actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2011, 10:07
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Scholen hebben tekort aan leraren wiskunde

Scholen hebben tekort aan leraren wiskunde

07:32 Update Verschillende secundaire scholen hebben een tekort aan leerkrachten wiskunde. Vooral tussen Kerstmis en Pasen - de periode waarin er veel leerkrachten ziek vallen - moet de directie krampachtig zoeken naar vervangers.

Het is een haast continue zoektocht voor secundaire scholen naar leerkrachten fysica, wiskunde en chemie. De reden voor het gebrek aan leerkrachten is de gebrekkige instroom aan wiskundigen. "Wiskundigen die afstuderen kiezen vaker voor de privésector, meer dan voor het onderwijs."

Walter Van Assche, departementsvoorzitter wiskunde van de K.U.Leuven, erkent dat de opleiding wiskunde het niet gemakkelijk heeft, maar dat de studentenaantallen de laatste jaren relatief stabiel blijven.

Volgens Chris Smits van het Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs moet onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) met oplossingen komen op het aangekondigde loopbaandebat. "De mensen willen werkzekerheid. Dat sommigen zo lang moeten wachten op een vaste benoeming en om de haverklap van lesrooster moeten wisselen, is een rem voor de pas afgestudeerden om in het onderwijs te stappen."

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...n-wiskunde.aspx

Mening:
Ik denk dat de studenten van wiskunde dit graag gaan horen. In het artikel zeggen ze dat het lange wachten op een vaste benoeming en om de haverklap van lesrooster moeten wisselen een rem is voor de pas afgestudeerden om in het onderwijs te stappen. Ik denk dat dit niet het geval is. De meesten onder ons weten dat ze niet direct vastbenoemd worden van het moment dat ze daar de school binnenstappen. Het zal de eerste jaren moeilijk en hard werken zijn. Maar als die jaren voorbij zijn, heb je alle lesvoorbereidingen al gemaakt en moet je waarschijnlijk nog kleine aanpassingen maken. Dit is zo voor alle leerkrachten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2011, 15:37
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Hoera voor de studenten wiskunde! Ik kan er wel inkomen dat studenten wiskunde eerder voor de privésector kiezen omdat hier volgens mij ook veel vraag naar is en misschien dan ook wel een hoger loon verzekerd. Ik zou dan ook zeker niet twijfelen. Met wiskunde kan je op veel plaatsen terecht maar ik denk dat dit ook voor andere vakken zo is. Ik denk dat hier het tekort aan wiskundeleerkrachten te wijten is aan de aanleg voor wiskunde bij jongeren. Bij velen is dit niet zo hoog en zijn zij meer geïnteresseerd en hebben zij meer aanleg voor talen bijvoorbeeld. Ik ben wel akkoord met het feit dat de lesroosters zo vaak wisselen. Ik denk dat we dit zelf nu ook merken wanneer we stage doen. Het is nu voor ons soms al vervelend dus wanneer je vast werk hebt en dit gebeurt nog steeds kan ik me voorstellen dat dit serieus op de zenuwen gaat werken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2011, 15:45
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Vermoedelijk doelt men in het artikel voornamelijk op studenten wiskunde aan de universiteit ofzo (dus leerkrachten licentiaat). Die hebben namelijk inderdaad veel betere aanbiedingen in de privésector en een loon dat wel drie keer hoger kan liggen dan dat van een leerkracht.
De wisselende uren en de werkonzekerheid de eerste jaren kan dan zeker wel een doorslag geven bij het kiezen van de toekomst. Moest men onmiddellijk kunnen beginnen met een mooi gevulde uurrooster, dan zouden er veel meer wiskundigen kiezen voor het beroep van leerkracht. Of dit haalbaar is is een andere vraag.

Misschien is het het beste om Smet niet te veel te stimuleren om hervormingen door te voeren. Hij heeft tot nu toe waarschijnlijk al genoeg schade aangericht in het toekomstige onderwijs. We kunnen enkel blijven hopen op een minister van onderwijs met de juiste visie en de juiste beslissingen rond hervormingen, die het niveau van het onderwijs terug zullen opkrikken i.p.v. dieper te kelderen. (sorry, andere discussie)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st April 2011, 16:17
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Ik dacht bij het lezen van deze titel op de startpagina, dit lijkt mij wel een interessant artikel. Ik heb het zelf ook geprobeerd in de opleiding, maar de wiskunde bleek toch te zwaar te zijn. Ik heb er nu nog altijd een beetje spijt van want misschien had ik met behulp van herexamens er wel doorgeweest, maar dat is nu niet het geval. Ik ben wel verschoten van de cijfers uit Griet haar artikel en dat moet de studenten van wiskunde wel een duwtje in de rug geven om extra hard hun best te doen en snel aan de slag te kunnen. Het vak wiskunde is nu eennmaal niet meer het meest gekozen vak in het hoger onderwijs. Ik hoop dat vele studenten dit artikel gelezen hebben, zodat we terug meer wiskunde leerkrachten kunnen afleveren tussen dit en enkele jaren. Deze reactie is niet super relevant, maar ik vond het toch een interessant gegeven om op te reageren.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th April 2011, 10:10
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Ik denk dat dit artikel zowel van toepassing is op licentiaten als op regentaten wiskunde... Tijdens onze les wiskunde vorige week ging het hier trouwens nog over! Omdat er zoveel plaatsen vrij zijn, zou het volgens Fons Michiels zelfs kunnen dat wij (als regentaten) les moeten gaan geven in de hogere jaren om dat lerarentekort op te vangen. Of dat een goed idee is laat ik in het midden... Het zal namelijk veel werk vragen om ons in te werken in de leerstof van het vijfde en zesde middelbaar! Die leerstof zien wij immers niet in de opleiding...

De oorzaak die in het artikel aangegeven wordt, nl. het lange wachten op vastbenoeming en de wisseling van uurrooster, kan ik enerzijds wel begrijpen. Als jonge leerkracht wil je zeker zijn dat je in een school kan beginnen en dat je eventueel het volgende jaar ook weer een plaatsje hebt. Toch zal je er in het begin mee moeten leren leven dat dat niet altijd zo is. Als beginnend leerkracht zal je immers vaak gevraagd worden als interimaris, voor een paar weken/maanden ... De wisselende uurroosters zouden niet echt een probleem mogen vormen vind ik .. Je weet dat je een aantal uren per week les moet geven en dat die uurrooster kunnen veranderen. Dan zal je als leerkracht een beetje flexibeler moeten zijn .. Misschien lijkt het nu wat mooi voorgesteld en denk ik binnen drie jaar ook dat die uurroosters anders moeten zijn, maar op dit moment lijkt het mij wel te doen om je aan te passen aan een uurrooster ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.