actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2015, 19:05
yannickv*nbavel yannickv*nbavel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Meerle
Posts: 20
Rutten aan allochtone moeders: “Zoek een job”

Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten pleit onomwonden voor een nieuwe vrouwen*revolutie, gericht op allochtone families. “We moeten hen vanaf het eerste moment duidelijk maken dat vrouwen in dit land werken, studeren en Nederlands spreken.”

Nu er opnieuw een hele generatie nieuwkomers toestroomt in België, pleit Rutten voor een nieuwe emancipatorische revolutie, gericht op laaggeschoolde vrouwen die thuis geen Nederlands spreken. Aanleiding voor het opvallende pleidooi is de discussie over het kindergeld. Open VLD stelt voor om dat deels te koppelen aan taalinspanningen. De harde kritiek – van oppositie en meerderheid – tegen dat voorstel stuit Rutten nog altijd tegen de borst. “Alsof ik het slecht zou voorhebben met de kinderen”, jaagt ze zich op. “Ik wil gewoon duidelijk maken dat we de oorzaak van het probleem moeten aanpakken. Voor het overgrote merendeel bepalen het opleidingsniveau en de talenkennis van de moeder hoeveel kansen kinderen krijgen in het latere leven. Dat zijn de feiten.”

Hoog tijd om in te grijpen dus?

“Na jaren strijd voor emancipatie en feminisme in dit land vind ik dat we nieuwkomers vanaf het eerste moment het signaal mogen geven: welkom, maar in Vlaanderen spreken vrouwen Nederlands, gaan ze naar school en als het kan: zoek een job.”

Waarom is dat *werken voor *allochtone vrouwen zo belangrijk?

“Ik gun iedereen tijd met zijn of haar kinderen. Maar als je een paar jaar niet op de arbeidsmarkt komt én de taal niet spreekt én geen diploma hebt, loop je een achterstand op die heel moeilijk in te halen valt.”

“We moeten ervoor zorgen dat die mama’s kunnen werken en niet thuiszitten met veel kleine kinderen waardoor je hen kansen ontneemt. Het rollenpatroon wordt zo opnieuw bevestigd en ook daar doe je de jongeren geen plezier mee. Ik word daar heel...” (windt zich op)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151214_02020274

Mening: Dit vind ik een zeer goede uitspraak.De Belgische vrouwen moeten ook gaan werken voor de centen dus waarom de allochtonen niet? Dat ze Nederlands moeten leren vind ik ook niet meer als terecht. Al is het maar om het aan hun kinderen door te leren. Ik hoop dat deze uitspraak wordt gehoord en dat er een regeling in komt. Dat is het eerlijkste.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.