actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2014, 09:09
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Studeren lukt niet beter met muziek (maar ook niet slechter)

Studeren lukt niet beter met muziek (maar ook niet slechter)
ARTIKEL | 15 APRIL, 2014 - 12:24

Geeft klassieke muziek een boost aan je geheugen als je woordjes moet stampen? En zorgt popmuziek daarentegen voor afleiding, en dus voor mindere prestaties tijdens de examens? Geen van beide, besluiten onderzoekers van de universiteit van Zürich.

Ze lieten 199 vrouwen en mannen een lijst met Duitse woorden (hun moedertaal) uit het hoofd leren. Een derde van hen deed dat in stilte, een ander derde kreeg instrumentale muziek, klassieke muziek, maar ook soundtracks uit films, te horen via een koptelefoon, de laatste groep hoorde Duitstalige hits (van punk tot rock en hiphop). De muziek was zo uitgekozen dat ze gelinkt was met positieve emoties.

Onmiddellijk daarna moesten ze zoveel mogelijk woorden neerschrijven. De test werd vier keer herhaald. Om ook het langetermijngeheugen te testen, moesten de proefpersonen tien minuten later opnieuw opschrijven wat ze nog wisten, vervolgens een halfuur later en een laatste keer twee weken later.

Alle groepen presteerden nagenoeg even goed op de geheugentests. Er was geen significant verschil tussen de groepen die muziek te horen kregen en de controlegroep. Blijkbaar kunnen we ons tijdens het studeren heel goed afsluiten van achtergrondmuziek, besluiten de onderzoekers. De studie van Lutz Jäncke en collega’s verscheen in het vakblad Behavioral and Brain Functions. (lg)

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/stu...k-niet-slechter

Commentaar: Ik denk dat dit voor iedereen anders is. Eigenlijk ben ik daar zelfs vrij zeker van. We zijn allemaal anders en hebben allemaal een verschillend concentratievermogen. De ene kan studeren met achtergrondlawaai, anderen hebben complete stilte nodig. Ikzelf hoor bij die eerste groep van mensen. Soms studeer ik met een muziekje op. Mijn zus daarentegen mag niets horen tijdens haar studeertijd. We hebben dezelfde genen maar, dat wil dus duidelijk niet zeggen dat we op alle vlakken over dezelfde eigenschappen beschikken. Doordat studeren voor iedereen op een andere gebeurt, vind ik het logisch dat het in bibliotheken en in studeerzalen stil hoort te zijn. Zo kan iedereen zich concentreren en wordt afleiding geminimaliseerd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2014, 17:57
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Ik ben het eens met M*xime, iedereen heeft zijn of haar eigen studiemethode. Soms kunnen er overeenkomsten zijn, zoals bijvoorbeeld beter studeren met muziek op. Zelf zou ik minder goed presteren wanneer ik zou studeren met muziek. Ik ben namelijk heel snel afgeleid door allerlei zaken en muziek zou hier geen deugd aan doen. Ik vind het persoonlijk wel opmerkelijk dat er geen verschillenden zijn tussen de verschillende groepen. De personen mochten volgens mij toch niet kiezen in welke groep ze zouden terecht komen. Door de druk die ze kregen om deze woorden te leren, hebben ze misschien extra hun best gedaan waardoor ze de muziek inderdaad niet meer hoorden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd April 2014, 19:20
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ook ik ben het eens met wat Maxime hier aanhaalt, maar toch ben ik verbaasd met de resultaten. Men heeft me vroeger wijsgemaakt dat je met klassieke muziek beter en/of langer kan studeren, wat ik toen maar aannam. Uiteraard is het geen boost en begrijp ik dat je er niet beter door studeert. Maar wat ik dan niet begrijp, is dat jouw lievelingsmuziek met tekst in jou niet afleidt. Volgens mij ga je vaak meezingen waardoor je tijd verliest en minder efficiënt zal leren. In ieder geval zegt het onderzoek dat dit niet waar is, en sta ik hier stomverbaasd.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.

Laatst aangepast door J*roen.Bosmans : 22nd April 2014 om 20:06.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd April 2014, 07:37
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Ik ben het ook eens met M*xime. Ik ben er ook van overtuigd dat het voor iedereen anders ligt en dat niet iedereen zich even goed kan concentreren met muziek. Ikzelf heb liever dat er wel iets van (rustig) geluid is in plaats van dat het volledig stil is. Ik kom uit een groot gezin waarbij er altijd wel iemand thuis is en die altijd wel een beetje lawaai maakt. Ik ben het dus gewoon dat er steeds geluid rondom mij is en ik sla in paniek als dit er niet is. Als je moet studeren en als er druk op je staat, dan hoor je na een tijdje de muziek of het geluid niet meer. Je hersenen wennen eraan. Ik denk ook dat deze personen even goed scoorden omdat er voor iedereen een even grote druk was. Ze moesten die woorden kennen en hierdoor konden ze zich afsluiten van al dat 'lawaai'.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd April 2014, 11:33
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Studeren lukt niet beter met muziek (maar ook niet slechter)

Ik ben het eens met Maxime. Het hangt van persoon tot persoon af. Ik zelf studeer beter met een achtergrond muziekje. Ik moet wel zeggen dat ik niet met grote hits kan studeren, waar je uit volle borst op meezingt. Hierdoor word ik ook snel van afgeleid en krijg al snel zin om te dansen in plaats van studeren. Ik kan wel beter sturen met een rustig achtergrond muziekje dan complete stilte. Anders word ik weer afgeleid van kleine dingen zoals een vlieg die bijvoorbeeld voorbij vliegt.
Ik denk dat dit alles te maken heeft met je opvoeding. Kom je uit een klein gezin waar je bijvoorbeeld veel alleen thuis bent en het dus meestal rustig is, ga je beter kunnen leren met stilte denk ik. Wanneer je uit een groter gezin komt waar het drukker is en altijd wel iemand thuis, ben je gewend aan al het 'lawaai' waardoor je ook liever iets rond je hebt van geluid bij het studeren.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd April 2014, 21:49
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Studeren met muziek of niet?

De voorgaande reacties lijken heel erg op elkaar. Dit wil zeggen dat er veel mensen zijn met dezelfde mening over dit artikel. Mijn mening loopt ook gelijk met de voorgaande meningen. Iedereen studeert op zijn/haar eigen manier. Ik heb absolute stilte nodig tijdens het studeren. Het minste geluid kan mij afleiden, daarom ben ik vaak geïrriteerd wanneer iemand iets aan mij komt vragen wanneer ik aan het studeren ben. Sommige mensen vinden het vreemd dat ik niet kan studeren wanneer er geluiden op de achtergrond hoorbaar zijn. Toch is het zo, dit bevestigt weer dat iedereen op zijn/haar eigen manier moet studeren.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 24th April 2014, 09:46
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
dit bevestigt weer dat iedereen op zijn/haar eigen manier moet studeren.

Dat is inderdaad wat alle reacties hier ook beweren, maar wat het wetenschappelijk onderzoek hierboven helemaal tegenspreekt. Dat wordt door alle reacties hier totaal genegeerd.
Ik geloof niet dat iedereen die hier reageert, zelf al eens geprobeerd heeft om met of zonder muziek te studeren, laat staan daarna exact dezelfde test gedaan heeft om te controleren of dat nu effectief verschil maakt.
De wetenschappers hebben bijna 200 proefpersonen op een methodische manier onderwerpen aan exact dezelfde test met enkel de omstandigheden tijdens het studeren die anders waren en daaruit bleek dat er geen verschil was. Dus wie hier beweert dat het 'van persoon tot persoon afhankelijk is', heeft dan blijkbaar geen vertrouwen in de wetenschap (kan natuurlijk) en denkt dat zijn ene persoonlijke ervaring (waarbij maar één situatie getest is) correcter is dan het onderzoek in het artikel.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th April 2014, 12:15
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik ben het daar volledig mee eens. Voor iedereen is dit anders. Persoonlijk werk ik veel efficiënter als ik muziek opzet. Het geeft een positieve vibe aan de werksfeer. Je kan er ook je frustraties in kwijt. Zelf luister ik tijdens het studeren vaak naar wat hardere en snellere muziek om de frustraties van het werk hierin kwijt te kunnen. TIP: ACDC werkt altijd!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 24th April 2014, 18:56
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door S*EVEN.BRUYNSEELS
Persoonlijk werk ik veel efficiënter als ik muziek opzet.

Persoonlijk werk ik ook veel liever met muziek op (en AC/DC mag dat zeker zijn), maar je kan nooit bewijzen dat je ook veel efficiënter of beter kan werken met of zonder muziek. Dat is net wat de onderzoekers ontdekt en ontkracht hebben. Waarom negeert iedereen dat?!
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 14th May 2014, 18:59
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Moest iemand zich nog de laatste "International Days" te Thomas More Vorselaar herinneren zou er bij volgende naam eventueel een lichtje branden: Kay O'Sullivan.

Een Ierse professor die samen met een team onderzoek heeft gedaan naar de al dan niet aanwezige voordelen van het luisteren naar muziek. Ze kwamen tot een aantal conclusies die ze samenvatten in de term: "The Mozart effect".

De conclusies komen voort uit een serie van verschillende onderzoeken op een variërend aantal proefpersonen (van 36 tot meer dan 8.000!)
Kort samengevat zijn er een aantal principes:

- De "groundrule" of absolute basis is, vooraleer er sprake kan zijn in enige cognitieve verbetering: Als de persoon in kwestie is afgeleid door enige vorm van muziek zal muziek tijdens cognitieve activiteiten ook geen verbetering brengen in die activiteit.
- De muziek die men verdraagt tijdens een cognitieve activiteit en inderdaad enige verbetering brengt is in de meeste gevallen de muziek die men als aangenaam beschouwd en niet per se klassieke muziek.
- Niet alleen het studeren kan bevorderd worden door het beluisteren van muziek, als men tijdens het autorijden luistert naar rustige en aangename muziek resulteert dit in een verbetering van het rijgedrag van de bestuurder.

Dit zwaard snijdt aan twee kanten. Indien men naar muziek luistert die men niet aangenaam vindt zal dat een effect hebben op enige vorm van studeren en zelfs het rijgedrag van de bestuurder.

Voor diegenen met interesse in het onderzoek:
http://icep.ie/wp-content/uploads/2010/01/OSullivan.pdf


Voor mij persoonlijk is muziek een dooddoener tijdens het studeren en ik betwijfel dat enige klassieke muziek of welk genre dan ook dit kan verbeteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.