actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2017, 07:35
Kyara.N*casie Kyara.N*casie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 35
Kwart van leeflonen wordt onder voorwaarden uitgegeven

Kwart van leeflonen wordt onder voorwaarden uitgegeven

Belgische OCMW's hebben in acht maanden tijd met 45.650 leefloontrekkers een contract afgesloten waarin de voorwaarden voor een uitkering vastliggen. Dat blijkt uit de beleidsnota van minister van Maatschappelijke Integratie Denis Ducarme (MR), bericht De Tijd vandaag.

Iedereen die sinds november vorig jaar bij het OCMW aanklopt voor een leefloon, moet zo'n contract tekenen met individuele afspraken over het re-integratietraject. Wie de afspraken niet naleeft, riskeert zijn uitkering te verliezen.

Inspanningen
Van alle leefloontrekkers zit een kwart in het Geïndividualiseerd Project Maatschappelijke Integratie (GPMI). Dat legt op maat vast welke inspanningen de uitkeringsgerechtigde moet doen om aan werk te geraken. Het kan gaan om het volgen van bepaalde opleidingen of het uitvoeren van gemeenschapsdienst.
De maatregel van de regering-Michel poogt een halt toe te roepen aan het stijgende aantal leefloners en probeert hen sneller aan het werk te krijgen.

Gevonden op De Morgen, 7/11/2017
https://www.demorgen.be/binnenland/...geven-bf2678f5/

MENING: Ik vind het principe van een uitkering krijgen wanneer je werkloos bent heel goed. Maar ik vind ook dat als je een 'fatsoenlijke' uitkering wilt, daarmee bedoel ik een uitkering waarvan alle voorwaarden volbracht zijn, dat je er dan ook moeite voor moet doen. Je kan niet verwachten dat gewoon thuis zitten veel geld gaat opbrengen, helemaal niet. Als je moeite doet om werk te zoeken vind ik het terecht dat je een volledige uitkering krijgt, anders niet. Als je gewoon thuis zit te wachten op de centjes die binnenkomen vind ik niet dat je een volledige uitkering mag krijgen, dat is niet eerlijk ten opzichte van andere mensen die er wel moeite voor doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2017, 08:32
VeerleGrauwm*ns VeerleGrauwm*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 43
Ik blijf van mening dat een leefloon hoort te zijn voor mensen die door een bepaalde beperking (al dan niet fysiek) niet kunnen gaan werken. Na x-aantal tijd je uitkering kwijt zijn van de RVA is voor mij geen reden om een leefloon te krijgen. RVA en VDAB hebben onderling regels en tricks om mensen weer aan het werk te krijgen, dit lijkt me eerder hun job om tewerkstelling te bevorderen. Dat ter zijde vind ik het een goed idee om persoonlijke contracten op te stellen. Ieder persoon is anders, ieders zijn situatie ligt anders en dus moet er ook een persoonlijk contract zijn. Dit maakt het ook veel duidelijker voor beiden partijen wat er verwacht wordt en is er achteraf minder discussie mogelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.