actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2011, 14:13
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Leerlingen in ondergoed gefouilleerd

Leerlingen in ondergoed gefouilleerd
zaterdag 15 oktober 2011, 03u00Auteur: Wim Dehandschutter

BRUSSEL - Meisjes uit een Brusselse school werden na een diefstal tijdens de turnles quasi naakt gefouilleerd door de turnjuf. Het incident leidde tot een opstand.
Eerst het deel van het verhaal waarover de school en de leerlingen het eens zijn. We gaan daarvoor terug naar dinsdag in het Institut des Filles de Marie in Sint-Gillis. Tijdens de les lichamelijke opvoeding wordt in de kleedkamer 200euro gestolen uit de tas van een leerlinge. Op zoek naar de dader moeten de klasgenoten van het slachtoffer zich uitkleden en zich laten fouilleren door de turnjuf. In een andere ruimte doorzoekt de onderdirectrice intussen de rugzakken.

Grote verdeeldheid is er echter over wié met het idee van de fouillering kwam. Van de leerlingen, beweert de onderdirectrice, 'omdat ze er geen politie bij wilden'. Directeur Paul Straetmans herhaalde dat verhaal gisteren op een persconferentie. 'De juf en de onderdirectrice stemden na lang aandringen in met het voorstel, en alleen nadat de meisjes schriftelijk hun toestemming gaven. Om hun intimiteit te beschermen, werden ze met hun gezicht tegen de muur gezet.'

De leerlingen uit het vijfde jaar beroeps vertellen echter een ander verhaal. Ze zouden alleen hebben voorgesteld hun zakken te laten controleren. De gymlerares zou daarna de meisjes - 'zelfs die met een sluier' - gedwongen hebben zich uit te kleden. 'Ik was alleen. En moest zelfs mijn slipje laten zakken', getuigt Cristina (16). Een andere leerlinge beweert dat ze pas na de fouillering een document moest tekenen.

Het voorval leidde tot hevig protest. Een honderdtal leerlingen weigerde naar de klas terug te keren. Ze bleven rondhangen op de speelplaats en eisten het ontslag van de onderdirectrice. Daarbij gooiden ze met stoelen en banken. Enkele ramen sneuvelden. Ook werd gescandeerd dat de onderdirectrice lesbisch is.

De voorzitter van de inrichtende macht van de school, Daniel Pinte, is verontwaardigd dat de geaardheid van de onderdirectrice werd uitgespeeld. 'Het is me een raadsel hoe de leerlingen wisten dat Eliane lesbisch is. Onze collega deed daar altijd zeer discreet over. En daarbij, ze heeft dertig jaar ervaring in het onderwijs. Nooit was ze het onderwerp van kritiek.' De vrouw is sinds donderdag op ziekteverlof en zou volgens enkelen zelfs haar ontslag hebben ingediend.

Directeur Paul Straetmans diende gisteren een klacht in wegens homofobie, intimidatie en schending van de privacy. De 200euro werden teruggevonden.

http://www.standaard.be/artikel/det...ampaign=seeding

Mijn mening:
Ik vind het nogal een delicaat geval. Er valt enig begrip op te brengen indien de leerlingen het zelf zouden hebben voorgesteld en ze een document van goedkeuring op voorhand hadden getekend. Dan nog had de school gewoon de politie moeten bellen en die hun werk laten doen. Ik snap wel dat de school de schuldige(n) liefst zelf ontdekt en straft, maar het gaat hier wel over 200 euro.
Het is niet duidelijk hoe de vork aan de steel zit, dus het is nogal moeilijk om harde conclusies te trekken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2011, 09:37
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Zoals Illya al zei, het is echt moeilijk om hier conclusies uit te trekken, aangezien we niet weten hoe het juist verlopen is. Al vind ik wel dat de school meteen de politie had moeten bellen, het gaat tenslotte om diefstal. Je kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat dat de beste oplossing geweest zou zijn, maar achterafgezien zou de situatie dan misschien niet zo hard uit de hand gelopen zijn...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.