actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th June 2009, 11:38
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
School mag homo’s voor de klas weigeren

Orthodox-christelijke scholen in Nederland moeten homoseksuele leraren kunnen weigeren of ontslaan. Dat is te lezen in een nog vertrouwelijk advies van de Raad van State, het belangrijkste adviescollege van de regering. De Raad baseert zich bij het advies op Europese regels. Het bijzonder onderwijs kan volgens die regels “beroepsvereisten” stellen.

De discussie over homoseksuele leraren in het christelijke onderwijs speelt in Nederland al jaren. Het is de discussie tussen de wet op de vrijheid van onderwijs en het antidiscriminatie-artikel. Volgens de christelijke scholen past homoseksualiteit op geen enkele manier in hun vorm van onderwijs. Een homoseksuele leraar moeten ze dus alleen op grond van hun seksuele geaardheid kunnen weigeren of ontslaan.

De Raad van State was gevraagd om duidelijkheid te scheppen. Duidelijkheid tussen discriminatie en vrijheid van onderwijs. Duidelijkheid tussen Europese en Nederlandse regels. Uit de heftige reacties in Nederland blijkt dat het advies vooralsnog niet voor die duidelijkheid zorgt.

De homobeweging vindt het advies “godgeklaagd”, de streng christelijke SGP in de Tweede Kamer is blij met het advies. Dit onderwerp zorgt in de regering van CDA, PvdA en Christenunie voor problemen. Met name de Christenunie en de PvdA staan lijnrecht tegenover elkaar. Het kabinet komt pas met een reactie op het advies, als het officieel openbaar gemaakt wordt. De discussie duurt dus nog wel een tijdje voort.
Op het eerste gezicht lijkt het een theoretische discussie. Want welke homoseksuele leraar of lerares gaat lesgeven op een school waar ze homoseksualiteit niet zien zitten? Toch blijkt het met enige regelmaat voor te komen. Vorige maand bijvoorbeeld in het plaatsje Emst in de provincie Gelderland. Een leraar op de "basisschool met de bijbel" kwam na “een lange periode van inwendige worsteling” voor zijn geaardheid uit. Hij heeft een vriend en gaat samenwonen.

In een brief aan de ouders geeft het schoolbestuur aan dat ze “de keuze van de leraar om met een man te gaan samenwonen, respecteren, maar dat de keuze op gespannen voet staat met de grondslag en doelstelling van de school … Hiermee zal de arbeidsverhouding niet gecontinueerd worden.”

De christelijke vakbond reageerde boos op het conflict op de "basisschool met de bijbel". "Het enkele feit dat iemand homoseksueel is, kan geen reden zijn voor ontslag. Wij vinden dit een forse inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. De Wet Gelijke Behandeling moet op alle scholen gelden."

PvdA-minister Plasterk van Onderwijs en Emancipatie benadrukte in april in een brief aan alle scholen nog dat docenten openlijk mogen uitkomen voor hun seksuele geaardheid. Leraren mogen niet worden ontslagen om het enkele feit dat hij of zij homo is., zo gaf de minister toen aan. Zijn mening is dus wel duidelijk.

Maar de ministers van de andere partijen in het kabinet denken er duidelijk anders over. Het advies van de Raad van State heeft de regeringspartijen vooralsnog niet dichter bij elkaar gebracht. Vóór het zomerreces, zo is het plan, moeten ze wel met een gezamenlijk standpunt naar buiten komen.

deredactie.be
13/06/2009
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th June 2009, 13:24
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Opvallend toch hoe veel mensen als puntje bij paaltje komt een redelijk bekrompen standpunt innemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th June 2009, 21:55
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Stel dat ik werk vind op een school in het katholiek onderwijs. Op een gegeven moment bekeer ik mij tot de islam... Ik denk niet dat ik nog lang zal lesgeven in het katholiek onderwijs dan of wel?

Dus laat ons niet direct alle pro-homo-dingen bovenhalen. Dit probleem is wel ruimer dan dat. Het gaat over een ideologie en visie waarin de school geworteld is en in hoeverre leerkrachten hieraan moeten voldoen.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th June 2009, 13:52
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Dus laat ons niet direct alle pro-homo-dingen bovenhalen. Dit probleem is wel ruimer dan dat. Het gaat over een ideologie en visie waarin de school geworteld is en in hoeverre leerkrachten hieraan moeten voldoen.

Excuseer me Bart, maar wat heeft die 'anti-homo opvatting' te maken met de christelijke ideologie en visie? Als ik me niet vergis zijn enkele van de basiswaarden van de christelijke 'ideologie' (of zeg maar 'doctrine'): aanvaarding van iedereen (zieken, andere culturen enz), verdraagzaamheid en respect. God houdt toch van iedereen, niet? Zelfs zondaars worden tot 7 maal zeventig maal vergeven.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th June 2009, 14:25
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
En dan wordt er hier al een rel gemaakt over homo's in het voetbal...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th June 2009, 15:58
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Excuseer me Bart, maar wat heeft die 'anti-homo opvatting' te maken met de christelijke ideologie en visie? Als ik me niet vergis zijn enkele van de basiswaarden van de christelijke 'ideologie' (of zeg maar 'doctrine'): aanvaarding van iedereen (zieken, andere culturen enz), verdraagzaamheid en respect. God houdt toch van iedereen, niet? Zelfs zondaars worden tot 7 maal zeventig maal vergeven.


Ja, ga dat maar eens in Rome uitleggen...
(Of in Brussel...)

Je hebt zeker gelijk dat God van iedereen houdt, maar dat neemt niet weg dat katholieke scholen ook niet happig zijn op holebi's voor de klas. En algemeen gezien, niet happig op iemand die de christelijke ideologie niet onderschrijft. Een racistische persoon moet ook niet voor de klas gaan staan, toch? (naastenliefde, verdraagzaamheid en respect...)
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th June 2009, 15:21
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
maar dat neemt niet weg dat katholieke scholen ook niet happig zijn op holebi's voor de klas. En algemeen gezien, niet happig op iemand die de christelijke ideologie niet onderschrijft.

Ze zijn daar misschien niet happig op, maar door het te verbieden gaan ze zelf in tegen de christelijke ideologie dunkt me.

Citaat:
Dus laat ons niet direct alle pro-homo-dingen bovenhalen. Dit probleem is wel ruimer dan dat. Het gaat over een ideologie en visie waarin de school geworteld is en in hoeverre leerkrachten hieraan moeten voldoen.

En wat is dan de ideologie en visie van de hedendaagse katholieke school? Het uitdragen van homofobie? Of het uitdragen van liefde voor de medemens in al zijn vormen en kleuren?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.