smagghe "het ergste vrezen voor de verkeersveiligheid". Zo heeft maar 8 procent van de automobilisten ooit een slipcursus gevolgd, blijkt uit de enquête. "Slechts een op de drie weet hoe correct te reageren wanneer de wagen aan het slippen gaat", vertelt Smagghe.
Tijdens het slippen moeten bestuurders volgens Touring immers ontkoppelen, tegensturen, vermijden te remmen en de ogen richten op een uitweg in plaats van op de hindernis.
"We kunnen de rijschoolsector misschien overtuigen om een theoretische slipcursus op te nemen in hun lessenpakket", klinkt het. "Maar ook bestuurders zelf moeten we warm maken om een slipcursus te volgen. Dat is nooit een verloren investering."

Bron: De Morgen,https://www.demorgen.be/binnenland/...rweer-bb289312/
Mening: Ik vind dat slipcursussen verplicht moeten worden in de lessenpakket bij de rijscholen. De slipcursussen moeten ook verplicht worden voor alle andere bestuurders. Wat reeds aangepast moet worden is dat het theoretisch - en praktisch rijexamen om de vijf jaar opnieuw gedaan moet worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2017, 12:09
Sarah.T*ijs Sarah.T*ijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 72
Ik ben deels akkoord met de mening van Jutte. Het zou een meerwaarde zijn om een slipcursussen in te voeren. Ik voel me zelf heel onveilig op de weg als het gevroren heeft of zelfs al als het geregend heeft. Voor mezelf zou het een goed idee zijn om een slipcursus te volgen. Daarom denk ik dat het niet slecht is dat beginnende autobestuurders, tijdens hun oefenperiode, geconfronteerd worden met 'wat je moet doen als het vriest'. Het theoretisch- en praktijkexamen na vijf jaar verplicht opnieuw laten doen vind ik een beetje overdreven. Misschien na vijftien of twintig jaar, maar zeker na niet vijf jaar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th October 2017, 15:24
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Naar mijn mening, is het opnemen van een verplichte slipcursus in rijscholen geen overbodige luxe. Zo krijgen beginnende automobilisten van meet af aan direct de juiste informatie in verband met slippende voertuigen, zowel in theorie als in praktijk. Door dit een onderdeel te maken van het lessenpakket, zorg je ervoor dat bestuurders in 'noodsituaties' gepast handelen en eventuele accidenten kunnen voorkomen. Een terecht opmerking hierbij is natuurlijk het volgende: "Wat doen we dan met de mensen die geen lessen volgen en op eigen houtje leren autorijden?" Het antwoord hierop kan eenvoudig zijn, namelijk dat de slipcursus ook voor deze mensen verplicht gemaakt wordt. Een extra test in het rijexamen kan dan makkelijk aantonen of je de cursus al dan niet hebt gevolgd. In mijn ogen zullen mensen dan ook minder onzeker zijn wanneer ze hun auto moeten buiten halen bij herfst- en winterweer.
Verder haalt Jutte in haar mening nog aan dat mensen hun rijbewijs opnieuw moeten doen na vijf jaar. Dit vind ik echter een beetje overdreven, zeker voor jonge mensen. Het is echter wel een goed idee voor mensen die al een zekere leeftijd bereikt hebben en de juiste verkeersregels niet meer actief kennen of kunnen toepassen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th October 2017, 21:02
VeerleGrauwm*ns VeerleGrauwm*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 43
Ik ben zelf niet zo onzeker bij nat herst- of winterweer, maar hoor vaak van vrienden dat het bij hen wel het geval is. Als het geregend heeft of glad is op de weg, is het standaard voor mij om meer afstand te houden en voorzichtiger te rijden. Een slipcursus is zeker een goed idee als je zelf onzeker bent, maar ik ben geen voorstaander om dit standaard te maken in een rijexamen. Het is voor veel mensen al stresserend genoeg om onder normale omstandigheden te rijden. Het lijkt mij een beter idee om er een simulatie in te steken of theoretisch meer toelichten. Bij zo’n slipcursus vraag ik me gelijk af of bepaalde jongeren daar niet mee gaan pochen of denken dat ze door deze cursus minder voorzichtig moeten zijn. Als je jezelf niet veilig voelt bij nat weer of winterweer, ga gerust op slipcursus en stel jezelf gerust, maar dit een standaard onderdeel van een rijexamen te maken hoeft voor mij niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.