actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2010, 12:17
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Nederland versoepelt rookverbod voor kleine cafés

Edith Schippers, de Nederlandse minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, versoepelt het rookverbod in kleine cafés zonder personeel.

Het rookverbod wordt afgeschaft voor cafés kleiner dan 70 m2 en bij de ingang moet een bordje bezoekers duidelijk maken of er wel of niet wordt gerookt, zo laat Schippers weten.

Schippers wil met de al in het regeerakkoord aangekondigde versoepeling een einde maken aan de voortdurende discussie over roken in de horeca. Het rookverbod blijft gewoon gelden voor restaurants, cafés met personeel, discotheken en sportkantines. (belga/vsv)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...ine-cafes.dhtml

Eigen mening: Dit hoort onder de categorie cultureel-maatschappelijk. Het rookverbod heeft betrekking tot het culturele en maatschappelijke leven. Mensen roken vaak als ze uitgaan, als ze een uitstap maken,... Het is dus belangrijk dat iedereen de regels omtrent het rookverbod kent. Op deze manier weet iedereen waar er gerookt mag worden, en hoeft men niet meer eindeloos te discussiëren. Dit artikel is dus maatschappelijk relevant.

Ik vind dit een goede regel. Veel rokers vinden het rookverbod in cafés onnodig. Ze zien er het nut niet van in. Door deze regel komt men de rokers tegemoet en toont men begrip voor hun mening. Hierdoor kan men volgens mij op meer begrip rekenen wat het rookverbod betreft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2010, 20:35
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Om het rookverbod ook te laten gelden op café, vind ik wel een beetje ver gaan. Zelf ben ik een niet-roker en inderdaad, gezellig is het niet om tussen rokers te zitten. Maar op café gaan, moet gezellig zijn, ook al heb je vrienden die roken. Een versoepeling van het rookverbod vind ik een goede maatregel.
Uitbaters van cafés moeten ten slotte ook hun kost verdienen. Zij zullen hierbij ook tevreden zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2010, 10:34
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
rookverbod niet overal geldend

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze nu in Nederland gaan afzwakken in het rookverbod. Ik ben van mening: Ofwel overal, ofwel nergens. Oké dit is misschien wel wat extreem, maar zo is het volgens mij het meest duidelijk naar de andere mensen toe.

Ik weet ook wel dat rokers het niet leuk vinden/of toch niet zo leuk om naar buiten te gaan als het regent voor een sigaretje te roken. En een café van 70m˛ vind ik ook al niet zo groot. Ik ken genoeg cafés in de buurt die groter zijn dan 70m˛, dus daar zou dan niet meer gerookt mogen worden.
Ik vind dit allemaal nogal vergaand.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th November 2010, 19:38
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Nederland versoepelt rookverbod voor kleine cafés

Wat is dit nu?! Nu gaan ze het roken al afhankelijk maken van de oppervlakte van uw café, komaan! Ofwel mag je roken in een café of wel mag je het niet, zo simpel vind ik dat. Persoonlijk moet ik nu wel zeggen dat ik vind dat er in een café wel mag gerookt worden. Ze moeten niet beginnen met zulke stomme regels, dat heeft geen zin. Het zal nog al een kermis worden als een café beweert dat zijn opp 69m˛ is en dat de tegenpartij beweert dat het groter dan 70m˛ is en dus het verbod niet wordt afgeschaft. Enfin dat is het geen dat ik er van vind.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th November 2010, 20:56
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Ik vind het eerlijk gezegd lachwekkend hoe dit rookverbod steeds blijft terugkomen met steeds weer nieuwe aanpassingen. Maak het toch allemaal niet zo ingewikkeld en leg het rookverbod op in alle cafés zonder één of meerdere uitzonderingen. Is het zo’n grote moeite om even naar buiten te gaan wanneer je een sigaret wil opsteken? Je moet dit hoogstwaarschijnlijk toch al op je werk doen, op school geldt dit evenzeer als op restaurant, enzovoort. Stop gewoon met die pietluttige aanpassingen en maak het verbod klaar en duidelijk voor eens en altijd.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th November 2010, 17:31
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Ik vindt al die regels van roken een pure geld kwestie.
Ik denk dat al heel veel cafébazen en uitbatsers van restaurants verlies hebben gemaakt dankzij de verschillende ingevoerde regels omtrent roken. Maar een ding vraag ik mij toch al lang af, waarom stopt men niet met het maken van sigaretten als er toch nergens nog gerookt mag worden, want het gaat er nog van komen dat de mensen niet meer buiten mogen roken omdat het slecht is voor de bomen. Nee, de overheid stopt niet met het verkopen van sigaretten gewoon omdat ze er zelf te veel winst opmaken. Liever hun burgers laten dood gaan aan longkanker, dan het stoppen met produceren van sigaretten. En je moet eens nadenken, ik heb nog nooit eerder gehoord van een tabacoloog dan sinds de regel uitkwam dat je niet meer mag roken in cafés waar eten verkocht wordt. Het is zoals ik al gezegd heb, roken blijft gewoon een grote geldkwestie, waar geen einde aankomt.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th November 2010, 20:27
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Het rookverbod op café vind ik een belachelijke regel. Dit misschien omdat ik zelf rook, maar ook omdat ik weet dat het niet gezellig is voor de niet-rokers om mee buiten in de kou te gaan staan, of om alleen achter te blijven terwijl de rokers buiten gaan staan. Dat er niet gerookt mag worden op restaurant, vind ik niet meer dan normaal. Vele niet-rokers storen zich al aan de rook op café en zelfs rokers, onder wie ikzelf, storen zich aan sigarettenrook wanneer ze aan het eten zijn.
Een andere reden waarom ik een rookverbod op café erg vind, is dat het de cafébazen schade toebrengt. Hun omzetten dalen omdat mensen minder lang op café gaan, of zelfs niet meer op café gaan. Geef toe, als groepje vrienden die allemaal roken, is het toch gezelliger om thuis een pintje te drinken en een sigaretje te roken dan op café en elke 10 minuten buiten moeten gaan staan.
Het rookverbod is me net iets te ver aan het gaan. Straks gaat de overheid nog zeggen dat we niet meer in ons eigen huis mogen roken, maar sigaretten afschaffen: o nee! Daarvoor brengt het teveel op voor de staatskas. Als de overheid echt bezorgd is om onze gezondheid, zouden ze het beter afschaffen. Maar dan brengt het natuurlijk niet meer op voor de staat.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th November 2010, 20:57
axel.vangompel axel.vangompel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: mol
Posts: 27
Dit noem ik gewoon onzin. Zelf ben ik tegen het rookverbod aangezien ik het onnodig vind dat de regering zich komt moeien in iets waar je zelf de hand in hebt. Ok roken is ongezond, maar dat is alcohol ook. Gaan ze daar ook een verbod op leggen? Enkel in cafés te verkrijgen? Of misschien enkel in KLEINE cafés?
Wat ik wel snap is dat roken anderen mensen kan ergeren, dat zij steeds last hebben van die rook. Maar dan vind ik dat het etablissement waarin gerookt wordt moet beslissen of er dan wel of niet gerookt mag worden en niet de regering. Ik zelf werk in een restaurant en daar merk ik ook dat de mensen minder lang blijven hangen na het eten (let wel op vroeger werd er hier gerookt na het eten, maar dit was dan wel toegelaten als er geen andere klanten meer aan het eten waren of dergelijke om hier last van te ondervinden). De mensen blijven dus minder lang hangen met als gevolg dat er minder drank geconsumeerd wordt. En hierop maken de meeste zaken nog steeds het meeste winst. En wat die versoepeling betreft: nu terugkrabbelen heeft ook geen zin en zeker niet met een belachelijke wet als "het mag in een café met een maximum oppervlakte van x aantal m˛"
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 22nd November 2010, 09:28
eleni eleni is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Broechem
Posts: 18
Ik denk dat ze in heel Europa met één duidelijk plan naar voor moeten komen in verband met het rookverbod. Een rookverbod in alle Café's en geen onderscheid maken tussen eten of geen eten. Er is niets zo gezellig als thuiskomen met kleren die nog net zo fris ruiken als toen je vertrok. Rookgeur kruipt in je kleren in je haar, echt vies. Soms denk ik bij mezelf, je kan al maar beter mee een sigaret opsteken, want stinken doe je sowieso als je thuiskomt na café bezoekje. Rokers moeten ook respect hebben voor niet-rokers en daarom vind ik dat het rookverbod er moet komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.