actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2012, 10:54
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
School moet leerling schorsen die 13-jarige misbruikte

School moet leerling schorsen die 13-jarige misbruikte



Bewerkt door: Astrid Snoeys
15/05/12 - 10u32 Bron: belga.be


Het Sint-Jozefinstituut te Borsbeek

De Antwerpse kortgedingrechter verplicht het Sint-Jozefsinstituut in Borsbeek om een 18-jarige leerling gedurende twee weken te schorsen. Die zou een 13-jarige medeleerling maandenlang seksueel misbruikt hebben. De oudere jongen moet ook gedurende zes maanden - minstens tot de afhandeling van de strafzaak - zijn profielen op sociaalnetwerksites verwijderen. Hij mag ook niet binnen een straal van tweehonderd meter in de buurt van de jongen komen.

Het waren de ouders van de 13-jarige die het kort geding hadden aangespannen. Zij vonden het contactverbod dat de schooldirectie had opgelegd, niet verregaand genoeg.

Ze hadden ook verontschuldigingen geëist van de school, maar dat vond de rechter overbodig. Er werd evenmin ingegaan op hun vraag om een dwangsom op te leggen om aan de opgelegde maatregelen te voldoen.

De oudere jongen had vorige zomer via de sociaalnetwerksite Netlog contact met hun zoon gezocht. Hij stuurde eerst normale berichten, maar die kregen geleidelijk aan een seksueel tintje. De 18-jarige zou hem uiteindelijk tot allerlei seksuele handelingen hebben gedwongen.

Toen zijn moeder dat in maart ontdekte, schakelde ze de politie in en stapte ze naar de schooldirectie.

Eigen mening:
Ik ga akkoord met de ouders van de 13-jarige en vind de straf die de 18-jarige jongen veel te licht. Twee weken schorsing, wat de jongen waarschijnlijk zelf nog niet eens zo erg vind (twee weken geen les volgen = twee weken vakantie voor veel jongeren), en hij moet voor een half jaar zijn profielen op sociale netwerken afsluiten, wat een straf?! De tweede 'straf' kan trouwens gemakkelijk omzeilt worden door gewoon een andere naam de gebruiken.
Ik begrijp het verschil tussen dit misbruik en misbruik door oversten of mensen die meer macht hebben, maar het misbruik dat de 13-jarige jongen nu heeft moeten ondergaan zou veel zwaarder bestraft moeten worden. Wat voor een signaal wordt er nu aan de 18-jarige meegegeven? 'Oh dat mag niet', en verder een lichte straf is naar mijn mening echt niet genoeg. Pedofilie komt meer en meer voor, en dit is niet de manier om er iets aan te doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2012, 12:06
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Mijn zus heeft enkele jaren geleden even op deze school gewerkt. Zij is ook van mening dat de school, vanaf dat ze van de situatie af wisten, strengere maatregelen hadden moeten nemen tegen de 18-jarige jongen. Naar de school toe blijkt wel een signaal te zijn gegeven dat er sprake was van een 'relatie'. Ik verantwoord zijn daden absoluut niet want het blijft uiteraard illegaal maar als de school hier eerst geen 'dreiging' in zag, kan ik begrijpen dat ze niet meteen hebben opgetreden.

Ik ben het wel eens met wat Malou zegt; 2 weken schorsen = 2 weken vakantie + extra 'blokverlof' voor deze leerling. Het is te hopen voor de jongen van 13 dat de 18-jarige zijn contactverbod naleeft.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2012, 13:01
Maximous Maximous is offline
Michael.Stouten
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Dit vind ik er echt over. De 18-jarige zou direct geschorst worden als de school het nieuws had vernomen. Een relatie tussen een 13 en 18-jarige kan niet gezond zijn. Het is niet meer dan normaal dat de 18-jarige leerling geschorst moet worden. Dat hij zijn examens alsnog kan meedoen, brengt nog enige soelaas voor hem, maar ik vind het toch niet terecht.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2012, 13:08
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik vind de straf van de 18-jarige veel te licht. Het gaat hier ten slotte om pedofilie en hier moeten zwaardere straffe op staan dan twee weken vakantie. Dit noem ik zelfs nog geen straf. Zoals eerder werd vermeld is het omzeilen van die sociale media ook niet echt moeilijk. En dat contactverbod, dat moet nog bekeken worden of de jongen zich daar aan gaat houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.